Ezért gyulladhat ki mostanában rengeteg autó: kik vannak a legnagyobb veszélyben?

Pénzcentrum2023. október 24. 19:06

Egyre gyakrabban találjuk szembe magunkat olyan hírekkel, ahol egy teljesen elektromos, vagy egy hibrid autó lángra kapott. A legutóbbi ilyen eset, amit felkapott a sajtó Hollandia partjainál történt, amikor egy elektromos Mercedes EQE kezdett el váratlanul füstölni. Ez pedig csak egy eset az elmúlt hónapokból. De vajon tényleg hajlamosabbak az elektromos autók a spontán öngyulladásra, vagy egy hagyományos, dieseles vagy benzines kocsi esetében is ugyanúgy félhetünk?

Az elmúlt hónapokban egyre gyakrabban lehetett olyan hírekkel találkozni, ahol egy elektromos autó lángra kapott. A legutolsó ilyen alig másfél hónapja történt Hollandia partjainál: rakodás közben gyulladt ki egy elektromos Mercedes EQE a Fremantle Highway hajónál, amin összesen 3784 új autó volt. A kár 300 millió forint köré tehető. De nem ez volt az egyetlen eset. Nem sokkal ezelőtt az eset előtt egy hibrid Porsche gyulladt ki a az M0-áson, alig pár héttel ezelőtt pedig a lutoni repülőtér parkolójában keletkezett tűz, amiről többen valószínűsítik, hogy egy elektromos vagy hibrid autóból indult ki.

Az utóbbi eset kapcsán azóta kiderült, hogy feltehetőleg az első híresztelésekkel ellentétben egy dízeljármű gyulladt ki, de ezt szintén nem sikerült azóta se igazolni. Azonban az elektromos és hibrid autók elterjedésével, valamint a benzin- és dízelmotoros gépjárművek csökkenésével nem meglepő, hogy az elmúlt években megnövekedett az elektromos járműtüzek száma.

Ahogy pedig egyre több ilyen tűzesetről számolnak be, úgy erősödik a bizonytalanság az elektromos autókkal kapcsolatban. De vajon tényleg nagyobb valószínűséggel gyulladnak ki, mint a hagyományos benzines és dízelmotoros modellek? Nehezebb őket eloltani? Hogyan kell egyáltalán az ilyen fajta tüzeket eloltani? Többek között ezeknek próbált most utánajárni a DailyMail.

Tényleg valószínűbb, hogy az elektromos járművek kigyulladjanak, mint a benzines vagy a dízeles társaik?

Az EV FireSafe magáncég, ami az Ausztrál Védelmi Minisztériumtól kap támogatást az elektromos járművek akkumulátor tüzeinek kutatására, azt állítja, hogy 2010 és 2020 között regisztrált tüzek 0,0012 százalékos növekedést mutatnak globálisan a kigyulladt személygépjárművek számában.

A kutatócsoport szerint nehéz hasonló statisztikákat találni a belső égésű motoros (ICE) személygépjárművekre nézve, bár az egyes országokra vonatkozó jelentések szerint 0,1 százalék az esélye annak, hogy a benzines és a dízelmotoros autók kigyulladjanak. Ehhez képest a Tesla – ami 2022-ben a piac 18,2 százalékát tette ki az elektromos járműveknek világszinten – azt állítja, hogy kisebb valószínűséggel gyulladnak ki ezek az autók, mint az ICE járművek.

2021 és 2020 között körülbelül egy Tesla járműtűz jutott minden 205 millió megtett mérföldre. Összehasonlításképpen: a National Fire Protection Association (NFPA) és az Egyesült Államok Közlekedési Minisztériumának adatai szerint az Egyesült államokban minden 19 millió megtett mérföldre jut egy járműtűz

– olvasható a Tesla 2020-as hatásjelentésében.

Mindezek mellett pedig arról is vannak beszámolók, hogy különbségek vannak az elektromos és hibrid, valamint az ICE autók között. Az egyesült államokbeli AutoInsuranceEZ elemezte a Nemzeti Közlekedésbiztonsági Tanács, a Közlekedési Statisztikai Hivatal és a Jármű-visszahívási Hivatal 2020-as statisztikái azt mutatják, hogy a 100 ezer eladásra vetített hibridautó tüzek a leggyakoribbak, közvetlenül a benzines és dízelmotoros modellek előtt. Ez a felmérés azonban nem választotta ketté az öntöltő és a hálózatról tölthető hibrid autókat.

Az elektromos autók ezen a listán a harmadik helyre kerültek, 100 ezer eladásonként 25 tűzesettel.

A Svéd Polgári Készenléti Ügynökség (MSB) azt javaslata is ezt támasztja alá: eszerint az elektromos járművek 20-szor kisebb valószínűséggel gyulladnak ki, mint a benzines és dízelmotoros társaik a tavalyi évben regisztrált esetek alapján. Svédországban ugyanis 2022-ben 16 tűzeset volt különböző elektromos közlekedési eszközökben, amik közül 28 elektromos robogó és 20 elektromos kerékpár is volt. Ez a szám pedig csak tovább csökkent: tavaly összesen 23 hasonló tűzesetet regisztráltak, ami a svéd elektromos járművek 0,004 százalékát teszik ki. Mindeközben pedig 2022-ben mintegy 3400 tűz kapcsolódott az országban dízel- és benzinmotoros autókhoz, ami 0,08 százalékos részesedést jelent.

Tényleg egyre gyakoribbak az elektromos tüzek?

Míg a különböző tanulmányok azt sugallják, hogy kisebb az esélye egy elektromos autó kigyulladásának, mint annak, hogy ez egy ICE gépjárművel történjen, addig a jelentések szerint ez nem feltétlen van így. Az elmúlt egy évben ugyanis az többek között az Egyesült Királyságban is megduplázódott az elektromos járművek tűzesetének a száma.

A CE Safety egészségügyi és biztonsági szervezet 2022-ben megállapította, hogy 2017 és 2021 között 753 segélyhívó jelzés érkezett Angliában elektromos járművek tűzesete miatt. Ennek ellenére a CE Safety szerint bár 2021-ben ezeknek az eseteknek volt egy felfutása, összességében alacsony maradt az ilyen jellegű tűzesetek száma.

Ezek a felmérések azonban – hasonlóan a svédekéhez – minden elektromos közlekedési járműre kiterjednek, ahogyan a többi jelentés is. Emiatt pedig nehéz lemérni, hogy az esetek ténylegesen gyakoribbá váltak-e egy nem biztonságos technológia miatt, vagy egyszerűen az utakon közlekedő akkumulátoros járművek száma növekedett az elmúlt években.

JÓL JÖNNE 2,8 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 2 809 920 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 62 728 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 12,86%), de nem sokkal marad el ettől az MBH Bank 62 824 forintos törlesztőt (THM 12,86%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

Bár az elektromos járművekkel kapcsolatos tüzek számának feltűnő növekedését láthatjuk, ez a szám még mindig alacsonyabb az Egyesült Királyságban használt összes elektromos járműhöz képest. Azonban ezek az esetek megerősítik azt, hogy szükség van hatékony lítium-ion akkumulátorbiztonsági technológiára. Ahogy egyre több elektromos jármű kerül az utakra, biztosítanunk kell, hogy akkumulátoraink a lehető legbiztonságosabbak legyenek

– mondta el Sarah Martin, a Honeywell STT elnöke.

A fentiek szerint pedig akár az akkumulátorok miatt, akár a megnövekedett elektromos autószám miatt, de egyre több tűzesettel találkozhatunk világszerte. De vajon mit tehetünk ilyenkor, és miért nehezebb eloltani az elektromos tüzet?

Miért olyan nehéz eloltani az elektromos járművek tüzét?

Paul Christensen, a Newcastle Egytem Műszaki karának alkalmazott elektrokémiai professzora és egyben vezető szakértője a lítium-ion akkumulátorral működő elektromos járművek tűzeseteinek. Christensen elmondta, hogy a fő probléma az, hogy ha egyszer kigyulladnak ezek a járművek, akkor nagyon nehéz őket eloltani.

A gond az, hogy a víz nem oda kerül, ahol szükség lenne rá. Egy elektromos jármű esetében, akárcsak egy hálózati skálájú akkumulátoros energiatározó rendszernél, egyszerűen lehetetlen eljuttatni oda a vizet, ahol szükség van rá. Egy elektromos járműben ugyanis a cellák egy fémvázban vannak. A fém tok alatt még van általában egy fémlemez, a padló, a szőnyeg, az ülések, az ablakok és az alváz. Azaz a teljes autó

– magyarázta a szakértő.

A gáz, amikor kilép az akkumulátorcsomagból hatalmas nyomással teszi azt. Így ha a tömlőt a lukra is irányítjuk nem történik semmi, hiszen a víz nem jut be. Ez pedig olyan, mint amikor lángol a konyhánk és ezért leöntjük vízzel a háztetőt. Értelmetlen

– fűzte hozzá a szakértő.

De akkor mégis mit tehetnek a tűzoltók?

A tűzoltóságok számára egy külön útmutatás létezik arról, hogy ezeket a tűzeseteket hogyan lehet kezelni. Az első lépés az, hogy meghatározzuk, hogy a lángokban álló jármű alternatív üzemanyaggal működik-e (AFV), és ha igen, akkor melyik típus. Azaz teljesen elektromos, öntöltő hibrid, konnektoros hibrid vagy hidrogén üzemanyagcellás modell gyulladt-e ki.

Az útmutatás szerint pedig a szakembereknek feltételezni kell, hogy az összes balesetben érintett jármű alternatív üzemanyaggal működik, egészen addig, amíg ennek az ellenkezője be nem bizonyosodik. Ennek oka, hogy ezek az autók gyakran figyelmeztetés nélkül elindulhatnak, ha lenyomják a gázpedált vagy kiengedik a féket. Éppen ezért érdemes üresbe tenni ilyenkor az autót.

Ezután a következő lépés, hogy le kell kapcsolniuk a tűzoltóknak a nagyfeszültségű rendszereket az akkumulátor leválasztásával. Egyébként a legtöbb elektromos autó ütközés esetén ezt automatikusan leválasztja. Az útmutatás külön kiemeli, hogy a hagyományos oltási technikák károsíthatják az üzemanyagcellákat, illetve más alkatrészeket is, éppen ezért minden esetet testre kell szabni.

Címkék:
autó, elektromos autó, tűz, hibrid, autók, elektromos, jármű, elektromos jármű, tűzesetek,