Pénzcentrum • 2023. május 4. 12:31
2023-ban első alkalommal végeztek felmérést a magyarországi független autószervizek körében, mely során arra voltak kíváncsiak, hogy milyen aktuális kihívásokkal néznek szembe és hogyan látják a magyar gépjárműpiac jelenét és jövőjét.
Az Autós Nagykoalíció felmérésében 52 független autószerviz képviselői válaszoltak a kérdésekre. Az eredményekből az látszik, hogy a magánszervizek elsősorban az általuk ismert technológiával működő autókat javítják. Az oktatásra költött alacsony összegeknél kiemelendő, hogy válaszadók jelentős része az alacsony összegek okaként említette, hogy a jelentős munkaerő fluktuáció miatt nem feltétlenül érdemes az alkalmazottak oktatására számottevő forrásokat fordítani.
Az eszközök beszerzésére költött összegeknél nagy eltérések voltak a válaszok között. A válaszadók közel fele szinte semennyit sem költ ezen a téren, míg egyes szervizek jelentős összegeket fordítanak eszközök beszerzésére. Utóbbiak minden bizonnyal új technológiákkal felszerelt autók javítására készülnek ezekkel a befektetésekkel. De lássuk a konkrét kérdéseket:
Mi a legnagyobb kihívás a szerviz számára jelenleg?
A válaszadók legnagyobb része a munkaerő hiányát jelölte meg, mint a szervizt érintő leginkább jelentős probléma, de az elsődlegesen másik problémát megjelölő válaszadók is gyakran említették. A szervizek számára jelentős probléma az emelkedő rezsi- és bérköltségek kitermelése is, ezzel összefüggésben sokan elsősorban a változó technológiákkal való lépéstartást jelölték meg fő problémának.
Emellett gyakori problémaként jelölték meg, hogy az engedély nélkül, illegálisan működő szervizek áraival nem tudnak versenyezni és az ügyfelek a kevésbé biztonságos, de olcsóbb megoldást választják a legális szervizek helyett.
Mennyire nehéz helyettesíteni egy alkalmazottat, ha valaki kilép a cégből (10-es skálán)?
Magyarországon régóta jelentős probléma az autószerelők hiánya. Jelenleg egy átlagos 25 fős osztályból mindössze hárman maradnak a szakmában. Ez a probléma egyre égetőbb. A felmérés válaszadói átlagosan 10-es skálán 8,36-ra értékelték a munkaerő pótlásának nehézséget.
Hány autószerelő/az autók javításával foglalkozó alkalmazottjuk van?
Természetesen a felmérés válaszadóinak száma nem elegendő ahhoz, hogy az egész országra általánosítható megfejtéseket kapjunk belőle. A felmérés eredménye azt mutatja, hogy a legtöbb független szerviz alacsony létszámmal dolgozik, a legtöb esetben 3 és 5 fő között van az autószerelők száma egy cégnél. A válaszok átlaga 4,55 - feltételezhetjük, hogy ha a munkaerőhiány valamelyest enyhülne, ez a szám jelentősen magasabb is lehetne. Kifejezetten ritka a 10-nél több autószerelőt alkalmazó vállalkozás, mindössze a kitöltők 7 százaléka alkalmazott legalább tíz autószerelőt.
Fektettek forrásokat az elektromos autók javítására való felkészülésre? (oktatások, eszközök, stb.)
A felmérés kitöltőinek 39 százaléka fordított már forrásokat arra, hogy elektromos autókat is tudjanak javítani. A nagyobbik részük egyelőre nem foglalkozik elektromos járművek javításával. Utóbbi válaszadók fele nem is tervezi, hogy elektromos autókkal foglalkozzon a közeljövőben, ennek pedig számos oka lehet.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
Az elektromos autók többsége aránylag új, néhány éves autó, amelyek a legtöbb esetben még rendelkeznek gyári garanciával, ezért tulajdonosaik inkább márkaszervizbe viszik azokat, ha szükséges. Szintén fontos szempont, hogy az elektromos autók fenntartása jelentősen egyszerűbb, mint a hagyományos, belső égésű motorral szerelt autóké. A mozgó alkatrészek száma sokkal alacsonyabb, nincs szükség olajcserére és egyéb általános karbantartási munkákra, ez pedig jelentős bevételi forrás a szervizeknek, így enélkül nem feltétlenül éri meg felkészülni az egyelőre eleve alacsony számú ügyfél kiszolgálására.
Emellett azoknak is nehéz felkészülni az elektromos autók javítására, akik egyébként szeretnének foglalkozni ezzel a területtel, ugyanis a felmérés résztvevőinek válaszai alapján különösen nehéz az elektromos autókhoz értő szakembert találni.
Évente a nyereségük hány százalékát fordítják oktatásra?
A válaszadók átlagosan az általuk elért profit 3,1 százalékát fordították az alkalmazottak képzésére. A válaszadók jelentős része egyáltalán nem költ oktatásra, a leggyakoribb válasz pedig az egy és két százalék közötti oktatásra fordított összeg volt. A legmagasabb összeg, amelyet válaszadóink közül néhányan oktatásra költöttek a profit tíz százalékát teszi ki.
Az adatokból egyértelműen látszik, hogy az elektromos autók javításába fektető szervizek jelentősen többet fordítottak oktatásra, mint a többiek.
Évente a nyereségük hány százalékát fordítják eszközök beszerzésére?
A válaszadók átlagosan az általuk elért profit 13,6 százalékát fordították eszközök beszerzésére. Ebben az esetben is egyértelmű az összefüggés az elektromos autók javítására való felkészüléssel. Fontos megjegyezni, hogy a válaszadók jelentős része szinte semennyit nem költött eszközökre.