Súlyos kór terjed a magyar autókban: ezek a tünetei, így védekezz

Pénzcentrum2022. május 28. 15:59

Még nincs az a klasszikus kánikula, de a párás levegő és a tűző nap miatt így is pokollá válhatnak az autóink, ezért a legtöbben már be is nyomták a klímát. Azonban komoly fertőzést kockáztat az, aki nem ügyelt kellőképpen a karbantartásra, ugyanis az autó szellőzőrendszere csúnya betegségek táptalaja is lehet. Emellett az sem mindegy, milyen pollenszűrő van az autódban: az allergiásoknak, légúti betegségben szenvedőknek érdemes valamilyen komolyabb változatra beruházni.

Bár még nincs 40 fokos kánikula, de a tűző napon, a dugóban szinte meg lehet főni a kocsiban, valamint az esőzések miatt a levegő is sokszor nagyon párás: ezért is nyomják be a legtöbben a klímát az autóban, elviselhetővé téve az utazást. Azonban nagyon kevesen tudják, hogy miképpen kell helyesen használni az autónk klímaberendezését.

Például érdemes pár perccel korábban beindítani a kocsit, és járatni egy kicsit a rendszert, hogy már hűvös autóba szállj be. Ez nem csak a konfort miatt fontos, hiszen a tűzforró autóban kevésbé lehet koncentrálni. Annak érdekében, hogy az autó minél hamarabb lehűljön, érdemes keringetőre állítani a ventillátort, hogy ne a külső meleg levegőt szívja be a rendszer, hanem a kocsiban lévő levegőt hűti le. A keringetés alatt a rendszer nagyobb teljesítményen dolgozik, gyorsabban hűt, úgyhogy kb. 5 perc után ki lehet, és ki is kell kapcsolni, mivel az Autobild szakértői szerint ha sokáig keringeted a levegőt, akkor fennáll a veszélye annak, hogy felgyülemlik a szén-dioxig az utastérben.

Sokan az ablakot is lehúzzák, ha már túl hűvös van nekik az autóban: ez egy másik jellemző hiba, hiszen "kimegy a hideg", fölöslegesen fogyott az üzemanyag. Inkább érdemesebb ilyen esetekben melegebbre állítani a hőmérsékletet, illetve lejjebb venni a befúvó ventillátor sebességét.

Bacilusok táptalaja lehet az autóklíma

A klímatisztításra is kevesen gondolnak, és a rossz szag is hamar elillan bekapcsolás után.  Ám a szag jelzi, hogy túlzottan elszaporodtak a baktériumok az autóklímában, úgyhogy ajánlatos mihamarabb fertőtleníteni. Ennek kapcsán egy másik hibát is gyakran elkövetnek az autósok:

A szűrőket ne felejtsd!

Mivel óránként akár 500 000 liter levegő is beáramolhat a kocsinkba, és ez ötször több kipufogógázt, szennyezőanyagot és allergént tartalmazhat, mint a normál, utcai levegő, érdemes gondolni a megfelelő védelemre!

Szerencsére az autók kabinszűrői eltávolítják a szennyeződések nagy részét, és így megvédik az utasokat a beáramló levegő szennyeződéseitől. Az utastérben pollenszűrőknek is nevezett szűrők különböző változatokban kaphatóak: létezik a klasszikus rostszűrő gyapjú és/vagy papír membránnal, van kombinált szűrő aktív szén komponenssel és az úgynevezett HEPA szűrő (High Efficiency Particulate Air). A német autóklub ezek kapcsán kiemeli, hogy a szűrőket évente (lehetőleg tavasszal, a pollenszezon elején) vagy 20-30 ezer kilométerenként érdemes cserélni - ezt akár otthon is elvégezhetjük.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

Az ADAC összeállította, mit kell tudni az egyes szűrőkről, hogy könnyebb legyen kiválasztani megfelelőt: a klasszikus, papírból vagy nem szőtt anyagokból álló szűrőmembránok a káros részecskék akár 95 százalékát is kiszűrik a járműbe áramló levegőből. Szűrő teljesítményük főként a lebegő részecskékre (por) és a durva részecskékre korlátozódik - mint például a rovarok vagy a homok. A gáznemű szennyeződések és szagok általában gát nélkül haladnak át ezen a szűrőn. A növényi pollent viszont többnyire hatékonyan szűrik ki és védik a légkondicionáló rendszer érzékeny alkatrészeit a szennyeződésektől.

Az aktív szenes szűrő többre képes, mint a klasszikus darabok, mivel egy további aktív szénréteggel rendelkezik. Így pedig kiszűri a mérgező anyagokat, például nitrogén-oxidokat, kén-dioxidot, ózont és kellemetlen szagokat is. Számos jelenleg gyártott személygépkocsi már alapfelszereltségként fel van szerelve aktív szenes szűrőkkel .

De a klasszikus szűrővel felszerelt autóknál is lehetőség van ezek olcsó cseréjére, és ajánlott is a légúti betegségekben szenvedőknek, valamint az allergiásoknak. Cserekor lehetőség szerint eredeti pótalkatrészeket vagy ismert gyártók termékeit kell használni.

A nagy teljesítményű HEPA szűrő a részecskék legalább 99,95 százalékát megbízhatóan kiszedi a beáramló levegőből, beleértve az ultrafinom (0,1 mikronnál kisebb) részecskéket és még a káros baktériumokat, vírusokat és egyéb mikroorganizmusokat is . Ez azt jelenti, hogy a szűrőbe kerülő 10 000 részecske közül legfeljebb öt részecske jut át.

A HEPA az olyan az ultrafinom részecskék szűrésére is alkalmas, mint a fékpor és a korom. Ezek a különösen veszélyesek lehetnek az emberi szervezetre: kis méretüknél fogva képesek a mérgező anyagokat a test legsérülékenyebb területeire szállítani, valamint a tüdőnkbe is könnyedén eljutnak.

A HEPA szűrők több rétegből állnak, és lényegesen alacsonyabb légáteresztő képességgel rendelkeznek, mint a hagyományos szűrőanyagok. A szükséges légáteresztőképesség eléréséhez a szűrő közegfelületét akár ötszörösére kell növelni, ezért a HEPA szűrő gyakran nem tudja helyettesíteni a hagyományos szűrőt .

Címkék:
autó, klíma, betegség, levegő, rendszer, levegőminőség, hepa, autóklíma,