Szánthó Péter • 2023. január 7. 12:54
Nem tolja az arcodba, hogy mennyibe kerül, viszont kényelmes, és 6 liter alatt el lehet vele járni - nagyjából így lehet leírni a Lexus NX 350h-t, amelynek a fullextrás változatát teszteltük. A csúcsmodell árcédulája vaskos, de cserébe a visszafogott luxus mellé elég kedvező fogyasztás is társul.
A mostani benzinhelyzetben nem csak a zöld rendszámos autókat éri meg hajtani, egy hatékony hibrid-rendszer is ugyanolyan megérős tud lenni, mint a villanyosok, plug-in hibridek. Márpedig a Toyota hajtáslánca legendásan hatékony, így történhet meg, hogy tesztünk mostani alanya, a Lexus NX 350h a maga majdnem két tonnájával, ésszerűen hajtva nem eszik többet 6-6,5 liternél - sőt, autópályán, tempomattal az 5-össel kezdődő fogyasztás sem elképzelhetetlen. Nagytestvére, a plug-in hibrid NX 450h+ is járt már nálunk teszten, arról itt tudsz olvasni.
Mindez nem egy csúcsra hegyezett, 1-1,5 literes turbómotorral, hanem egy 2,5-össel. A rendszer egy 1,6 kWh kapacitású akkupakkal dolgozik, elinduláskor gyakorlatilag mindig elektromos módba kapcsol, és ameddig éppen bírja a kraft, 50 km/óráig igyekszik így is mozgatni a gépet. A benzines és az elektromos hajtás közötti átváltást pedig szinte meg sem érezni: a régebbi hibridek problémája volt a túlzott motorbőgetés, ám az NX-ben. Ahogyan a gázreakció tekintetében is mindegy, hogy éppen melyik erőforrás hajtja az autót.
Nem hivalkodik
Nem teljesen objektív felmérésem szerint a legtöbbeknek azért tetszik ez a Lexus, mert kívülről szemlélve nagyjából megmondhatatlan, hogy egy 30 milliós autóban ülsz. Ellenben például a német luxusmárkákkal. Oldalról hozza a megszokott SUV-formavilágot, de azért a Lexustól már megszokott, homokóra alakú hűtőrács és a pipa alakú, Quad-LED fényszórók már valamit sejtetnek abból, hogy ez bizony nem a belépő-kategória.
A csomagtér 555 literes, síkpadlós, az ajtaja elektromosan nyílik-csukódik, úgyhogy sok dolgot lehet igen könnyen beleszuszmákolni. Ha ez a hely sem lenne elég, akkor több mint 1400 literre bővíthető a raktér az ülések lehajtásával. A Lexus az összes zárat elektronikusra csinálta, magyarul a kilincsek már kvázi dísznek vannak, egy-egy mikrokapcsoló nyitja és zárja az ajtókat. Belülről ez egy kis megszokást igényel, mert a kilincset nyomni kell a kényelmes kijutás érdekében.
Belül érezni: ez nem olcsó
A beltér anyaghasználata, kidolgozottsága pontosan olyan, amit az ember elvárna egy prémiumautótól: mondjuk ki, egy drága autóban érezzük magunkat, ami így is van rendjén, hiszen az NX valóban nem olcsó - de erről majd később. A kényelmes, fűthető hátsóüléseken három ember is viszonylag kényelmesen elfér még akkor is, ha az első üléseken 190 centis emberek ülnek. Elöl a fotelek hűtenek-fűtenek, elektromosan a szélrózsa minden irányába mozognak, a megfelelő beállítást megtalálva akár egyhuzamban is le lehet tolni 500 kilométert, nem fárad ki az ember. Az óriási napfénytető pedig megéri a 700 ezer forintos felárat, ha már lúd, akkor legyen kövér!
A szélvédőre kivetített képernyő informatív, még a mostanában alacsonyan lemenő/felkelő napfényben is kiválóan látható, és a kormányon lévő, érintésérzékeny gombok funkcióit is megjeleníti, hogy le se kelljen nézni, tudod, melyik mit csinál. Ha már gombok: a Lexusnak nagyjából sikerült megtalálni az egyensúlyt a fizikai és a digitális gombok között: a vezetési módokat és az ablakfűtést is rendes nyomógombon/tekerentyűn lehet kiválasztani, ahogy a kameraképet is gombbal hozhatjuk elő, a klímahőfokot is tekerővel állíthatjuk - a kijelzőbe integrált megoldás elég menőn néz ki!
Viszont a ventillátor sebességét és a befúvás irányát már az érintőképernyőn kell állítgatni. De legalább nem kell ehhez egy bonyolult menüben bolyongani, mert a felület mindig megjelenik, ahogy az ülésfűtés-hűtés vezérlője is.
JÓL JÖNNE 2,8 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 2 809 920 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 62 728 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 12,86%), de nem sokkal marad el ettől az MBH Bank 62 824 forintos törlesztőt (THM 12,86%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
Hála a jó égnek a fránya lakkfekete díszítőelemeket is sikerült nagyjából száműzni. Csak a középkonzolon találni belple, a váltó és a módválasztó környékén, úgyhogy azért még mindig szépen össze lehet taperolni.
És ha már szoftver: a 14 colos nagyképernyőn szaggatásmentesen fut, simán megy az Apple CarPlay meg az Android Autó is. A 17 hangszórós Mark Levinson hangrendszer bődületesen szól, az erre érzékenyeknek sem lehet egy szava sem. A kamerák képe teljesen jó, a 260 fokos rendszer remek szolgálatot tesz parkoláskor, vagy ha mondjuk egy szűkös kapun kell kimanővereznünk.
Na, de mennyibe is kerül?
Összességében az Lexus NX 350h hozza a prémium jóságot, a kitűnő zajszigetelést és azt a kényelmet, amit az ember elvárna ebben a kategóriában. Mindezt anélkül, hogy feltűnően az arcodba tolná, hogy mennyibe is kerül mindez.
Márpedig sokba: a Luxury Top (a katalógusban immár Luxury Plus) felszereltségű, fullextrás tesztautónk alapára 28 900 000 forint, ehhez jön még hozzá a panorámatető 700 ezerért, illetve a metálfény 400 ezer forintért. Így pedig a jelenleg érvényes árakon ez kereken 30 millió forintra jön ki. Ha valakinek van ennyi pénze kocsira, akkor talán élete legjobban elköltött 30 milliája lehet az NX.