Pénzcentrum • 2023. április 2. 15:04
Kártérítést követelhetnek az érintett autótulajdonosok a Mercedes-Benztől a dízelbotrány miatt - derült ki az Európai Bíróság ítéletéből. 2015-ben derült ki, hogy több nagy autógyártó is trükközött a dízeles modellek kibocsátási tesztjein, ezt követően robbant a botrány. Korábban a Pénzcentrum egyik olvasója is sikeresen perelte a Volkswagent, a cég ki is fizette a milliós kártérítését - amiben végül peren kívül egyeztek meg.
Fontos ítéletet hozott a dízelbotrányban az Európai Bíróság a Mercedes-Benz ügyében, a gyártót egy autótulajdonos perelte be. A Német Autóklub (ADAC) beszámolója szerint a határozat arról szól, hogy az érintettek gondatlan magatartás miatt kártérítési követeléssel is élhetnek a gyártóval szemben.
2015-ben az amerikai hatóságok vizsgálatai után derült ki, hogy a Volkswagen egyes járművei tesztelési körülmények között alacsonyabb kibocsájtás produkáltak. Ezt követően több más gyártó, így a Mercedes is lebukott, hogy a kibocsátási teszteket átverő rendszert épített az autókba.
Az ADAC jogászai üdvözölték az ítéletet, azonban véleményük szerint ez nem azt jelenti, hogy a fogyasztók automatikusan visszavonhatják az érintett járművek megvásárlását, vagy kártérítést követelhetnek. Értelmezésük szerint a bírósági ítélet után is minden egyedi esetben meg kellene határozni, hogy az adott gépjárműbe beszerelték-e a tiltott készüléket. Emlékeztettek: Németországban májusban születhet precedensértékű bírósági döntés a Volkswagen ügyében.
Már magyarok is nyertek a gyártók ellen
Még 2020-ban számolt be a Pénzcentrum arról, hogy az egyik olvasója egymilliós kártérítést kapott a Volkswagentől, mert autója érintett volt a dízelbotrányban.
2015-ben még Németországban éltünk, vásároltunk egy 2011-es dízel Volkswagen Sharant, ami mint kiderült, érintett volt a dízelbotrányban, de igazándiból nem is foglalkoztam vele. Aztán 2017-ben a Facebook feldobott egy hirdetést: jogászok reklámozták magukat, akik pont erre a bortányra és a kártérítési perekre voltak ráállva
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
- mesélte akkor olvasónk. Arról számolt be, kb. másfél-két év alatt futott le a dolog, végül peren kívül egyezett meg a céggel, és kapta meg az átszámolva kb. egymilliós kártérítését. Mint elmondta, ügye is bizonyítja: Magyarországról sem lehetetlen olyan óriáscégek ellen nyerni, mint a Volkswagen.
Hozzátette, ügyvédei szerint ha valaki '10-es évjáratú, érintett Volkswagen-csoportos autót vett, még akkor is van esélye a kártérítésre, ha közben eladta azt, sőt volt már olyan, hogy annak is fizettek, aki használtan vásárolta meg a dízelbotrányban érintett autót - mint az ő esetében. Sőt, mint az Európai Bíróság egy korábbi ítéleteis kimondta: nem kell kimondottan Németországban beperelni a VW-t, ha valakinek kártérítési igénye van, a károsultak a saját országuk bíróságai előtt is pert indíthatnak. Minderre azért volt szükség, mert a vállalat mindaddig azt mondta, ha valaki kártérítést akar, akkor perelje be őket Németországban.
Az érintett VW modellek listáját ebben a cikkben találod, a skála igen széles: 2008 és 2015 között gyártott dízelekről van szó. A Mercedes-Benz esetében pedig az alábbi listában szereplő modelleket hívták vissza korábban a dízelbotrány kapcsán.