Pénzcentrum • 2022. december 22. 16:05
Ne legyenek illúzióink: az autóárak nem fognak a járvány előtti szintre visszasüllyedni - erről beszélt egy német elemzőcég szakértője. Mint kifejtette, a drágulás viszont megállni látszik, de egy magas szinten stagnál. Sőt, vannak olyan autók is, amelyek használtan drágábbak, mint újonnan voltak. Az sem segít a helyzeten, hogy a cégek most ritkábban váltogatják az autóikat.
A használt autók ára már nem csökken a COVID előtti szintre - erről beszélt a Német Autóklubnak (ADAC) Martin Weiss, a Deutsche Automobil Treuhand GmbH autópiaci szakértője. A német piac kiemelkedően fontos Magyarország szempontjából is, hiszen mint korábban kiderült a hazánkba imortált használt autók több mint fele Németországból jön.
A szakember kifejtette, hogy azért szöktek az egekbe az autóárak, mert egyfajta láncreakció ment végig a járvány kitörése után: a gyárak termelést visszafogták vagy leállították az egész világon. Ehhez járult még a chiphiány és az ellátási lánc problémái.
A korábbi években valójában mindig túltermelés volt az autókból. Most azonban alultermeléssel és hosszú várakozási idővel kell számolnunk, amikor új autót rendelünk. Az autóvásárlók így a használtautó-piacon kötöttek ki. Először egy fiatal használt autót keresnek, és ha nem találják meg, akkor valami régebbivel is megelégednek. Így működik a láncreakció, a kínálat egyre szűkösebb, az árak egyre feljebb mennek
- magyarázta Martin Weiss, aki szerint árak tekintetében már elérkezhetett a csúcspont, április óta ugyan magas szinten, de megállt a drágulás. Az árak a keresett járművek esetében is tovább emelkedtek, de nem olyan dinamikusan, mint korábban és a szakértő arra számít, hogy a közeljövőben valamelyest csökkenésnek indulnak az autóárak.
De az egyértelmű, hogy az árak nem csökkennek a COVID előtti szintre. De azt látjuk, hogy a gyártók termelése legalább részben ismét felpörög, már nincs mindenhol chiphiány, a helyzet normalizálódik. E tekintetben arra lehet számítani, hogy az árak valamelyest nyugvópontra kerülnek
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
- értékelte a helyzetet a piaci szakértő, majd hozzátette, hogy azt látni, hogy Németországban is meggondolják már az emberek, hogy mennyi pénzt adnak egy autóért. Ma már sokan keresnek régebbi és ezért olcsóbb modelleket vagy kisebb és ezért olcsóbb autókat - itt kell megjegyezni, hogy ezek jellemzően a hazai import főbb célpontjai is.
Ugyanakkor még mindig találkozhatunk olyan anomáliákkal, hogy például egy autó használtan drágább, mint újonnan volt. Ilyen Martin Weiss szerint például a Mercedes G-osztály, vagy a Suzuki Jimny.
A szakértő kifejtette, az is negatív hatással van a piacra, hogy nincsenek például olyan fiatal járművek, amelyeket az autókölcsönző cégek nagy számban dobtak volna a piacra. A cégek inkább tovább használják az autóikat, mert egyelőre hosszú a várólista az újakra.