Szánthó Péter • 2023. április 18. 05:45
Autóban mérve is brutális a bérolló Magyarországon: mialatt a legolcsóbb, legfapadosabb kisautóért a legrosszabbul kereső dolgozóknak több mint 4 évet kellene robotolni - úgy, hogy a teljes fizetésüket autóvásárlásra teszik félre -, addig a budapesti átlagfizetésből mindez kevesebb mint egy év alatt jönne össze. A Pénzcentrum most megnézte, mire mennének az újautó piacon azok, akik a KSH által kalkulált átlagbért, mediánbért keresik, és mennyire vannak könnyű helyzetben a legjobban fizetett hazai melósok. Annyit elárulunk: eléggé. Mint kiderült, a rosszabb jövedelmi helyzetűek a bankokban is jócskán ráfizethetnek, pusztán azért, mert az átlagos fizetést viszik haza havonta, vagy annál kevesebbet.
2022-re óriásira nyílt a bérolló Magyarországon. Mint korábban beszámoltunk róla: gyakorlatilag odáig jutottunk, hogy havi 300 ezer forinttal kevesebbet ér ugyanaz a munka Békés megyében, mint Pesten. Átlagosan a budapesti székhelyű szervezeteknél dolgozók keresték a legtöbbet, a Szabolcs-Szatmár-Bereg megyeiek a legkevesebbet 2022-ben. Miközben a fővárosban nettó 422 052 forintot vitt haza egy átlagos dolgozó, Szabolcsban csupán nettó 241 855 forint volt az átlagbér.
Ezalatt a statisztikai hivatal adatai szerint 342 984 forint volt tavaly az országos átlagfizetés, de igazándiból közelebbi képet kapunk a hazai bérviszonyokról, ha a nettó mediánkeresetet vesszük alapul - ez az az összeg, amelynél pontosan annyi ember keresett többet, mint aki kevesebbet. Ez 2023 januárjában 294 500 forint volt.
Ezek mellett még megnéztük, hogy a legmagasabb nettó átlagbérrel rendelkezők, azaz a Tolna megyében dolgozó villamosenergia-, gáz-, gőzellátás, légondicionálás néven futó szellemi munkásoknak mennyit kell gürözni egy autóért - az ő nettójuk 2022-ben 818 640 forint volt. A lista másik végén a Borsodban dolgozó, egészségügyi és szociális ellátásban dolgozók állnak, akik átlagosan nettó 89 292 forintot vihettek haza.
Autót vennél? Nézz körül a Pénzcentrum kalkulátorában!
Most a KSH kereseti adatai alapján megnéztük, hogy az egyes megyékben dolgozók hány havi bérét emésztené fel egy-egy új autó megvásárlása. A vizsgált modelleket is elég széles szórásból válogattuk össze:
- a jelenleg legolcsóbban megvehető új autó Magyarországon a Mistubishi Space Star, ami 4 440 000 forintba kerül jelenleg a legfapadosabb kivitelben. Ennyiért az Entry alapkivitelt kaphatjuk meg, audio egység nélkül, a központi zárat is felejtsük el, ahogy a légkondit is. Illetve, ha nem fehéreben szeretnénk, akkor újabb 150 ezer forintot kell leperkálni.
- A magyarok kedvenc autója sem maradhat le a listáról, ami a Suzuki S-Cross, ami most legkevesebb 7 950 000 forintba kerül.
- A toplistákon szintén jól szereplő Toyota Corolla, amelynek a 2023-as, szedán változata 12 020 000 forintba kerül.
- Beválogattuk az itthon mostanában egyre nagyobb árleszállításokba kezdő Teslát is, a Model Y most legkevesebb 19 999 900 forintba kerül a kereskedésekben.
- És hogy valami topkategóriás is legyen: a Mercedes-Benz csúcsa, a Maybach S-osztály most legkevesebb 72 330 999 forintba kerül.
Az elméleti számításban azt vettük alapul, hogy az egyes dolgozók a bérüknek 100 százalékát félre tudják tenni új autóra, hitelbe nem akarnak keveredni (de többek amúgy se kapnának értelmezhető kölcsönt az adósságfék-szabályok miatt), csak a félretett bérükből vásárolnának. Oké, nem túl életszerű, de valljuk be, az sem az, hogy egy borsodi ápoló alig 90 ezres nettóval nemhogy új, de bármilyen autóban gondolkodjon...
Egy élet munkája kevés a legfapadosabb új kocsihoz
Ha szépem elvégezzük a kalkulációkat, akkor kijön, hogy a legfapadosabb Mitsubishiért, a legrosszabbul keresőknek bizony kemény évekig kell melózni. Ha a borsodi ápoló a teljes kerestetét félretenné autóvásárlásra, akkor kicsit több, mint 4,1 évig kellene neki robotolni a mindenféle komfortot nélkülöző kisautóért, de a szabolcsi átlagbérrel is bő másfél év lenne összehozni a kocsi árát.
A mediánbérből élőknek tisztán 1,25 évi jövedelmét vinné el a kis Mitsubishi megvásárlása, a pesti átlaggal számolva ez nem kerülne még 11 hónapba sem, a legjobban kereső tolnai mérnököknek pedig hát... Fél évig sem kellene félretenni, de ők nyilván már nem ebben a kategóriában játszanak.
Amennyiben egy értelmezhető méretű, családi kocsira van szükség, akkor a legrosszabbul keresőknek kb. 7,5 évig (azaz 89 hónapig) kellene minden egyes megkeresett forintjukat félretenni. Legalábbis ennyiből jönne ki most a legolcsóbb Suzuki S-Cross, ami mediánbérrel 27 hónap alatt spórolható össze. Pesten kevesebb mint 19 hónapot kellene dolgozni ezért, a listán a legjobban keresők viszont kevesebb mint 10 hónap alatt kigazdálkodnák a magyarok kedvenc autóját.
A 12 milliós Corolla már majdnem 3 évnyi spórolást jelentene az országos átlagbérrel, Budapesten kicsit több mint 28 hónapig kellene spórolni arra a Toyotára, ami a szabolcsi havi átlagfizetés majdem 50-szeresébe kerül. A borsodi ápolónak ez már tényleg csak plátói kocsi, 134 havi fizetését kellene rá összegyűjteni, mialatt a tolnai képzett szakemberek mindössze 15 hónap alatt le tudják szurkolni az árát.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 173 855 forintot 20 éves futamidőre már 6,54 százalékos THM-el, havi 141 413 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a K&H Banknál 6,64% a THM, míg a CIB Banknál 6,68%; a MagNet Banknál 6,75%, a Raiffeisen Banknál 6,79%, az Erste Banknál pedig 6,89%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
Ugyanezeknek a dolgozóknak a Model Y-ra két évet kellene spórolni (vagy találni kedvező finanszírozást), ezalatt az egészségügyi dolgozóknak több mint 18 évi bérébe kerülne mindez. Budapesti átlaggal számolva kb. 4 évnyi fizetésből lehet az embernek Teslája. A szabolcsi átlaggal számolva mindez 6,9 évnyi spórolást jelentene.
A Mercedes Maybach "fapados" változatát már tényleg csak a poén kedvéért tettük bele a számításba, a borsodi egészségügyi dolgozónak 67,5 évet kellene érte melóznia úgy, hogy minden egyes forintját csak erre teszi félre - és akkor még tankolni nem tankolt bele. A luxusautót vizsgált a legjobban keresők 88 havi bérükből tudnák megvenni, a budapesti átlágfizetéssel 171 hónapig kellene gürizni érte, mediánbérrel 245,6 hónapig. Mindezt úgy, hogy semmi másra nem költ az adott dolgozó, csak autóra tesz félre.
A hitelnél is a tehetősek felé billen a mérleg
A Pénzcentrum kalkulátorában megnéztük, milyen esélyekkel indulnak autóhitelért az egyes dolgozók. Az egyszerűség kedvéért most csak azt vizsgáltuk, milyen feltételekkel tudnák megvenni a 4,4 millió forintba kerülő Space Start, ha teljesen hitelből akarják rendezni a vételárat - márpedig ezt megtehetik, legalábbis a vizsgált kölcsönökhöz nem kell önerővel rendelkezni.
Nos, a legrosszabbul kereső borsodi egészségügyi és szociális dolgozók nem is kaphatnak hitelt, így ők kiszálltak ebből a körből. A 241 855 forintos szabolcsi átlagfizetésre a legjobb kölcsönajánlat szerint 5 évre a 4,4 millió forintot 107 401 forintos törlesztővel adták volna oda, a THM 17,43% lenne a képzeletbeli hitelfelvelőnek. A teljes visszafizetendő összeg 6 444 052 forint.
- Mediánbérrel ugyanilyen feltételekkel a törlesztőrészlet 103 056 forint, a THM pedig 15,27%, és az ő esetükben már csak 6 183 401 forint a teljes visszafizetendő összeg.
- A KSH által mért országos nettó átlagfizetéssel ugyanúgy 103 056 forintos törlesztőről szólt a legjobb banki ajánlat, és a THM is 15,27%-os volt, mint az előbbi esetben. Nekik a legvégére szintén 6 183 401 forintnyi teljes visszafizetés jön ki.
- A budapestiek átlagbérével ugyan csak párezerrel kisebb a törlesztő (101 324 Ft), de a THM mértéke már 14,41%. A teljes visszafizetendő összeg 6 079 408 forint.
- A majdnem 820 ezres átlagos nettót kereső tolnai melósok pedig 99 025 forintos törlesztőre kapnák meg ezt az összeget 5 évre, a THM már sokkal barátibb, 12,82%-os, és ők a végén 5 941 500 fizetnek vissza a banknak.
Ebben az esetben is látható, hogy minél jobban keres valaki, annál kesztyűsebb kézzel bánnak vele a bankok. Hiszen ahogy nő a jövedelem, úgy emelkedik annak a valószínűsége is, hogy az ügyfél gond nélkül vissza tudja fizetni a teljes összeget, ami végső soron a banknak az érdeke is. Ez a fenti példában kb. félmillió forintot jelent a legjobban keresők javára a legalacsonyabb jövedelműekkel szemben.
Na, ezért járnak ősöreg kocsikkal a magyarok
A fentiek alapján már nem meglepő, hogy a magyarok jelentős hányada kényszerült arra, hogy öreg autóval furikázzon. Mint korában kiderült, a hazai személyautók több mint 70 százaléka 10 évnél idősebb volt 2021-ben. Sőt, a kicsivel több mint 4 millió forgalomban lévő autó 18,6 százaléka még 20 évnél is öregebb volt.
Mialatt a 10 évnél öregebb kocsik száma abban az évben 2,9 millió darab volt, addig a négymilliós állomány mindössze kb. 15 százaléka volt 5 évesnél fiatalabb. Így pedig nem meglepő, hogy a KSH adatai szerint 2022-re a magyar autóállomány átlagéletkora átlépte a 15,4 évet, és ez a trend nem is igen látszik, hogy érdemben változna.