Pénzcentrum • 2023. június 27. 20:05
Mindenki a maga egyéni szempontjai alapján választ használt autót, de egy autó beszerzése minden esetben komoly döntés, és kiderült, hogy a vásárlók a különböző országokban más-más stratégiával választják ki a számukra megfelelő járművet. Az autótörténeti jelentésekkel foglalkozó carVertical Magyarországon és további hét országban végzett kutatást, hogy megismerje a járművásárlási döntéseket befolyásoló tényezőket.
A carVertical kutatása szerint csaknem minden második magyar (46,3%) online piactereken és apróhirdetési oldalakon keres használt autót, míg a sofőrök 18,7%-a vásárolja az autóját hivatalos márkakereskedésben. Magyarországon az érdeklődők mindössze 16,3 százaléka vesz járművet magánkereskedőtől vagy használtautó-kiskereskedőtől. Mivel az árak a márkakereskedésekben általában magasabbak, mint az online kínálatban, azokban az országokban, ahol a lakosság alacsonyabb jövedelemmel rendelkezik, a vásárlók többnyire kerülik őket.
Pedig a márkakereskedések nagyobb átláthatóságot biztosítanak a vásárlóknak, mivel alaposan ellenőrzik a raktáron lévő autókat, és gyakran kínálnak garanciát vagy más biztosítékot. Ezzel szemben sokkal nagyobb kockázatot jelent magáneladóktól vagy illetéktelen kereskedőktől vásárolni, hiszen így könnyebben kifoghatunk egy rossz állapotban lévő járművet.
A kutatásból az is kiderült, hogy Magyarországon az autóvásárlók 13,9%-a a barátaitól vagy a rokonaitól vásárol autót. Ez a vásárlói csoport jellemzően olyan módszereket keres, amelyekkel csökkentheti a rossz üzlet kockázatát, ezért vásárol az általa megbízhatónak tartott barátoktól vagy rokonoktól
– magyarázza Matas Buzelis, a carVertical kommunikációs vezetője.
A vizsgált országok közül Magyarországon kiemelkedő azon járművezetők száma (46,3%), akik online apróhirdetési oldalakon kerestek magánszemélyek vagy kereskedők által listázott, akciós autókat. Csak Lengyelország előzi meg hazánkat e tekintetben, itt a vásárlók 55,8%-a keresi az ajánlatokat az online felületeken.
Sokan konzultálnak másokkal, mielőtt döntenek a vásárlásról
Arra a kérdésre, hogy nevezzék meg azokat a legfontosabb tényezőket, amelyek közrejátszanak egy adott jármű megvásárlásában, a magyarországi válaszadók 28,8%-a választotta a tesztvezetést. Emellett több mint a vásárlók ötöde (21,8%) konzultál egy családtagjával vagy barátjával, és 10,5% mondta azt, hogy vásárlás előtt online véleményeket olvasott.
A lengyel, a román, a cseh és a magyar sofőrök között a leggyakoribb, hogy kikérik a barátok vagy a családtagok véleményét. A spektrum másik oldalán a franciák, a spanyolok és az olaszok állnak.
A magyarországi autóvásárlók mindössze 18,8%-a szerint fontos eszköz a jármű történetének online ellenőrzése. Ez azt is sugallja, hogy az országban sokan nincsenek tisztában az előzmények ellenőrzésének jelentőségével, és azzal, milyen könnyen eshetnek csaló eladók áldozatává – különösen, ha külföldről behozott autókról van szó.
Ennek ellenére a legnagyobb arányban Magyarországon, az Egyesült Királyságban és Lengyelországban néztek utána az autók múltjának, a hazai használtautó-vásárlók 82,9%-a ellenőrizte már online egy jármű történetét a vásárlás előtt, míg a franciaországi és olaszországi vásárlók ellenőrizték legritkábban egy autó történetét az interneten.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 173 855 forintot 20 éves futamidőre már 6,54 százalékos THM-el, havi 141 413 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a K&H Banknál 6,64% a THM, míg a CIB Banknál 6,68%; a MagNet Banknál 6,75%, a Raiffeisen Banknál 6,79%, az Erste Banknál pedig 6,89%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
Meglepett minket az a tény, hogy Magyarországon a megkérdezettek háromnegyede (76%) tudja, hogy mi az alvázszám (VIN). Ez is azt mutatja, hogy az autóvásárlók nagy része körültekintő, de az alvázszám fontosságát is jelzi – ez alapján ugyanis minden elérhető információ kideríthető egy adott járműről
– magyarázza Buzelis, a carVertical munkatársa.
A járművek történetét ellenőrző vásárlók 58%-a még a tesztvezetés előtt élt ezzel a lehetőséggel. Így ugyanis időt takarítottak meg, mivel kiszűrték a rossz állapotban lévő modelleket, melyeket nem volt értelme személyesen megnézniük.
A nemrég megújult carVertical jelentések információi sokkal rendszerezettebbek, így könnyebben áttekinthetők, a járművekhez kevésbé értő rendszeres felhasználók számára pedig tippek és figyelmeztetések segítik az eligazodást. A jelentés az új vizuális elemek és informatív grafikák mellett mélyebb magyarázatot is nyújt azok számára, akik átfogóbb betekintést szeretnének kapni.
A drága autókat vásárlók gyakrabban ellenőrzik a jármű történetét
Azok, akik többet költenek egy autóra, nagyobb valószínűséggel járnak utána az interneten az előzményeknek. A legfeljebb 3,7 millió Ft értékű járműveket vásárlóknak mindössze 65,8%-a ellenőrzi a jármű előéletét. A 3 700 000 és 5 500 000 Ft között kínált járműveknek a sofőrök 75,4%-a kéri le a történeti jelentését, a több mint 22,2 millió Ft-ot érő használt autók esetében ez az arány 87,2%-ra nő.
Drága autók esetén egy-egy rejtett sérülés vagy a rossz karbantartás által okozott probléma később drasztikus javítási költségekkel járhat. A sofőrök ezért igyekeznek elkerülni ezeket a kellemetlen meglepetéseket, és inkább még az adásvétel előtt ellenőrzik a jármű előéletét. A pénztárcabarát autókat vásárlók viszont gyakrabban kockáztatnak, mondván, hogy az autójuk amúgy sem ér olyan sokat.