Lehullott a lepel a négyévszakos abroncsokról: tényleg jó ötlet ilyet venni?

Pénzcentrum2022. április 12. 15:31

A négyévszakos gumiabroncsokra sokan kompromisszumos megoldásként tekintenek, vannak viszont, akik esküsznek rájuk. A tavasz és ezzel együtt az abroncscsere beköszöntével ismét felmerül a kérdés, hogy milyen érvek szólnak a minden szezonra alkalmas abroncsok mellet vagy éppen ellen. Arról, milyen előnyökkel és hátrányokkal járnak, illetve, hogy mely autókon teljesítenek a legjobban, Menkó Illés, a Continental műszaki szakértője adott áttekintést.

A leggyakoribb döntési tényezőként az anyagi szempontokat szokták említeni, amikor felmerül a kérdés, hogy miért is választ valaki négyévszakos abroncsokat. Az értékesítési adatok azt mutatják, hogy egyre többen tesznek így, a tavalyi évben 35 %-kal nőtt irántuk a kereslet. Hasonlóan fontos szempont lehet, hogy ezzel a négy évszakos abroncs alkalmazásával el lehet kerülni az évi két abroncscserét, amelyet sokan felesleges, idő- és energiaigényes időtöltésnek gondolnak.

A négyévszakos abroncs azoknak a járművezetőknek ajánlott, akik főképpen városban közlekednek, az autójuk nem nagy teljesítményű, éves futásteljesítményük hozzávetőlegesen 20.000 km és le tudnak mondani a jármű használatáról havas körülmények esetén. Tehát, ha például valaki hegyvidéken közlekedne, havas úton, akkor számára nem a négyévszakos abroncs a legjobb választás

– hívta fel a figyelmet a további szempontokra Menkó Illés. Azoknak a sofőröknek ajánlott, akik a téli szezonban jellemzően hómentes útfelületen vezetnek, hiszen a négyévszakos abroncsnak havas úton hosszabb a fékútja, mint a téli alternatívának. A felhasználó lehet például egy Budapest környékén ingázó vezető, aki nem tesz meg naponta sok kilométert, viszont  azt elméletileg minden nap meg kell tennie. Mégis van lehetősége mérlegelni, hogy mennyire fontos például 20 centiméter mélységű hóban elindulnia otthonról, vagy onnan is tud dolgozni.

Ha valaki minden nap vezet, akkor is nagy eséllyel találkozhat a téli szezonban havas vagy latyakos úttal, akár hetente csak is. A rendszeresség a négyévszakos abroncs szempontjából nem meghatározó szempont, inkább azon helyzeteket kell felismernünk, amikor nem ideális őket használni

– mutatott rá a Continental műszaki vezetője.

A nagy teljesítményű járműveknél téli körülmények között folyamatosan működne a kipörgésgátló, illetve a menetstabilizáló rendszer, hiszen a puha alapanyag helyett egy keményebb alapanyag alkotja a futófelületet, ami nem képes olyan mértékben felvenni az útfelület alakját, mint a téli abroncs. Ezért jellemzően a kisebb motorteljesítménnyel rendelkező gépkocsikhoz ajánlott a négyévszakos abroncs. Azokon az autókon érdemes kerülni, amelyeket terepen is használnak

– emelte ki Menkó Illés.

JÓL JÖNNE 2,8 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 2 809 920 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 62 728 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 12,86%), de nem sokkal marad el ettől az MBH Bank 62 824 forintos törlesztőt (THM 12,86%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

Előbb-utóbb cserélni kell

Bár sokan úgy gondolnak a négyévszakos abroncsokra, mint egy olyan megoldásra, amivel el lehet kerülni az abroncscserét, azonban egy idő után ezek a típusok is elkopnak, ekkor pedig érdemes újakat beszerezni, és felkeresni a szakemebereket. Akkor kell az abroncsot cserélni, ha elkopott, tehát, ha a mintázati mélysége 1,6 mm alá csökken, nem szabad elfelejteni azonban, hogy akkor is érdemes ellátogatni a szervizekbe fél évente, ha nem szükséges a csere, hiszen az abroncsok ellenőrzése a futómű vizsgálata mellett kiemelt fontossággal bír.

Egy-egy rövid vizsgálat alatt fény derülhet a korai futóműhibára, a korai felismerés pedig pénzt jelenthet, hiszen nem mindegy, hogy az abroncsot meddig koptatja gyorsabban a futómű

– mondta el a Continental szakembere. Ezeken felül pedig ajánlott a négyévzsakos abroncsok pozícióját 7-10.000 kilométerenként javasolt megváltoztatni, akárcsak a többi típus esetében.

Régebben igaz volt, hogy a négyévszakos abroncs használatakor sok kompromisszumot kellett kötni, viszont ezek a gumiabroncsok is folyamatos fejlődésen mennek keresztül, hasonlóan a nyári és téli típusokhoz. Így a hátrányuk a szezonális abroncsokkal szemben egyre inkább csökkenő tendenciát mutat, a korai négyévszakos abroncsok esetében még az alapanyagok is mások voltak, mint manapság

– hívta fel a figyelmet a szakértő. Ha a négyévszakos gumiabroncsok mellett tesszük le a voksunkat, akkor nem kell figyelmet fordítani az időjárás által megkövetelt szezonnak megfelelő abroncs felszereltetésére, így sok időt nyerhetünk.  

Címkék:
téli gumi, gumiabroncs, abroncs, autógumi, continental, abroncscsere,