Szánthó Péter • 2023. május 15. 13:05
Kijött a Német Autóklub friss autómeghibásodási jelentése. Az összesítésbe most először kerültek bele az elektromos autók is. Mint kiderült, 2022-ben is a legtöbb autómeghibásodás az indítóakkumulátorokhoz volt köthető - ezekben az esetekben jellemzőbb is, hogy az ember saját hibájából idézi elő a problémát, meríti le az akkut.
Megjelent a Német Autóklub (ADAC) 2022-es évre vonatkozó meghibásodási jelentése: az évenkénti összeállításban 155 modell hibáit szedték össze.Az összesítésben a 3 és 10 év közötti gépjárművek adatait vizsgálták.
Fontos újítás még a statisztikában, hogy most először foglalkoztak elektromos autókkal is. Ugyanakkor a szakemberek hozzátették, hogy csak azokat a modelleket vették bele a jelentésbe, amelyek legalább 7000 példányban fogytak Németországban a megjelenéstől számított első két évben. Így a 2022-es összesítésbe a BMW i3, a Renault Zoe, a VW ID.3 és a Tesla Model 3 került bele.
Még mielőtt belevágnánk az értékelések szemlézésébe meg kell jegyezni, hogy ezek a statisztikák kizárólag tájékoztató jellegűek, egy-egy konkrét használt autó minősége pozitív és negatív irányba is eltérhet. Az ADAC is hozzáteszi, hogy az autóvásárlók minden esetben a statisztikák tanulmányozása mellett vizsgáltassák át a kiszemelt kocsit is, mielőtt megveszik.
Ez a leggyakoribb hibaforrás
A leggyakoribb hibaforrás továbbra is az autók indítóakkumulátora: nincs más alkatrész, amely gyakrabban okoz meghibásodást a kocsikban, ez az első elemzés 1967-es elkészülte óta így van. Az ADAC szerint jellemzően a sofőr számlájára írhatók az ilyen meghibásodások, hiszen az égve felejtett fényszóróktól, beltéri világításoktól kezdve abból is baj lehet, ha csak ritkán, rövid utakra használjuk az autót.
Megjegyzik, hogy az akkumulátor meghibásodások a COVID-járvány alatt nagyon elszaporodtak, pontosan azért, mert az emberek keveset vezettek, sokat álltak egyhelyben az autók. De persze, azt sem lehet kizárni, hogy maga az alkatrész romlik el, ha mondjuk nem jó minőségű, vagy a jármű elektromos rendszerével akadnak problémák.
Autót vennél? Találd meg a legjobb finanszírozást a Pénzcentrum kalkulátorában!
A 2022-es évben a meghibásodások 43,2 százaléka az akkumulátor számlájára írható, ez 3 százalékkal kevesebb, mint az előzőben. évben, de még mindig messze a legmagasabb érték. A további meghibásodások az alábbiak szerint oszlottak meg z ADAC adatai szerint:
- Motor, motorvezérlés 23,8%
- Generátor, önindító, elektromos rendszer, világítás 10,4%
- Gumiabroncsok 8,4%
- Kulcsok, zárak, indításgátló 7,2%
- Egyéb 7%
Így teljesítettek a legkedveltebb autók
Ha megnézzük a modellenkénti összevetést, akkor kiderül, hogy az Audi A4 , a BMW 1-es , a 3-as és az X3-as egyértelműen a legkevésbé meghibásodásra hajlamos modellek közé tartozik. De a Suzuki Ignis is a legjobb lett a maga kategóriájában, megelőzve a Toyota Aygo-t.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 173 855 forintot 20 éves futamidőre már 6,54 százalékos THM-el, havi 141 413 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a K&H Banknál 6,64% a THM, míg a CIB Banknál 6,68%; a MagNet Banknál 6,75%, a Raiffeisen Banknál 6,79%, az Erste Banknál pedig 6,89%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
Az alsó-középosztályban a Toyota modelljei meglepetésre nem teljesítettek olyan jól, mint a korábbi években. A Ford, a Seat és a VW nagy családi egyterűi is hagynak jócskán kívánnivalót maguk után, egyedül a Volkswagen Sharan fiatalabb modelljei mutattak kevesebb problémát. A középosztályban az Opel Insigniának sem sikerült javítania a renoméján, és a Toyota RAV4-es is rosszabbul teljesített, mint a korábbi években.
Arra a kérdésre, hogy az elektromos, vagy a hagyományos motorral szerelt modellek hajlamosabbak-e meghibásodásra, nem lehet egzakt módon megmondani, emlékeztet az ADAC. Ugyanis Németországban regisztrált összes autó átlagéletkora tíz év, viszont az e-autók ennél jóval fiatalabbak - és a meghibásodások valószínűsége a jármű öregedésével növekszik.
A németek ezért csak a 2020-as regisztrációs évben hasonlította össze a meghibásodásokat, és mint kiderül:
1000 elektromos autóra 4,9 meghibásodás jutott, mialatt a belső égésű motorosokra (benzin és dízel egyaránt) 6,9 darab.
A legtöbb szakértő arra számít, hogy az elektromos autóknál kevesebb meghibásodás lesz, mint a belsőégésű motoroknál. Ennek oka egyrészt az, hogy egy elektromos hajtásban sokkal kevesebb alkatrész van, amely elromolhat. Nincs kipufogó, több áttételes váltó, kuplung vagy önindító, nincs kipufogógáz-visszavezetés, üzemanyag-befecskendezés, turbófeltöltő.