Szánthó Péter • 2023. augusztus 12. 06:42
Jelentősen emelkedett a kiadó és eladó parkolóhelyek kínálata Magyarországon az utóbbi hónapokban. Budapesten az eladó garázsok átlagára 6,2 millió forintról 7,5 millió forintra nőtt, mindeközben a bérleti díjak változatlanok maradtak - tudta meg a Pénzcentrum ingatlanpiaci szakértőktől. Ugyanakkor, mint kiderült, a múlthetiekhez hasonló, óriási viharok komolyabb hatást nem gyakorolnak a piacra annak ellenére sem, hogy rengeteg autó megsérült.
Óriási vihar tartolta le augusztus első hétvégéjén Magyarországot, a biztosítók több százmilliósra teszik a károkat. Az ítéletidőnek nem csak házak, de autók is áldozatul estek, hiszen nem mindenkinek van lehetősége fedett helyen tárolni az autóját. Alábbi cikkünkben többek között arra kerestük a választ , hogy mennyire mozdul meg az elasó és kiadó parkolóhelyek piaca a múlthetihez hasonló viharok után.
Egy-egy ilyen vis maior esemény a tapasztalatok alapján sok károsultat és még több szerencsés, kármentes autótulajdonost ösztönöz, hogy védett helyen parkolja a kocsiját. Ezek a kiugrások viszont nem billentik ki a kereslet és kínálat stabil növekedését a megszokott mederből. Az igények növekedése a kínálat szűkösségével párosítva olyan dinamikus helyzetet eredményez a garázspiacon, mintha hetente csapna le egy-egy komolyabb vihar az autósokra
- mondta kérdésünkre Balogh László, az ingatlan.com vezető gazdasági szakértője.
Az Otthon Centrumnál pedig úgy látják, az emberek jellemzően nem egy esemény alapján döntenek nagyobb, hosszabb távú kiadásaikról.
Várhatóan emelkedni fog az internetes érdeklődők száma, de ez inkább arról szól, hogy ellenőrzik, egyáltalán van-e kínálat és az milyen drága (akár bérlet akár vétel esetében). Másrészről a kiadó garázsok száma igen kevés, főként a fővárosban és jellemzően nem is mindenütt érhető el. Másrészről a kockázatokat jelentősen lehet csökkenteni, ha figyelünk arra hol parkolunk pl nem érdemes fa alá állni, mivel nagy szél által leszakított faágak könnyen kárt okozhatnak az autóban
- magyarázták.
Így alakult a piac az elmúlt időben
Megkérdeztük a szakértőket, milyen folyamatokat láttak mostanában a piacon. Adatbázisuk alapján Balogh László arról beszélt, a kínálat egyértelműen erősödik.
Az eladó és kiadó garázsok kínálata egyaránt erősödött az elmúlt 12 hónapban. Tavaly augusztus elején még csak 760 eladó és 1570 kiadó garázshirdetésből válogathattak az érdeklődők, most viszont már 1800 eladó és 1900 kiadó garázsból választhatnak a parkolóra vágyó keresők. Ez 120 százalékos növekedésnek felel meg az eladó kategóriában és 21 százalékos bővülés a kiadó garázsok esetében
- ismertette kérdésünkre Balogh László. Kiemelte, az árak tekintetében viszont már sokkal kisebb a változás az eladó és kiadó parkolók között.
- Budapesten például az eladó garázsok átlagára 6,2 millió forintról 7,5 millió forintra nőtt, miközben a kiadó garázsokat átlagos bérleti díja változatlanul havi 25 ezer forint maradt.
- A megyeszékhelyeken pedig 7,2 millióról 7,5 millióra nőtt a garázsok átlagára, miközben a havi bérleti díj ugyanúgy 25 ezer forint maradt átlagosan.
A parkolás és garázsok világa kétségtelenül egy olyan ritka szegmens az ingatlanpiacon, ahol már nincs különbség a budapesti és a nagyvárosi árak között. Ennek oka leginkább abban keresendő, hogy a forgalomban lévő autók száma minden településtípus esetében rohamosan nőtt, miközben az elérhető parkolók száma nem nő ugyanilyen mértékben. Magyarországon jelenleg közel 4,1 millió autó volt forgalomban 2022 végén, ami 2 százalékos éves növekedést jelent éves szinten. A bűvös 4 milliós lélektani határt 2021-ben lépte át a hazai autók darabszáma, és azóta is évente több tízezerrel több autó járja az utakat, az eladó és kiadó garázsokból 1-2 ezer darab elérhető egy-egy időpillanatban. Évente pedig 3-4 ezer eladó és 4-5 ezer kiadó parkolót hirdetnek meg eladásra vagy bérlésre
- fogalmazott.
Hasonlóról számoltak be az Otthon Centrum szakértői is, akik szerint a vidéki és fővárosi garázspiac együtt mozgott az utóbbi években és az árakban sem tapasztaltunk olyan markáns különbséget, mint az ingatlanpiacon.
A garázs árak dinamikusan emelkedtek és úgy tűnik ez a tendencia egyelőre idén sem tört meg, hiszen a tavalyi 6,31 millió forintról idén 7,76 millió forintra emelkedett az országos átlagár, ami 23%-os növekedést jelent. A kiadási árakban viszont nem tapasztaltunk áremelkedést, idén országos átlagban 30 ezer forintért lehet garázst bérelni. A vidéki városokban is ötmillió forint felett lehet garázst vásárolni, a nagyobb városok belvárosi részein inkább 6-8 millió forint az átlag, de a dupla garázsok árai, a fővárosi árakkal versenyeznek, ahol inkább 7-10 milliós vételi árak fordultak elő
- mondták.
Erre lehet a legdrágábban parkolót bérelni, venni
A legdrágább környékekre vonatkozó kérdésünkre az OC közölte, természetesen Budapest belvárosában a legmagasabbak a bérleti díjak.
Például XIII. kerületben közel 10 millió forintot kérnek egy garázsért, míg a XIV. kerületben 8 millió forint a III. kerületben 7 millió forint az átlag. De nem elsősorban kerületek között van markáns különbség, hanem egyfelöl a garázs méretében, illetve az elhelyezkedésben. De az sem mindegy például, hogy fizető övezetben van a garázs vagy ott, ahol ingyenes a parkolás. (utóbbi érthető okokból olcsóbb.)
- ismertették.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
Ennek kapcsán Balogh László arról beszélt, az eladó garázsok esetében a budai és pesti belső kerületek árai a leghúzósabbak a fővárosban. Ezeken a környékeken legalább 10 millió forintot kell rászánni a vásárlásra, ha találunk eladó parkolóhelyet. Az V. kerületi eladó parkolók idei átlagos ára több mint 25 millió forintot tesz ki, de jelenleg nincs is ilyen eladó garázs a kínálatban. Bérelni pedig havi 40-45 ezer forintért lehet a belvárosban, ami a budapesti átlag duplája.
A vidéki nagyvárosok garázsárai közül Szombathely és Kecskemét emelkedik ki, ahol 9,3 és 10 millió forintért lehet vásárolni átlagosan, míg a legolcsóbb megyeszékhely Salgótarján, ahol az átlag a fenti értékek harmada: 2,8 millió forint.
Jobb befektetés egy parkolót venni, mint egy lakást?
A szakértők eltérő véleményeket fogalmaztak meg arra a felvetésünkre, hogy manapság jobb befektetés lehet-e egy parkolóhelyet vásárolni és kiadni, mintha ugyanezt egy lakással csinálná meg az ember. Az OC szerint a kettő teljesen más lépték, aki nagyobb bevételt és profitot szeretneelérni, annak továbbra is a lakáspiac az útja.
Egy fővárosi lakás átlagára 40 millió forint felett van, amit átlag 235 ezer forintért lehet bérbe adni. Ezzel szemben egy garázs a fővárosban átlag 8 millió forint és kb. 40 ezer forintért lehet kiadni. Emellett egy lakás kiadása menet közben is több fizetnivalóval járhat elég, ha az elromlandó berendezési tárgyakra, a tulajdonost terhelő karbantartásra gondolunk. Egy garázs ezzel szemben sokkal egyszerűbb kevesebb kockázattal, ám kevesebb bevétellel is járó befektetés
- magyarázták.
Balogh László ellenben kijelentette, hogy egyértelműen jobb befektetés lehet a parkoló vásárlás és bérbeadás, mint a lakások hasznosítása.
Budapesten például az átlagos bruttó bevételarányos hozam a garázsok esetén 4 százalék, míg ugyanez a mutató a lakásoknál 3,1 százalék. Ráadásul egy parkoló vásárlás esetében nem 30 millió forint a beugró mint a lakásoknál, mert ez kijön néhány millióból. Természetesen az állampapírok 20 százalék körüli hozamához képest a garázsoké még mindig eltörpül
- magyarázta a szakember.
Erre figyelj, ha vennél, bérelnél
Megkértük a szakértőket, sorolják fel, mi mindenre kell odafigyelnie annak, aki parkolóhely vásárlásán gondolkodik, vagy megunta a folyamatos hely utáni keringést, és fixen bérelne valakitől egy beállót. Az OC arra hívta fel a figyelmet, hogy alapvetően ugyanarra kell figyelni, mint a lakásbérlés, vagy vásárlás esetében.
A garázsokban általában nincs víz-csatorna, csak elektromos áram, de sok esetben az sem önállóan mért (tehát ha valaki pl. a fagyasztóját oda telepíti, azzal a szomszédokat megrövidíti, ezt általában nem szokták a társasházi szmsz-ben engedni)
- tették hozzá.
Balogh László, visszautalva arra, hogy befektetésként könnyebb kezelni egy-egy parkolóhelyet, arról beszélt, hogy a parkolóbérlés sokkal kevesebb macerával jár mint egy lakásbérlés. Sokkal kisebb a járulékos közös költség, rezsiköltséggel nem is kell számolni. Nemfizetés esetén pedig a garázskapu belépőkártyáját egy mozdulattal érvénytelenítheti a tulajdonos.
A vásárlás már annál nehezebb helyzetet teremt. A legtöbb garázshely ugyanis nem külön helyrajzi számon található, hanem osztatlan közös tulajdon részét képezi a társasházakban, így többi tulajdonostársnak elővásárlási joga van ezekre az ingatlanokra is. Ha pedig az elővásárlási jogról nem mondanak le formailag helyesen a tulajdonostársak, akkor 3 éven belül igényt formálhatnak arra, hogy éljenek az elővásárlási jogukkal. Ebben az esetben akár 3 évvel ezelőtti áron is hozzá tudnak jutni a szóban forgó parkolóhoz, mert az ügylet értékét kifizetve az eredeti eladónak. Fontos viszont, hogyha a parkoló és a lakás együtt kerül értékesítésre, akkor mindkettőt ki kell fizetnie az elővásárlási jogával élni kívánó tulajdonostársnak
- húzta alá.