Szánthó Péter • 2022. szeptember 3. 16:02
Kőkeményen megdrágul a parkolás Budapesten a jövő héttől. Így pedig egyre többen nézhetnek más közlekedési alternatíva után: jó megoldás lehet a külső, még ingyenes városrészekben letenni az autót, és valahogy beverekedni magunkat a munkahelyünkre. Evidensnek tűnhet egy BKV-bérlet megvásárlása, de ha nem akarsz a zsúfolt tömegközlekedésen zötykölődni, igazodni a járatokhoz, akkor az elektromos roller lehet a te utad! Mi most két hétig teszteltünk egy Xiaomi elektromos rollert, és kiszámoltuk, hogy mennyit lehet így közlekedve spórolni, és kiderült, mennyi idő alatt térülhet meg a befektetés.
Rengeteg autós szívhatja a fogát jövő héttől a fővárosban: szeptember ötödikével teljesen átalakul a parkolási rendszer a fővárosban. Az eddigi, összesen 27 körzetet, zónatípust egységesítik összesen négyféle marad, méghozzá négy különböző árfekvésben. Sőt, a belvárosi kerületekben egészen 22 óráig fizetni kell majd a parkolásért, méghozzá nem is keveset.
Az új zónatérkép így néz ki:
Az új tarifák és idősávok pedig a következők szerint alakulnak:
- A zóna: 600 forint/óra, 8.00-22.00, max 3 óra
- B zóna: 450 forint/óra, 8.00-20.00, max 3 óra
- C zóna: 300 forint/óra, 8.00-18.00, max 3 óra
- D zóna: 200 forint/óra, 8.00-18.00, időtartam-korlátozás nélkül
Látható, hogy a peremkerületekben elég fájdalmas meglepetés érheti azokat, akik például az agglomerációból járnak be dolgozni, és eddig a külső, olcsóbb zónákban tették le a kocsit. Az eddig jellemzően 175 forintos óránkénti parkolás most 300-ra emelkedik, mindez pedig azt jelenti, hogy akinek nem jut hely a P+R parkolóban, annak az eddigi 1400 forint helyett immár 2400 forintjába fog kerülni, ha 8 órára ott akarja hagyni a kocsit a C-zónában - plusz fizetési módtól függően párszáz forint kezelési költség. Ez egy héten öt munkanappal számolva 7000 forintról drágul 12 ezer forintra. Így havi szinten pedig nem nehéz több tízezer forintot elkölteni csak a parkolásra, és akkor még nem is tankoltunk.
Az új tarifákkal már az is átgondolhatja a dolgokat, aki mindeddig úgy volt vele, hogy nem jár be 5 napot az irodába, belefér neki heti 2-3 alkalommal az az 1400 forint. Hiszen így már ők is 5-7 ezer forintért parkolnának hetente, ami havi szinten 20-24 ezer forint.
Nem mindegy, hol állsz meg
Ha csökkenteni akarjuk a parkolási költségeinket, akkor az egyik legkézenfekvőbb dolog, hogy körülnézünk az úticélunk környezetében. Ha például az Margit híd környékén van dolgunk, a budai oldaon érdemesebb megállni az Árpád híd környékén, ahol csak 300 egy óra, nem 450, mint a B-zónában. De a Honvédkórház környékén is érdemes lehet nézni a zónahatárokat, ahogy a budai oldalon sem mindegy, hogy a Margit híd melyik oldalán keresünk parkolóhelyet. De a Keletinél is könnyedén spórolhatunk 150 forintot óránként, ha a Kerepesi út jó oldalán vadászunk helyet.
Oké, megtaláltuk az olcsóbb helyet, de ha ez gyalogszerrel messze van az úticélunktól, akkor már egy BKV-bérletre, vagy jegyre is érdemes lehet beruházni, hogy az olcsó/ingyenes parkolótól eljuthassunk a munkahelyünkre.
Ez lenne a megoldás?
Ha nem akarsz jegyekkel, bérletekkel vesződni, akkor alternatíva lehet a bringa, már ha meg tudod oldani, hogy magaddal tudd vinni reggel. Hátránya, hogy adott esetben izzadtan érkezel a melóba, és amúgy is macerás hordozgatni. Hasznosabb lehet egy elektromos roller, amelynek bár kettős a megítélése, de kifejezetten praktikus tud lenni, ha az ingyenes külvárosi parkolóhelyről bejutnál a melóba.
Így tettem magam is a tesztre kapott Xiaomi Electric Scooter 3-al, hogy kiderüljön, autós fejjel mennyire kell meghasonulni egy ilyen közlekedési eszközön utazva. Az vitathatatlan tény, hogy a rolleres társadalom jelentősen felhígult a közösségi járgányok megjelenésével - és pont ezek vezettek oda, hogy a legtöbben negatív kontextusban azonosítsák be a rollereket.
Tudniillik, a cégek és az önkormányzatok minden igyekezete ellenére még mindig tele van a város hegyén-hátán heverő rollerekkel: a felhasználók többségét nem érdeklik a mikromobilitási pontok meg a felfestett roller-karámok, ahol éppen megérkeznek, ott le is dobják a járműveket - jobb esetben a járda szélére, vagy valami félreeső helyre.
Ennek minden bizonnyal az a régi magyar beidegződés az oka, hogy ami közös, az nem érdekel senkit: lehet vele csapatni amerre látunk, és ha már nem kell, ott lehet hagyni a kapualjban, autókijárón, járda közepén. Akinek viszont saját pénzen vett rollere van, az igyekszik elhatárolódni ettől, vigyázni a tulajdonára.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
Ezt tudja a Xiaomi tömegrollere
De akkor nézzük, mit tud a Xiaomi nagyjából 180 ezer forintért megvásárolható elektromos rollere! Ami a praktikusságot illeti: a súlya 13,2 kilogramm, és kb. 3 másodperc alatt össze lehet csukni, majd pedig bevágni a csomagtartóba. Az eddigi modellekhez képest fejlesztettek a biztonsági rendszeren is: mostmár két rekeszen kell átverekedned magad, ha összecsuknád, így egy nagyobb bukkanónál sem valószínű, hogy menet közben összenyeklik.
A gyártó egy 600W-os teljesítményű elektromotort szerelt bele: sport módban 25 km/h a végsebesség, normál módban 20, gyalogosban pedig 5. Bár hallottam már olyanról, aki a garancia lejártával "megokosíttatta" a rollerét, hogy ne legyen sebességkorlátozás, de én erre nem vállalkoznék. A 25 még pont az a sebesség, amivel biztonságban érzem magam miközben két pici keréken haladok. A súlyhatár maximum 100 kilogramm, hegymenetben a gyártó szerint akár a 16 százalékos emelkedőkkel is képes megbirkózni a jármű.