Inge-gatyája rámegy a magyaroknak a saját autóra: vajon miért ragaszkodnak hozzá?

Pénzcentrum2023. április 21. 19:31

Egy friss kutatás szerint évi 9000 megtett kilométer alatt a carsharing olcsóbb, mint a saját autó. A saját jármű sokszor kihasználatlanul áll, ez az arány pedig tovább növekszik második autó birtoklása esetén. A magyar lakosságban számos tévhiz él a közösségi autózásról, melyek lebontása segíthet a kezdeményezés megértésében.

Sokan még mindig idegenkednek a közösségi autóhasználattól Magyarországon, jóllehet fenntarthatóság szempontjából érdemes lehet megfontolni ezt az alternatívát. A műfaj hazai elindítója, a Green Go a Föld napjára összegyűjtötte a leggyakrabban hallott ellenérveket és az őket cáfoló tényeket, köztük egy átfogó elemzést a saját autó és a közösségi autó tényleges költségeiről.

1. Sokan úgy gondolják, hogy a saját autó ad igazi rugalmasságot a közlekedésben. Ez igaz, ám kérdés, hogy szükségünk van-e erre a mozgástérre. A Jövő Mobilitása Szövetség által publikált nemzetközi kutatás szerint ugyanis a saját autók az idő 96 százalékában kihasználatlanul állnak, különösen akkor, ha a háztartás egy második autót is fenntart. Ilyen kis intenzitás mellett érdemes megfontolni a közösségi autózást, sőt akkor is, ha ennél jóval gyakrabban autózunk.

2. Ám a sokféle és nem rendszeres költség miatt a legtöbben nem látják át, hogy valójában mennyibe is kerül nekik a saját autó használata. A GreenGo ezért részletes kalkulációt készített egy 14 éves és egy 4 éves autóra vonatkoztatva, heti 4-5, illetve mindennapos autóhasználat esetén. A számítások során a saját autó teljes fenntartási költségét vizsgálták, beleértve az olyan kiadásokat, mint a kötelező biztosítás, a gépjárműadó, a műszaki vizsga és az évi átlagos szervizköltség.

Az eredmény az lett, hogy évi 9000 megtett kilométer az a határ, amely fölött megéri saját autót fenntartani. Ez alatt azonban takarékosabb megoldás a carsharing, még napi autóhasználat mellett is – amennyiben a lakóhelyünkön hozzáférhető.

3. Ezzel együtt a magyar sofőrök szeretik a saját autójukat vezetni és nem szívesen ülnek olyan járműbe, amelyet mások is használnak, mert kétségeik vannak annak állapotát illetően. Ám az autómegosztó szolgáltatás alapja, hogy a bérelhető autót tisztán, feltöltve, az évszaknak megfelelő műszaki állapotban kapjuk meg, ráadásul a szervizelés, a baleseti károk és a parkolási díj sem a mi dolgunk. Emellett a carsharing segít enyhíteni a folyamatosan romló parkolóhely-hiányt, mert egy megosztott autó 6-12 saját autót vált ki – így, nem mellékesen a levegőszennyezést is csökkenti.

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 173 855 forintot 20 éves futamidőre már 6,54 százalékos THM-el,  havi 141 413 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a K&H Banknál 6,64% a THM, míg a CIB Banknál 6,68%; a MagNet Banknál 6,75%, a Raiffeisen Banknál 6,79%, az Erste Banknál pedig 6,89%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

 

4. Érdekes, hogy sokan az elektromos autókkal szemben bizalmatlanok, mert félnek, hogy a bérelt jármű lemerül útközben. Valójában az alacsony töltöttségű autók nem is jelennek meg bérelhetőként az applikációban, a többi járműről pedig látszik, hogy hány kilométer „van még benne”. A flotta különböző hatótávolságú autókból áll, így olyat is választhatunk, amellyel akár egy vidéki utat is meg tudunk tenni.

5. Egyre jobban foglalkoztatja a közvéleményt, hogy az elektromos autók akkumulátorai vajon újrahasznosíthatók-e, vagy a meglehetősen nagy tömegű pakkok kimerülésük után hulladékként terhelik a környezetet. Itt két területen is folyamatos fejlődés tapasztalható. Egyrészt a kapacitásuk egy részét megtartó, de elektromos autókban már nem használható akkumulátorok tovább működhetnek gyárakban vagy a városi infrastruktúra energiaforrásaiként, de még háztartásokban is. Másrészt 2019-ben az EU-ban értékesített hordozható akkumulátoroknak már 51 százalékát gyűjtötték be újrahasznosítás céljából, amely arány az új irányelveknek megfelelően 2030-ra várhatóan 73 százalék lesz.

Címkék:
közlekedés, akkumulátor, elektromos autó, gazdaság, szervizdíj, benzinár, autókölcsönzés, autóvásárlás, autózás, újrahasznosítás, autóbérlés, személygépjármű, gépjármű, autómegosztás, autóforgalom, fenntartható, gépjárműadó, elektromos jármű, elektromos autó hírek, green go,