Pénzcentrum • 2023. február 14. 11:13
Egyre kevesebb magánszemély lízingel autót Magyarországon - hangzott el a Magyar Lízingszövetség sajtóeseményén. Nyikos Katalin, a szervezet főtitkára ismertette, adataik szerint 2022-re több mint 20 százalékkal csökkent a lakosság aránya ebben a szegmensben 2019-hez képest. A hazai lízingpiacon a drágulás miatt csökkent a szerződések száma, viszont a kihelyezett összegek nőttek. Emellett 2023-ban egyre nagyobb szerepe lehet az euróalapú finaszírozásnak, viszont ez jelentősen szűkíti az ügyfélkört.
Folytatódott a magyar lízingpiac növekedése a tavalyi utolsó negyedévben, a finanszírozott összeg 859 milliárd forintot tett ki 2022 utolsó három hónapjában, 18 százalékkal nőtt az egy évvel korábbihoz képest, ellenben a szerződött darabszám 14 százalékkal csökkent - ismertették a Magyar Lízingszövetség negyedik negyedéves piaci jelentését bemutató sajtóeseményen. A pénzügyi lízingmegoldások közül 42 százalék volt zárt végű szerződés, 38 százalék pedig nyílt végű.
2022-ben jelentősen befolyásolta az adatok alakulását egy nagyobb ingatlanlízing tranzakció, amely nélkül a finanszírozott összeg csak 12 százalékkal nőtt volna, magyarul csak ez az egy ügylet mintegy 6 százaléka volt a teljes kihelyezésnek.
Kőszegi lászló, a Magyar Lízingszövetség főtitkára a Leaseurope adatait értékelve arról beszélt, hogy az európai piachoz képest a magyar lízingeszköz penetráció még mindig alacsony, mindösszesen 10-15 százalékot tesz ki. Ennek hátterében a szalember szerint a többi országhoz képest kedvezőtlenebb szbályozás áll. Beszélt arról is, hogy az európai lízingpiac minden kategóriában képes volt növekedni, az ingatlanlízing 15,4 százalékkal bővült. Magyarországon a pénzügyi cégeket számtalan adóteher sújtja, amelyek kompenzálására kevés a lehetőség - magyarázta a szakember, miért teljesít gyengébben a hazai lízingpiac az európai átlagnál.
Autót vennél? Nézz körül a Pénzcentrum hitelkalkulátorában!
Magyarországon minden eszközkategóriában nőtt vagy stagnált a finanszírozott összeg - számolt be Nyikos Katalin, a Magyar Lízingszövetség elnökségi tagja. A bővülés éllovasai a mezőgazdasági eszközök, a nagyhaszonjárművek és a refinanszírozott flották voltak.
A retail autók terén viszont drámai visszaesés tapasztalható a szerződésszámokban, tavaly 42 százalékkal volt kevesebb 2019 hasonló időszakához képest.
Ennek hátterében a járművek árának robbanásszerű növekedése mellett a szállítási problémák miatt állandósult autóhiány állt. A retail piacon a lakossági vásárlásokat szinte teljesen átvette a KKV szektor, amely 2022-re 61,5 százalékos részarányt tudhat magáénak, 2019-ben még csak 13,6 százalék volt a részesedésük. Emellett a nagyvállati szektor piaci részesedése is növekedett.
A lakosság 8782 darab járművet lízingelt 2022-ben, ami már csak 22 százaléknyi szelet a tortából, 2019-ben még 43,6 százalék volt a lakossági részesedés.
Mint Nyikos Katalin kifejtette, az ellátási láncok problémái a flotta szegmenst is érintették: az ügyfelek kompromisszumkészsége és a flottakezelők rugalmassága miatt viszont mégis válságállónak bizonyult a szektor, a refinanszírozás négyszeresére nőtt. Bár a Lízingszövetség jelentésének összeállításában sok flottakezelő cég nem vesz részt, de piaci becslések szerint 2022-ben elérhette a 100 ezer darabot a flottás gépjárművek száma.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
Thomka Ferenc, a szövetség elnökségi tagja ennek kapcsán arról beszélt, egyre erősebbé váltak a refinanszírozással, tartós bérlettel foglalkozó cégek a piacon, és a rövidtávon bérlő cégek a COVID után elkezdték feltölteni a flottájukat. Az idei nyár turizmus tekintetében jónak ígérkezik, úgyhogy a flottarefinanszírozás is növekedhez, hiszen a turisták jóval több bérautót keresnek. Bár a kihelyezett összeg növekedett, de a szerződések száma bezuhant az autólízing-piacon, év közepére fognak megérkezni a tavaly megrendelt autók. Idén a kamatkörnyezet miatt egyre több készlet van az országban, mindenki menekülne a készleteitől, ami miatt elképzelhető a tranzakciós árcsökkenés - magyarázta.
2022-ben az államilag támogatott finanszírozási öszzeg 203,2 milliárd forint volt, 13 863 szerződéses darabszámmal. Így pedig a támogatott konstrukciók a teljes lízingpiac 24 százalékát tették ki. A nagycsaládosok autóvásárlási támogatása év végén kifutott, összességében több mint 8300 szerződés született - sorolta a szakember.
A 2023-as várakozások kapcsán Kőszegi László kifejtette, hogy a magas kamatkörnyezet miatt továbbra is kiemelten fontosak maradnak a támogatott konstrukciók. Emellett növekvő szerepe lehet Magyarországon az euróalapú finanszírozásnak, viszont az árfolyam volatilitása miatt ez korlátozódik azokra az ügyfeleknek, akik rendelkeznek elégséges euróbevétellel. A főtitkár hozzátette, a zöld programok elindítására is van remény 2023-ban, hiszen nagy nyomást jelent a kibocsátási célok elérése.
A piac bővülését jelentősen hátráltatja az ideiglenesen bevezetett bankadó, "extraprofitadó", kamatstop, moratórium is, amelyek kivezetésére remélhetőleg sor kerül 2023 végéig
- magyarázta. A szövetség erre az évre számos célt tűzött ki, amelyek a piac fejlődését segíthetik majd elő, ezek között van a digitalizáció ösztönzésea zöld lízing feltételeinek megteremtése, és a tartós bérlet szerepének növelése például magánszemélyek esetében.
Nyikos Katalin a kamatok kapcsán arról beszélt, hogy az állampapírok piacán lefelé tartanak a hozamszintek, aminek meg kell jelennie idővel a lízingkamatokban is. 2023 második félévében lendülhet át a trend abba az irányba, hogy a forrásköltségek kezelhetővé váljanak. A forinterősödés kapcsán elmondta, hogy kérdés, tartós lesz-e, és a szállítási láncok sem álltak még helyre, de látszanak már megoldások.