Pénzcentrum • 2022. szeptember 22. 14:32
A többi európai országhoz hasonlóan Magyarországon is alacsony a külföldről behozott autókkal kapcsolatos bizalom. Az autóipari vállalkozások az átláthatóságért küzdenek, ma már sokat tehetünk azért, hogy ne csapjanak be minket.
Egy friss kutatás alapján Európában, Bulgária kivételével a magyarok a legszkeptikusabbak, ha külföldről származó használtautóról van szó. Azonban nagy százalékban találhatunk importált járműveket a piacon, az autók átlagos életkora pedig 15 év - így nem annyira meglepő, hogy a vásárlók nem bíznak a külföldről származó autókban.
A magyarok érthető módon óvatosak, amikor használt járművet vásárolnak, hiszen sokan szereztek már rossz tapasztalatokat. Ebben a bizalmatlan légkörben azonban a tisztességes és becsületes kereskedők is komoly dilemmával szembesülnek – hogyan érhetik el, hogy a vásárlók megbízzanak bennük, és hogyan kerülhetik el a használt autók esetében gyakran alkalmazott megtévesztéseket?
Bizalmatlanság a használtautó-piacon
Nagy Gábor, a Schiller Autó Család kereskedelmi vezetője szerint a vásárlók gyakran bizalmatlanok az importjárművek minőségét illetően.
A vásárlók leginkább a Magyarországon forgalomba helyezett használt autókban bíznak azt remélve, hogy így ellenőrizhető az autók előélete, kilométeróra állása, szerviz múltja, esetleges sérülései. A Magyarországon forgalomba helyezett autókkal kapcsolatban az ingyenesen lekérdezhető Jármű Szolgáltatási Platform (JSZP) adatai nyújtanak információkat, de a 2019 előtti időszakra ezen a felületen nincsenek a baleseti károkra vonatkozóan elérhető adatok. A külföldön forgalomba helyezett autókról még ennyi információ sincsen, így a vásárló kénytelen megbízni a külföldi kereskedés által elmondottakban, vagy az autóhoz kapott dokumentumok leírásaiban
- árulta el Nagy Gábor.Használt járművek vásárlásakor a magyarok okkal tartanak a csalásoktól. A kilométeróra visszatekerése hazánkban bűncselekménynek számít, ennek ellenére úgy tűnik, mégis bevett gyakorlat – az összes jármű mintegy 14%-a hamis kilométeróra állást mutat.
A helyzeten az sem segít, hogy 2018-tól Magyarországon magáncégek végzik a műszaki ellenőrzéseket. A kilométeróra-számláló visszaállításának szabályozása a gyakorlatban meglehetősen laza, sőt egyes jelentések szerint az ellenőrök gyakran még javasolják is a sofőröknek, hogy a gyanú elkerülése érdekében inkább állítsák „előre” a kilométeróra állást.
A kialakult helyzet megoldásában sokat segíthetnek a jelentések, a járművek történeti adatainak ellenőrzésével a Schiller Autó Család például biztosabb lehet abban, hogy jó állapotban lévő autókat kínál az ügyfeleinek. Ezzel pedig idővel pedig nőni fog a vásárlók bizalma a cég iránt.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 173 855 forintot 20 éves futamidőre már 6,54 százalékos THM-el, havi 141 413 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a K&H Banknál 6,64% a THM, míg a CIB Banknál 6,68%; a MagNet Banknál 6,75%, a Raiffeisen Banknál 6,79%, az Erste Banknál pedig 6,89%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
Minden általunk megvásárolni tervezett autó az átvételt megelőzően alapos műszaki állapotfelmérésen vesz részt, melyen az autót kipróbálva, majd megemelve alulról-felülről, kívülről-belülről átvizsgáljuk Amennyiben szükséges, a rendelkezésre álló adatbázisok alapján utánajárunk annak is, hogy mit lehet tudni az autó történetéről. Ehhez ma már a carVertical szolgáltatásait is használjuk
- tette hozzá Nagy Gábor, aki kiemelte, hogy az import autók esetében gyakoribb a meghamisított járműtörténet. Kelet- és Közép-Európába sok használt autót hoznak be Nyugat-Európából és az Egyesült Államokból. A legtöbb csalás akkor történik, amikor a járművet egyik országból a másikba szállítják.
Nagy Gábor elmondta, hogy míg a Schiller Autó Család jelenleg nem importál járművet külföldről, addig főleg olyan autók esetében használnak járműtörténet-ellenőrzést, amelyeket a jelenlegi tulajdonos külföldről vásárolt, vagy okkal feltételezhető, hogy valami nem stimmel a futásteljesítményben, illetve fennáll a gyanú, hogy az autó korábban sérülhetett. Szerinte azoknak, akik külföldről hoznak be autót, gyakran minimális információval kell beérniük, lényegében arra kell hagyatkozniuk, amit a kinti kereskedő állít, vagy ami az autó dokumentumaiban szerepel.
Volt egy eset, amikor az ügyfél egy egyébként nagyon jó állapotúnak tűnő autót akart eladni nekünk, de a carVertical segítségével időközben kiderítettük, hogy az autót külföldön összetörték és roncsként hozták be az országba. A járműtörténeti jelentésben még a roncstelepen készült fényképek is szerepeltek
– mondja Nagy Gábor. Magyarországon a használtautók nagy százalékát külföldről hozzák be, ami arra utal, hogy a kilométerórák manipulálásának és a sérülések eltitkolásának kockázata igen magas.