Szánthó Péter • 2023. szeptember 22. 10:03
A környező országok között Magyarországon az egyik legdrágább az üzemanyag a friss statisztikák szerint. Kiderült, beértük Ausztriát, árakban legalábbis... Aki a román határ közelében lakik, az rengeteget spórolhat, ha átjár tankolni, de Szlovéniában is jóval olcsóbb a benzin. Júliushoz képest a gázolaj majdnem 18, a benzin pedig csaknem 10 százalékkal kerül többe a magyar benzinkutakon.
Ma egy kicsit fellélegezhettek a magyar autósok, hiszen a benzin nagykereskedelmi ára nem változott, a gázolajé pedig literenként 3 forinttal csökkent is. Így most az alábbi átlagárak érvényesek a magyar benzinkutakon:
- 95-ös benzin: 660 Ft/liter
- Gázolaj: 681 Ft/liter
Igen ám, de a benzin literje egy hónap alatt 18 forinttal drágult (ami 2,8%-os áremelkedést jelent egy hónap alatt), a gázolajért pedig az augusztus 23-án érvényes árakhoz képest 35 forinttal kell többet fizetni - 5,26%-al többet, mint bő egy hónappal ezelőtt. Két hónappal ezelőtt (07.21-én) pedig egy liter benzin még csak 585 forint volt, a gázolaj literje pedig 577-be került a holtankoljak.hu adatbázika szerint.
Ehhez képest a gázolaj 17,85%-al, a benzin pedig 9,74%-al drágult!
A lenti csárton is látható, hogy nem most a legdrágább az üzemanyag ebben az évben, a benzinárstop elengedése után járt már 700 forint felett is a gázolaj literára például. De az utóbbi hónapokban ismét az eget vették célba az üzemanyagárak. Érdemes megjegyeztni, hogy a KSH nem a heti árváltozásokat követi, hanem havi átlagárakkal számol.
És mi ennek a brutális drágulásnak az oka? A héten Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára arról beszélt, hogy az Európában mértékadó Brent jegyzésára 95 dollár hordónként, ami majdnem egyéves csúcsot jelent. Emelett áremelő hatású a forint árfolyama, a hazai fizetőeszköz mind az euróval, mind a dollárral szemben gyengült az utóbbi hetekben.
Mivel az OPEC-országok vállalást tettek arra, hogy csökkentik a kitermelést, a fogyasztás volumene viszont megmaradt és még nőni is fog, ez máris azt eredményezte, hogy a Brent-olaj hordónkénti ára kilencven dollár fölé rakétázott, és nem lehetetlen, hogy még tovább megy majd. Ennek legfőbb oka, hogy Oroszország és Szaúd-Arábia különösen élen jár a kitermelés csökkentésében a következő időszakban, és mivel jelentős kitermelőkről beszélünk, ez még okozhat árnövekedést. Most éppen a bizonytalanságot kell megfizetnünk, azt, hogy senki sem tudja, pontosan mi következhet
- magyarázta a főtitkár a Pénzcentrum múlt heti kérdésére.
A jövedéki adó emelése januártól egy újabb, kemény drágulást hozhat a hazai benzinkutakon, ennek mértéke viszont kérdéses egyelőre. Korábban nagyjából 40 forint/literes áremelkedéssel számoltak a szakértők, de Grád Ottó szerint ez még nincs kőbe vésve. A főtitkár emlékeztetett, az októberi euróárfolyam határozza majd meg az adóemelés mértékét, legalábbis Gulyás Gergely erről beszélt a Kormányinfón is. Így a szakember szerint akár kevesebb is lehet az áremelkedés az előre kalkuláltaknál.
Árakban már befogtuk Ausztriát
Ami a nemzetközi összehasonlítást illeti: a holtankoljak adatai alapján kijelenthető, hogy
manapság a régióban Magyarországon az egyik legdrágább tankolni.
JÓL JÖNNE 2,8 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 2 809 920 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 62 728 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 12,86%), de nem sokkal marad el ettől az MBH Bank 62 824 forintos törlesztőt (THM 12,86%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
Átlagárak tekintetében a benzin esetében Szlovákia és Ausztria előz meg minket, de csak 2-3 forintnyi különbséggel. Ellenben Horvátországban már bő 32 forinttal olcsóbb benzint tankolni, mint itthon - ez kb. 1400 forint spórolást jelent egy 45 literes tanknál átlagosan. Csehországhoz képest is hasonló a különbség, viszont Romániában átlagosan 583 forintba kerül a benzin literje, ez 77 forintos árkülönbség, ami kb. 3500 forint spórolást jelent egy-egy 45 literes tank benzinen. De még lehet fokozni: Lengyelországban a literenkénti átlagár 551 forint, ami a legalacsonyabb a régióban, 109 forinttal kevesebb, mint Magyarországon. Azaz egy 45 literes tankon 4900 forintot lehet spórolni a lengyeleknél átlagosan.
A gázolaj tekintetében csak Ausztria előz minket a régióban, ott átlagosan 12 forinttal kerül többe egy liter. Viszont ezen kívül a környező országok mindegyikében olcsóbb az átlagár. Horvátországban 647 forintba kerül egy liter gázolaj, Szlovákiában 631-be, Szlovéniában 616 forint a literenkénti átlagár, Csehországban pedig 607. Romániában 601 forint átlagosan ez az üzemanyag, úgyhogy a határ mentén nagyonis megéri átmenni tankolni, hiszen egy 45 literes tankon 3600 forintot lehet fogni. Bulgáriában és Ukrajnában 555, illetve 551 forint a literenkénti átlagár, de előbbi esetében a távolság, utóbbiban pedig a háború éllja útját a benzinturizmusnak.
Tranzitdíj? Nem egészen
A múlt heti Kormányinfón Gulyás Gergely arról beszélt, hogy a benzin és a gázolaj árának emelkedéséért egyértelműen az okolható, hogy Ukrajna jelentősen megemelete a tranzitdíjat az Oroszországból érkező kőolajra. Állítása szerint ötszörös áron hozzuk be az országba az ukrán csővezetéken - ez az emelés a fogyasztói árban is megjelenik.
Ugyanezen a vonalon kommunikált Orbán Viktor is a pénteki rádióinterjújában, a miniszterelnök arról beszélt, bár a magyar kormány továbbra is együttérez Ukrajnával, a tranzitdíjak megemelése azért már ad gondolkodnivalót. Mint kifejtette, ez Magyarország számára 48 milliárd forintnyi többletet jelent, a magánszereplők ezt azonnal beépítik az árakba, és az inflációt is növeli fél százalékkal.
Ám lapunk kérdésére Pletser Tamás, az Erste olaj-és gázipari szakértője aláhúzta, hogy nincs köze a tranzitdíj emelkedésének a benzin és a gázolaj árának növekedéséhez, más tényezők játszanak közre mindebben.
A csövön át nyerstermék jön, amit itt késztermékké dolgozunk, tehát a tranzitdíjat nem lehet hibássá kikiáltani mindezért. Sokkal lényegesebb az, hogy a gázolaj "szórása" elég jelentős volt a nemzetközi piacokon az elmúlt hónapokban, ez pedig egy rövid idő után átgyűrűzött a benzin árába is. Tény persze az is, hogy a kitermelés visszavágására tett vállalások sem tettek jót a nemzetközi piaci hangulatnak. Sok a bizonytalanság, de inkább a dollár erősödését lehet a benzin itthoni drágulásáért hibáztatni - a tranzitdíjat nem
- fogalmazott.
Címlapkép: Faludi Imre, MTI/MTVA