Itt a bejelentés: fontos gyorsforgalmi út fejlesztését állították le, rengeteg autóst érint

Jeki Gabriella2023. augusztus 7. 13:04

Felfüggesztették a Pécstől Barcs felé vezető gyorsforgalmi út előkészítését. Úgy tűnik, csak a Bóly-Ivándárda országhatár szakasz kivitelezési munkálatai kapcsán tartható, hogy az M6 autópálya 2024 elejére elérje a horvát országhatárt. Az Építési és Közlekedési Minisztérium Sajtóirodája arról tájékoztatta a Pénzcentrumot, hogy „a Magyarország szomszédságában zajló háború idején a rezsicsökkentés megvédése és a honvédelmi célok teljesítése érdekében szükséges költségvetési intézkedésekről szóló 1281/2022. (VI. 4.) Korm. határozat alapján a két szakasz esetben kiviteli terv szintig történő továbbtervezésére vonatkozó közbeszerzési eljárás megindítására nem került sor”.

Évek óta várnak az ország déli részén élők az M6-M60-as autópálya folytatására. Ez mind a gazdasági szereplők, mind az itt lakók számára ugyanis kulcsfontosságú lenne. Az M6 autópálya Bólytól a horvát határig vezető nyomvonalán már 2019-ben elkezdődött a területek felvásárlása és az előzetes régészeti feltárás. Az országos viszonylatban is nagy jelentőségű Bóly-Ivándárda országhatár szakasz kivitelezési munkálatai 2021. február 2-án kezdődtek meg.

A kivitelezés jó ütemben halad, az építés jelenlegi előrehaladása 73 százalékos. Előreláthatóan 2024. januárjában az országhatárig elkészülő létesítmény szakaszosan lesz majd a forgalom részére átadva: I ütemben (tervezetten 2024. I. negyedévben) a Villányi csomópontig, mellyel biztosítható a környező települések elérhetősége, majd II. ütemben – az A5 autópálya elkészültét követően –  a horvát határig tartó  szakasz (tervezetten 2024. III. negyedévben, ez azonban függ a horvát oldali munkák tényleges ütemezésétől)

– tájékoztatta szerkesztőségünket az Építési és Közlekedési Minisztérium Sajtóirodája.

Az „M6 autópálya Bóly-Ivándárda, országhatár közötti szakasz megvalósítása” nevű projekt nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű közlekedési infrastruktúra-beruházásnak minősül. A szakasz hossza közel 20 kilométer és a M6-M60-as csomóponttól a horvát országhatárig, 2x2 sávos gyorsforgalmi útként fut, fizikai elválasztással.

Az M6-M60 befejezése a következő településeket érinti:

  • Babarc
  • Szajk
  • Nagynyárád
  • Bóly
  • Töttös
  • Lippó
  • Ivándárda

A horvát országhatárig futó szakasz az M60 elválási csomóponttal együtt négy külön szintű csomóponttal, egy komplex és egy egyszerű pihenőhellyel, két híddal, két tengelysúlymérővel és egy mérnökségi teleppel együtt épül. Emellett tartalmazza a Villányi csomópont megvalósítását is.

De már régóta asztalra kerültek a nyomvonaltervek is az M60 gyorsforgalmi út Pécs–Barcs közötti szakaszra vonatkozóan. Ezek kétszer kettő forgalmi sávos, mindkét oldalon burkolt padkával ellátott, középen vezetett elválasztó sávval rendelkező, 110 kilométeres óránkénti tervezési sebességű utat takarnak, amelyek biztosítják a csatlakozó területek megközelíthetőségét. Az építést két ütemben tervezték: az első ütemben az igen komoly forgalmat bonyolító Pécstől Szigetvárig, második ütemben Szigetvár és Barcs között, ahol a tervezett nyomvonal 64,4 kilométer lesz majd.

A Pécs és Szigetvár közötti 37 kilométeres szakasz vonatkozásában az építési engedély rendelkezésre áll. A 28 kilométeres Szigetvár-Barcs útvonal esetében pedig jelenleg környezetvédelmi engedély áll rendelkezésre. Pécs-Barcs közötti szakaszon új nyomvonalat a környezetvédelmi, illetve az építési engedély rögzíti. Ugyanakkor Barcs és az országhatár közötti szakasz esetében a környezeti hatásvizsgálat elkészítését és a környezetvédelmi engedély megszerzését követően  tekinthető a nyomvonal meghatározottnak. A Pécs–Szigetvár valamint Szigetvár-Barcs szakaszok vonatkozásában sincsenek folyamatban előkészítési feladatok. Mind a két szakasz esetben kiviteli terv szintig történő továbbtervezésére vonatkozó közbeszerzési eljárás megindítására a Magyarország szomszédságában zajló háború idején a rezsicsökkentés megvédése és a honvédelmi célok teljesítése érdekében szükséges költségvetési intézkedésekről szóló 1281/2022. (VI. 4.) Korm. határozat alapján nem került sor, további döntésig a projekt felfüggesztésre került

– számolt be róla az Építési és Közlekedési Minisztérium Sajtóirodája.

JÓL JÖNNE 2,8 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 2 809 920 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 62 728 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 12,86%), de nem sokkal marad el ettől az MBH Bank 62 824 forintos törlesztőt (THM 12,86%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

Ahogy arról a hatóság tájékoztatta a Pénzcentrumot, a Barcstól az országhatárig, konkrétan a Dráva-hídig tartó, három kilométeres szakaszon a környezetvédelmi engedélyig tartó tervezés feladatai jelenleg folyamatban vannak.

Elfogadásra került a Tanulmányterv, amely két nyomvonal alternatívát, a 6-os számú főúti csomópontot és egy komplex ellenőrző állomás kialakítását rögzíti, amelyre a Környezeti Hatástanulmány készült, az Espoo-i egyezménynek megfelelő környezeti hatásvizsgálat pedig folyamatban van. A Barcs és az országhatár közötti szakasz két nyomvonal alternatívájából az egyik nyomvonal érint Duna-Dráva Nemzeti Park természetvédelmi területeket, a másiknak viszont minimális a Natura2000 érintettsége. A nyomvonalak kialakításához szükséges a magyar és horvát oldali szakasz összehangolása, amely jelenleg folyamatban van. A projekt része egy új híd létesítése a Dráván, amely kétszer két sávos autóúti keresztmetszettel csatlakozik majd a horvát oldali, azonos kiépítéshez

– közölte érdeklődésünkre az Építési és Közlekedési Minisztérium Sajtóirodája.

A fent említett Espooi Egyezmény célja annak biztosítása, hogy a részes felek a tervezés korai szakaszában felmérjék bizonyos tevékenységek környezeti hatásait, továbbá hogy értesítsék egymást és konzultáljanak egymással azokról az – egyezményben felsorolt – tevékenységekről, amelyeknek valószínűsíthetőleg jelentős kedvezőtlen határokon átnyúló hatásaik vannak.

Az M60-as út folytatásától sokat várnak a Baranyában és Somogyban élők: többek között a térség a gazdaság fellendülését, a versenyképesség fokozását és munkahelyteremtést.

Címkék:
autópálya, horvátország, gyorsforgalmi út, autópályadíj, országhatár, szakaszhosszabbítás, bóly, autópálya építés, gyorsforgalmi utak,