Drágulásra, hosszú várakozásra számíthatnak a magyar autósok: csúnya hónap jön

Pénzcentrum2022. április 2. 07:03

Talán még elhamarkodott döntés volt átrakatni a nyári kerekeket, hiszen a hétvégén visszatérnek a mínuszok. A Magyar Gumiabroncs Szövetség szerint érdemes megvárni, ameddig a reggeli és az esti órákban sem megy fagypont alá a hőmérséklet. Mint kifejtették, a legtöbb autós megvárja a március végét a cserével, úgyhogy érdemes jóelőre időpontot foglalni a megszokott műhelyünkbe. Közölték azt is, hogy 2022-ben is emelkedtek a szervizek árai, és maguk a gumiabroncsok is megdrágultak.

Elhamarkodott döntést hozott, aki már az első melegebb napokon feltette a nyári gumiabroncsokat az autójára, hiszen a hétvégén elég cudar idő lesz, még a havazás sem kizárt egyes helyeken. Az előrejelzések szerint vasárnapra a míuszok is megékeznek, ami különösen veszélyessé teszi a nyárigumikkal a közlekedést, így érdemes nagyon óvatosan vezetnie annak, aki már elrohant a gumishoz.

Hasonlóan vélekedik a Magyar Gumiabroncs Szövetség (HTA) is, akik a Pénzcentrum megkeresésére kiemelték, hogy mivel a legtöbben munkába járásra is használják az autóikat, ezért fontos a reggeli aszfalt, illetve levegő hőmérséklete.

Amíg ezek fagypont közelében vannak, nem érdemes – vagy fogalmazzunk erősebben: kifejezetten ellenjavalt – a nyári abroncsok felszerelése. A sokéves tapasztalat alapján március második felében, április elején már kockázat nélkül fel lehet tetetni a nyári szettet

- húzta alá a szövetség. Az időpontválasztás azért is különösen fontos, mert túl sokáig azonban sem érdemes húzni: a téli körülményekre optimalizált gumiabroncsok számára a nyári hőmérsékleti viszonyok már túl magasak. A puhább gumikeverék tovább lágyul, ami növeli a fék-utat, rontja a kanyarstabilitást, tehát fokozza a balesetveszélyt.

A nem az évszaknak megfelelő abroncsok használatával nem csak épségünket veszélyeztetjük, de a pénztárcánknak sem kedvezünk, hiszen abroncsaink élettartamát is lerövidítjük, ezzel nagyobb kiadást generálva, mint, amit egy-egy téli és nyári gumigarnitúra beszerzése jelente.

Ám ezen szabály alól is van kivétel: a koronavírus okozta kényszerű leállás idején, ha nem, vagy ha csak havi néhány tíz kilométer erejéig használjuk az autónkat, fent hagyhatjuk a téli szettet

- tette hozzá a szövetség. Mint elmondták, az utóbbi években a végfelhasználók jellemzően megvárják március 15-ét - illetve időjárástól függően a hó végét - a szezonális abroncs cserék megkezdésével, és ez idén sincs másként.

Nagyon örömteli, hogy a folyamatosan növekvő vásárlói tudatosságnak köszönhetően egyre többen bízzák minősített szakszervizekre az online megvásárolt abroncsok felszerelését, illetve a szezonon kívüli gumik bértárolását. A hosszabb helybeni várakozások, csoportosulások elkerülése végett javasolt mindenkinek akár már most időpontot foglalni a megszokott gumiszervizbe, ugyanis a szezonális időszakban nem ritka, hogy a megbízható munkát végző szervizek csak hetekkel későbbre tudnak időpontot adni

- hívták fel a figyelmet. És ahogy megszokhattuk az utóbbi időben, idén is valamelyest drágább lesz a gumiszerelés:

Az elmúlt pár szezon során folyamatosan emelkedtek az árak, és ez a tendencia jó eséllyel folytatódik idén is. Régiónként eltérő mértékben, van ahol párszáz forintokkal, van ahol ennél magasabb összeggel is emelkedtek. Általánosságban elmondható, hogy évente 2-3 hullámban, alkalmanként nagyjából 3-5 százalékos áremelkedés tapasztalható. A szervizek költségei is folyamatosan nőnek, illetve általánosságban minden szolgáltatás és termék is drágul, ez is befolyásolja a munkadíjak

- közölte kérdésünkre a szövetség. Mint a HTA kifejtette, a nagy hazai gumiabroncs kereskedők jelentős kiskereskedelmi forgalommal is rendelkeznek, ők 10-15 százalék közötti áremelést jeleztek: a 10 százalékos érték a lakossági, a skála másik vége pedig a flotta ügyfelek felé történő szolgáltatási árak emelését jelenti.

A flották esetében azért indokolható a 15 százalékos emelés, mert ott a szolgáltatási bázis árak jóval alacsonyabbak, mint a magánszemélyek esetében. Fontos megjegyezni, hogy még januárban bejelentették az áremelést, tehát nem a háború miatt alkalmaztak, illetve alkalmaznak áremelést. A jó hír viszont az, hogy 2022-ben nem terveznek a további áremelést

- írta a szövetség, hozzátéve, hogy szolgáltatások alatt a elsősorban a szerelési-, centrírozási- és gumihotel  szolgáltatásokat kell érteni. A HTA tagcégek kereskedelmi partnerei is 10-15 százalék közötti áremelést jeleztek 2022-ben a gumiabroncsokhoz kapcsolódó szolgáltatási tevékenységeikre a 2021-es árakhoz képest. A munkadíjak mellett arra is rákérdezünk, hogy magukkal a kerekekkel mi a helyzet, hiszen az új abroncsok jelentik a legnagyobb tételt.

Abroncsárak a térén hasonló az áremelkedés, jellemzően 10-15 százalékról szólnak a bejelentések, illetve a visszajelzések, de természetesen szórással: azt látjuk, hogy nem történt drámai változás – pl. az egy évi állapotokhoz képest, vagyis a mindenki megtalálja a pénztárcájának, vezetési szokásainak és elvárásainak leginkább megfelelő abroncsot

- fogalmazott a szövetség.

Erre figyelj, mielőtt felrakatod a nyári kerekeket

Az sem mindegy, hogy az ősz óta tárolt nyári kerekeink milyen állapotban vannak. A HTA szerint különösen figyelni kell felszerelés előtt a kopást és a sérüléseket.

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 173 855 forintot 20 éves futamidőre már 6,54 százalékos THM-el,  havi 141 413 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a K&H Banknál 6,64% a THM, míg a CIB Banknál 6,68%; a MagNet Banknál 6,75%, a Raiffeisen Banknál 6,79%, az Erste Banknál pedig 6,89%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

 

A lelkiismeretes gumis már a leszereléskor jelzi, hogy a következő szezonban a lecserélt szettet nem lenne szerencsés visszatenni. Ilyenkor kapunk egy fél évet, hogy pénzt gyűjtsünk az új garnitúrára, utánanézzünk a vezetési szokásainknak, illetve az autónk típusának legmegfelelőbb típusnak, teszteket bogarászunk

- fogalmaztak. A felületi sérüléseket, az abroncs oldalfalának kidudorodásait mi is szemrevételezhetjük, viszont a szálszakadás és a hasonló sérülések nem látványosak, de balesetveszélyes helyzetet idézhetnek elő, kétség esetén kérdezzük meg a szerelőnket.

Egy alapos szemrevételezés egyébként sem árt: az erősen féloldalas kopás pl. a futómű rendellenességére, helytelen beállítására is utalhat. A nyári abroncs mintázatának legalább 3 mm mélynek kell lennie, de ne várjuk meg az utolsó millimétert.

- hívták fel a figyelmet.

Így nem érdemes spórolni

Sokan nem akarnak a tavaszi abroncsváltáskor négy új abroncsot venni, hanem – mondván, hogy elegendő a hajtott tengelyre nyári mintázatút felszereltetni – hátul érintetlenül hagyják a téli abroncsokat, de ezt a szakszövetség senkinek sem ajánlja.

Így pedig amit talán megspórolunk az elhalasztott abroncscserén, annak többszörösét fizethetjük ki, akár már egy kisebb koccanás esetén karosszériajavításra. Ha a téli abroncsokkal szerelt autónkkal defektet kapunk, és a cserét nyári mintázatú abronccsal oldjuk meg, drasztikus mértékben romlik az autó irányíthatósága.

Nincs az a menetstabilizáló elektronika, amely képes lenne fékezéskor megfogni az így felszerelt autót: akár már egy enyhe ívű kanyarban is letér az ívről, a kocsi hátulja kicsúszik, és kiszámítha-tatlan módon alul- vagy felülkormányozottá válik. És természetesen ugyanez a helyzet, ha a nyári szett kieső darabját télivel pótoljuk. A téli és nyári abroncsok anyaga és mintázata nem véletlenül különböző: ezeket egymástól nagyban eltérő körülményekre tervezték

- húzták alá hozzátéve, hogy ezért az az ideális állapot, amikor az autóra felszerelt gumiabroncsok kora, mérete, mintázata és egyéb jellemzői azonosak, ideértve a pótkereket is.

Kinek éri meg négyévszakost venni?

A spórolás egy másik népszerű formája a négyévszakos gumiabroncs, ám a szövetség szerint ez sem teljesen tökéletes alternatíva a szezononkénti kerékcserének.

A négyévszakos abroncs kompromisszumos megoldás, elsősorban azoknak jelenthet alternatívát, akik csak rövidebb távon, jellemzően városban és olyan utakon használják autójukat, ahol eltakarítják a havat. Ezen típusú abroncsok futófelülete nem elsődlegesen nyári és nem is kifejezetten a téli útviszonyoknak megfelelően kerül kialakításra

- magyarázták. Sőt, szerintük a négyévszakos gumiabroncs használata nem feltétlenül csökkenti a nyári, valamint a téli garnitúra megvásárlásával járó anyagi terheket, hiszen egész évben kopik.

Azt feltételezve, hogy két garnitúrát nagyjából négy év alatt használ el egy au-tós, egy négy évszakos gumiabroncs esetében ugyanennyi idő alatt ugyancsak két garnitúrára van szükség. Bár a nyári, valamint a téli gumiabroncsot szezononként át kell cserélni, a négy évszakos abronccsal is célszerű lenne legalább félévente felke-resni a szervizt centrírozás céljából. Hátránya, hogy megvannak a maga határai, emiatt nagyobb fokú igénybevételnél nem képes olyan teljesítmény nyújtani – egyik évszakban sem –, mint egy téli vagy egy nyári gumiabroncs

- hangsúlyozta a HTA, majd kiemelték, hogy a gumiabroncs gyártók is csak úgy tudnak megfelelni az elvárásoknak a lehető legnagyobb mértékig, ha a hideg és meleg külső hőmérsékletre külön gumiabroncsokat fejleszthetnek.

Címkék:
autó, árak, gumiabroncs, nyári gumi, abroncs, autógumi, gumiszerviz, nyárigumi,