Reichenberger Dániel • 2023. május 17. 16:04
Tizenhárom ponton változnának meg a közlekedési rendszabályok, ha elfogadják a kormány által kedden benyújtott javaslatcsomagot. A Pénzcentrum által megkérdezett szakértő egyetértett abban, hogy a mostani formájában fél évszázda létrejött rendszabályok alapos modernizációra szorulnak, ennek ellenére nem világos, pontosan hogyan számítsunk az újításokra. Emellett az is kiderült, hogy vajon kell-e büntetőpontoktól vagy jogsielvételtől rettegnünk, ha túllépjük a sebességkorlátozást az új szupertraffipaxok szeme előtt?
A kormány kedden benyújtotta az 'Egyes közlekedési tárgyú törvények módosításáról szóló előterjesztését, erről ma lapunk is beszámolt. A tervezet tizenhárom különféle törvény passzusait módosítaná. A tervezet szövegét itt lehet elolvasni. A javaslat szövege szerint módosulna többek között a közúti közlekedési szabályszegések helyszíni eljárásra vonatkozó szabályai. Emellett a behajtási tilalomra, a korlátozott övezetre (zóna), a kötelező haladási irányra vonatkozó némely szabályszegéseknél a gépjárművezető távollétében kiszabható közigazgatási bírságot a javaslat megszünteti.
De nem ez az egyetlen közlekedési tárgyú hír: végre az is kiderült, hogy marad-e a tolerancia a hazai utakon sebességtúllépés esetén, vagyis csak azért, mert a rendőrség a világon talán a legmodernebb sebességmérőket szerezte be, megmarad-e az az "elnézés", ami eddig jellemző volt?
Marad a tolerancia
Óberling József, az ORFK közlekedésrendészeti főosztályának vezetője tisztába tette végre a dolgokat:
Május elsejétől a sebességellenőrzéssel érintett jármű esetében a jogilag elfogadott sebesség az az érték, amelyet a hitelesített sebességmérő mért. A rendőrségnek nincs lehetősége ettől – és az egyes esetekben ezzel járó esetleges felelősségre vonástól sem – eltekinteni
- fogalmazott a főosztályvezető.
Azonban azt is elmondta, hogy attól még, hogy valaki csak picivel lépte át a határt, nem kell azonnal büntetőpontoktól vagy jogiselvételtől tartania.
A kollégáink eddig sem, és ezután sem azzal fognak foglalkozni, hogy 50 helyett ki ment 51-gyel. Bár ott tartanánk, hogy ők azok, akik a közúti biztonságot veszélyeztetik! Jónéhányan vannak ugyanis azok, akik ezeket a sebességértékeket extrém módon meghaladják, és a közlekedés biztonságára a veszélyt ők jelentik. Szeretnék mindenkit megnyugtatni, hogy nem 51 km/h-ra vagy 52 km/h-ra fogja állítani a mérőműszert a rendőr, hanem azokra fog fókuszálni, akik a sebességet jelentősen túllépi
- tette hozzá Óberling József. A szupertraffipaxokról korábban már írtunk, most újra elolvashatod a cikket:
Eltérés lehet még a saját autónkban is
Pető Attilát, a Kreszprofesszort kértük meg arra, hogy segítsen értelmezni a főosztályvezető szavait. A közlekedési szakértő a Pénzcentrumnak elmondta, hogy kimondottan jó dolog a toleranciaérték megtartása.
Eddig is és ezután is volt tolerancia a rendőröknél, ráadásul bármennyire is fejlett a technika, előfordul olyan, hogy mást mutat az autónk műszarfala, és mást a GPS-ünk rendszere, vagyis elbizonytalanodhatunk abban, hogy még a sebességhatáron vagyunk-e, vagy akár már át is léptük. Persze az örvendetes, hogy a rendőrség megtartja a toleranciát, és nem állít meg olyan autóst, aki például „centizett”, de esze ágában nem volt szándékosan gyorsan hajtani
- mondta lapunk kérdésére.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
Pontosítani kellene a szabályokon
Pető Attilát a benyújtott közlekedési törvénycsomagról is megkérdeztük. A szakértő szerint a személyazonosító igazolvány mellett ugyan egy ideje tényleg nem baj, ha nincs nálunk a jogosítvány - de elég egy kis baj, hogy hiányozzon, így érdemes lehet felkészülni ezekre is.
Nyilván sokkal kényelmesebb, ha nincs nálunk a jogosítvány és a forgalmi engedély, csak érdemes belegondolni abba a helyzetbe, ha egy baleset részesei vagyunk. Ekkor a legelső kérdés szokott lenni, hogy mi a jogosítványunk száma, szerintem érdemes lehet legalább egy fotót erről az okiratról a telefonunkban tartani. A rendőr igazoltatás során természetesen le tudja kérni az adatainkat egy személyi alapján is, de nem baj, ha felkészülve ülünk autóba.
Pető Attila azt is elmondta, hogy valóban reformra szorulnak a közlekedési szabályok, ennek ellenére a benyújtott csomagban nem érzi a kidolgozottság kívánatos mértékét.
Azt fontos megjegyezni, hogy a magyar KRESZ nemsokára ötven éves lesz, tehát igen sok rendszabály valóban komoly reformra szorul. Én viszont ennek ellenére is azt érzem, hogy a javaslat egyes pontjait sokkal bővebben ki kellene fejteni: nem világos például a megállási, behajtási szabályoknál a kivételek rendszere, tehát mi pontosan a célforgalom, kivétel, satöbbi? Sok más esetben sem világosak a szabályok, én remélem azt, hogy ezeket hamarosan jobban kifejtik
- tette hozzá a szakértő.
Változik a jogorvoslat
Borbély Zoltán közlekedési szakjogász a Pénzcentrum kérdésére máshonnan közelített: szerinte a a legfontosabb változás az, hogy a közlekedési kihágások végre egy más jogi fórum elé kerülnek.
Régen esedékes volt már, hogy a közigazgatási bíráskodás helyett a szabálysértési bíráskodás szerezzen érvényt a törvény betűjének. Sokkal emberközelibb lesz a büntetések kiszabása, egy közlekedési kihágás esetén ugyanis az embernek vajmi kevés esélye volt bizonyítani a maga igazát, hiszen a jogi gyakorlat is teljesen más alapokon nyugszik a két esetben. Így viszont ha baj van, a saját igazunkat is sokkal könnyebben védhetjük majd, mintha közigazgatási bírság ellen igyekszünk fellépni
- magyarázta a szakértő.