Pénzcentrum • 2022. július 15. 09:31
Sok magyar villanyautóst sokkolt a rezsicsökkentés leszűkítése. A piaci árak mellett egyre közelebb kerülhet egymáshoz az otthoni töltés, és a publikus töltőoszlopok árazása. Sokvillanyautós maga termeli meg az áramot, de jelentős az a csoport, akiknek otthon, piaci áron kell majd töltenie.
Sokkolta a magyar villanyautósokat a rezsicsökkentés leszűkítése - mondta a hvg.hu-nak Iváncsó László, a Jövő Mobilitása Szövetség főtitkára. Mint kifejtette, már a piaci árazású töltők megjelenése is nagy riadalmat keltett, és sokan kezdték megkérdőjelezni a villanyautók létjogosultságát és versenyképességét a fosszilis üzemanyaggal működő társaikkal szemben, most viszont méginább felerősödtek ezek a hangok.
A portál számításai szerint, ha valaki elektromos autót töltö otthon, és kicsúszik a havi 210 kWh-s áramkvótából, annak piaci áron töltve kb. 4300 forintba kerülne 100 kilométer megtétele egy átlagos elektromos autóval, ami nagyjából 620 forintos literenkénti benzinárnak felel meg. Egy hagyományos autóval, 480 forintos üzemanyagár és 7 literes fogyasztás mellett 3360 forintba kerülne megtenni 100 kilométert. Kérdés, meddig marad Magyarországon a benzinárstop.
Az árolló zárulása miatt a szövetség szerint megugorhat a kereslet a publikus töltőoszlopokra is. Az otthoni és a fizetős töltés közötti különbség csökkenése akár a hazai hálózat fejlesztéseit is hozhatja.
Ugyanakkor a Villanyautosok.hu szakportál felmérése szerint a válaszadó e-autó tulajdonosok felét nem érinti majd a rezsicsökkentés részleges kivezetése, mivel szaldós rendszerben, napelemekkel termelik az áramot. 26 százalék úgy nyilatkozott: a jövőben piaci áron lesz kénytelen tölteni villanyautóját, további 13 százalék „részben kénytelen” lesz piaci áron is tölteni.