Pénzcentrum • 2022. szeptember 6. 10:46
Az év eleje óta több autóimportőr többször is árat emelt a gyenge forint miatt, ráadásul számos modellre már fél éves várólista van, ha nem a raktáron lévő készletből választunk. Az olcsóbb új autó több mint 4 millió forintba kerül, számos modell pedig átmenetileg kikerült a kínálatból, mert nincs alkatrész a gyártásukhoz, írta meg a Telex.
2022 második felére többrétegű válság alakult ki, miután a gyenge forint és az alkatrészhiány miatt az egekbe szöktek az árak, miközben egyes modellekre akár fél évet is várnunk kell. Az Európai Unióban az elmúlt félévben 4,8 millió új autó fogyott az Autógyártók Európai Szövetsége adatai szerint, ami 14 százalékkal marad el az előző év azonos időszakától.
Az eladásokat pedig már hazánkban sem a kereslet határozza meg, sokkal inkább az alkatrész- és a hosszú várakozási idő. Az árak pedig átlagosan 20-30 százalékkal magasabbak az egy évvel korábbinál, ráadásul a Datahouse kimutatása szerint augusztus végéig eladott 76 ezer új autó tíz százalékkal kevesebb, mint tavaly ugyanilyenkor, de a 2020-as szinttől is elmarad.
A gyártók a pandémia kezdete óta a félvezetőhiány hatására kezdték előnyben részesíteni a magasabb árréssel eladható szabadidő-autókat vagy SUV-kat. Ezért is lehetséges, hogy a magyarországi Ford-importőr oldalán a Telex cikkének születésekor sem Fiestát, sem Focust nem lehetett konfigurálni. Ezzel ellentétben Kuga, Puma SUV-kat, vagy Mustang Mach E villanyautót bármikor tudunk vásárolni.
A Fordnál egyébként átlagosan 15-30 százalékkal emelkedtek az árak, és körülbelül 8-12 hónapot kell várni a megrendelt autóra. A Suzukinál is hasonló a helyzet: idén eddig kétszer kellett árat emelniük, így az elmúlt egy évben összesen 20 százalékkal drágultak az autóik. A Daciánál sincsen másként a helyzet, itt 8-10 százalékot nőttek az árak egy év alatt.