Pénzcentrum • 2022. szeptember 12. 15:01
Az Elektromos Autók Világnapja még inkább ráirányította a figyelmet az elektromos meghajtású járművek használatára. A belső égésű motorokkal rendelkező autókhoz képest a villanyautóknál kétségkívül előnyt jelent a fenntartható működés és az alacsonyabb üzemanyagköltség. Ahhoz azonban, hogy egy töltéssel minél messzebb jussunk, és biztosan elegendő legyen az üzemanyag a következő töltési lehetőségig, esetükben is érdemes néhány hasznos vezetési módszert alkalmazni.
Hosszabb utak esetén az elektromos autók hatótávolságának biztonságos felbecsülése komoly fejtörést okozhat a sofőröknek, főként, ha nemrég váltottak elektromos meghajtású járműre. Városon kívül kevesebb a töltési lehetőség, ezért még kellő tervezés mellett is érdemes takarékoskodni az üzemanyaggal, hogy minél hosszabb távon kitartson az akkumulátor, és ne kelljen azon aggódni, hogy mikor érünk el a következő töltőpontig. A LeasePlan ehhez ad könnyen bevethető tippeket.
Figyeljünk a sebességre
Akárcsak a benzines vagy dízelautók esetében, itt is érvényes a lassan járj, tovább érsz elv. A tartósan nagy sebesség, illetve a gyakori gyorsítások nem kímélik az akkumulátort, kiegyensúlyozott tempóban azonban rengeteg energiát takaríthatunk meg. Ha 15 km/órával visszaveszünk a sebességből, az mintegy 15 százalékkal csökkenti az energiafelhasználást. Igyekezzünk nem túllépni a 95 km/órát, ha pedig van az autóban adaptív sebességtartó automatika, használjuk, hiszen jelentősen megkönnyíti a dolgunkat.
Jól tervezzük meg az útvonalat
Ha megoldható, inkább válasszunk egy kicsit hosszabb útvonalat, hogy elkerüljük a forgalmas utakat, illetve a gyakori emelkedőket. Ezek leküzdése ugyanis extra energiát igényel, és folyamatosan terheli az akkumulátort. Hatótávolság szempontjából a sík terep a legideálisabb, navigációs rendszer használata esetén pedig az energiatakarékos útvonal legyen az alapbeállítás, amennyiben elérhető ilyen opció.
Mellőzzük a fékezést
Elektromos motor esetében a lassulás regeneratív fékezéssel történik, ami a mozgási energiát villamos energiává alakítja, ezáltal nem pazarolunk el energiát. Használjuk ki ennek előnyeit, és igyekezzünk minél kevesebb alkalommal rálépni a fékre. Vegyük fel a forgalom ritmusát, illetve figyeljük a környezetünket, és megfelelő időben fékezés helyett a gázpedálról lelépve lassítsuk le autónkat.
Állítsuk be a megfelelő guminyomást
Alapvetőnek tűnhet, de sokan nem vagy csak ritkán ellenőrzik, hogy a kerekekben optimális mértékű-e a nyomás. Alulfújt kerekek esetében nagyobb a súrlódás, ami energiaveszteséget eredményez. A magas nyomású kerekek ugyanakkor csökkentik a gumiabroncsok élettartamát, és megnehezítik a jármű irányítását, ami balesetveszélyes. Törekedjünk tehát a helyes nyomásérték beállítására, mellyel az akkumulátor teljesítménye akár 3-5 százalékkal is növelhető.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 173 855 forintot 20 éves futamidőre már 6,54 százalékos THM-el, havi 141 413 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a K&H Banknál 6,64% a THM, míg a CIB Banknál 6,68%; a MagNet Banknál 6,75%, a Raiffeisen Banknál 6,79%, az Erste Banknál pedig 6,89%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
Óvatosan bánjunk a hűtéssel és a fűtéssel
A légkondicionáló használata plusz energiát igényel, ami csökkenti a hatótávolságot, ezért igyekezzünk mellőzni a használatát. Hogy minél kevésbé legyen meleg az autóban, töltés közben, még indulás előtt hűtsük le a járművet, illetve megállásnál lehetőség szerint árnyékos helyen parkoljunk, és tegyük fel a napellenzőket. Ha mindez nem lenne elegendő, használjuk önmagában a ventilátort. Amennyiben mégis muszáj bekapcsolnunk a klímát, ne a leghidegebb beállítást használjuk, inkább próbáljuk meg 20 és 23 fok között tartani a hőmérsékletet. Mivel az akkumulátor teljesítményéből a legtöbb energiát a hűtés mellett a fűtés veszi el, érdemes elsősorban a beépített kormány- és ülésfűtést használni a hátsó üléseken is.
Lájtosan pakoljunk
Minél kisebb a jármű tömege, annál hatékonyabban működik az akkumulátor. Ezért távolítsunk el mindent az autóból, amire nincs szükségünk – köztük a gyereküléseket vagy a tetőcsomagtartót is –, illetve hosszabb utazásokra is minél kevesebb csomaggal induljunk el.
Növeljük az akkumulátor élettartamát
Minden olyan gyakorlat, ami kíméli az akkumulátort, hozzájárul ahhoz, hogy az minél nagyobb hatótávolságot tudjon biztosítani. Így ha tehetjük, kerüljük a szélsőséges hőmérsékleteket: nyáron ne hagyjuk az autót a tűző napon, télen pedig ne parkoljuk le vagy töltsük fagyos környezetben. Mivel a hidegben való töltés felelegesen terheli az akkumulátort, a téli időszakban célszerű rögtön használat után tölteni a járművet, amikor az akkumulátor még nem hűlt le. A teljes, 100 százalékra való töltés, illetve a teljes lemerítés szintén negatív hatással van az akkumulátor élettartamára. Ezért hacsak nincs rá feltétlenül szükség, a töltöttséget tartsuk 20 és 80 százalék között. Az sem tesz jót az akkumulátornak, ha a teljesen feltöltött autót több mint 8 órán át a töltőn hagyjuk vagy ilyen állapotban hosszabb ideig tároljuk. Ha huzamosabb ideig nem használjuk a járművet, igyekezzünk 50-60 százalék körüli töltöttségi állapotban tartani. Minél lassabban töltjük az akkumulátort, annál hosszabb ideig megőrzi kapacitását, mellőzzük tehát a gyakori gyorstöltést.