Pénzcentrum • 2022. augusztus 14. 13:03
Azzal szinte mindenki tisztában van, hogy egy márkaszalonból kiguruló, vadonatúj autó már az első megtett méter után jóval kevesebbet ér. Évekkel később mégis sokaknak okozhat meglepetést, hogy a nemrég komoly összegért megvásárolt autójuk használtpiaci értéke csupán töredéke az eredeti vételárnak. Egy friss felmérés a személyautók életkorának és értékének összefüggéseit vizsgálta, és az EU tagállamokban tapasztalható trendekkel összevetve rávilágított néhány magyarországi sajátosságra is.
Habár a hazai piacon egy 5 éves autó nem számít különösebben idősnek, a felmérésből egyértelműen kiderül, hogy az értékvesztés túlnyomó része már az első három évben megtörténik, vagyis az újonnan vásárolt autók értéke ebben az időszakban esik vissza a legnagyobb mértékben.
Magyarországon a 3 éves autók már csak az eredeti áruk 59 százalékát érik. Az unió többi országában ugyanez az érték 67 százalék, ami mindenképpen számottevő különbség. Matas Buzelis, a carVertical kommunikációs vezetője felhívta a figyelmet arra, hogy a hazai használtautók minden korosztály esetében olcsóbbak a nyugat-európai átlagárnál.
Még az öt-tízéves autók piaci ára is közel 10 százalékkal alacsonyabb ma Magyarországon, mint a többi uniós országban. Az autóvásárlóknak ezért is érdemes fenntartásokkal kezelniük a kirívóan olcsó külföldi autókat. Vonzó lehet ugyan, hogy látszólag jó állapotban vannak, ám a nyugati országokból importált járművek alapesetben mindig drágábbak, így a szokatlanul olcsón meghirdetett autók esetében fennáll a lehetőség, hogy például manipulálták a kilométeróra-állást
- magyarázta. A kutatás alapján kiderült, hogy mind a hazai, minden a nyugat-európai viszonylatban az 5 év körüli autóknak már jóval erősebb a maradványértékük, így lényegesen kevesebb pénzt veszítünk, ha ilyen korú járművet veszünk.
Autot vennél? Nézz körül a Pénzcentrum hitelkalkulátorában!
Matas Buzelis rámutatott, hogy míg az első három évben az új autók értéke 41 százalékkal esik vissza, ami komoly veszteséget jelent – különösen a drága típusok esetében –, az értékgörbe ettől kezdve fokozatosan kezd elsimulni, így ha egy 5 éves autót veszünk, a következő három évben már csupán 18 százaléknyi veszteségre számíthatunk,. Ugyanez a mutató 6 éves járművek esetében már csak 15 százalék, és ez a csökkenő tendencia folytatódik az évek számának növekedésével arányosan.
Mint kiderült, Magyarországon az 1996 és 1998 között gyártott autók találnak a legalacsonyabb áron gazdára, és jellemzően ekkor éri el a csúcsát az általuk megtett kilométerek száma is. A 25-27 éves dízel üzemű járművek átlagosan 310 ezer kilométert futottak. A cég adatai szerint ez az érték 13-20 százalékkal magasabb, mint az unió többi országában forgalomban lévő, hasonló korú dízelautók esetében, melyek átlagosan már 22-23 éves korukig hozzák ezt a futásteljesítményt.
A benzines autók itthon is és külföldön is hamarabb elérik a magasabb kilométerszámot. Míg Magyarországon a 23 éves autók évente közel 22 000 kilométert gyűjtenek össze, Nyugat-Európában a hasonló típusoknak 19 000 kilométer az átlagos évi futásteljesítménye.
Jó befektetés lehet a régi, megkímélt autó
Érdekes különbség fedezhető fel a hazai és a külföldi használtautók értékének későbbi alakulásában is. Európában a kifejezetten régi autók ára egy ponton túl érezhetően emelkedni kezd. A legalacsonyabb áron a 17-20 éves járművek kelnek el, ám ekkor megfordul a tendencia. Egy 30 éves autó értéke például már közel ugyanannyi, mint egy 10-11 éves autóé.
Magyarországon ezzel szemben más a helyzet, ugyanis általánosságban minél régebbi egy autó, annál inkább igénybe van véve, és az állapota is többnyire rosszabb, mint nyugat-európai társaié. Hazánkban a 30 éves veteránok ára a 16 éves autókéval veszi fel a versenyt
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
– mutat rá az autóipari szakértő.
Nem szabad azonban figyelmen kívül hagynunk, hogy a hibátlan előéletű és jól karbantartott autók remekül megtarthatják az értéküket, így akár befektetésnek is kiválóak lehetnek
- tette hozzá Matas Buzelis.
Egyre kevesebb autó érkezik külföldről Magyarországra
Mindeközben júliusban az előző hónaphoz hasonlóan ismét 11 ezer alatt maradt a behozott használt személyautók száma. A Datahouse adatai szerint a használtimport volumene 10 807 volt, ami 6,7 százalékkal marad el a tavalyi hasonló időszakban regisztrált 11 588 darabhoz képest.
Halász Bertalan, a JóAutók.hu vezérigazgatója szerint a használtautó-import lehetőségeit jelentősen rontotta a tartóssá vált 400 forint körüli euróárfolyam, ráadásul a nyugati országokban euróban mérve is komoly áremelkedést okozott az a tény, hogy az újautó-piacon továbbra sem enyhül az autóhiány.
A keresletre ráadásul olyan tényezők is negatívan hathatnak a következő hónapokban, mint az energia- és üzemanyagárak alakulása, illetve a hitelkamatok erőteljes emelkedése. Bár egyelőre éves szinten hét százalékkal alakul a tavalyi szint felett a használt személyautók importja, elképzelhetővé vált az a forgatókönyv is, hogy az év egészében nem sikerül túllépni az előző év 132 ezres szintjét
– vázolta a szakember. Hozzátette, a lassulást mérsékelheti az itthon is tapasztalható újautó-hiány. Aki nem akar akár 1-1,5 évet is várni az új autójára az továbbra is főképpen külföldön keres használt alternatívát, akár magasabb áron.