Ilyen ősöreg kocsik futnak a hazai utakon: még mindig a nyugat roncstelepe Magyarország?

Magyar Nemzet2022. március 3. 10:14

Csökken az újonnan forgalomba helyezett autók állománya Magyarországon, és nő a koros használt kocsiké. Ez pedig azzal jár, hogy egyre öregebb járművek futnak a magyar utakon. Ráadásul a hazai autóállomány öregedése felgyorsult: mindössze 4,5 év kellett ahhoz, hogy a magyar személygépkocsi-állomány átlagéletkora 14-ről 15 évre növekedjen.

Az elmúlt év végén 15 év lett a forgalomban lévő személygépkocsik átlagéletkora, de a használtimport miatt ez az érték azóta már tovább romolhatott. A külföldről behozott kocsikkal a legnagyobb baj, hogy több mint 60 százalékuk öregnek számít - írja a Magyar Nemzet. A tavaly használtan importált 132 205 gépkocsi 63 százaléka 2012 előtt készült. Mindössze 4,5 év alatt nőtt egy évvel a korátlag, hiszen 2017. június végén még csak 14 év volt az átlag - bár akkor még közel 619 ezerrel kevesebb, mindössze 3,4 millió személykocsi volt forgalomban.

A magyar járműállományban kizárólag az autóbuszok fiatalodtak, mégpedig 4,5 év alatt 1,4 évet. A tehergépkocsik száma 475 722-ről 559 417-re nőtt az említett időszak alatt, átlagos koruk viszont 12,9 évről – a személyautókhoz képest mérsékelt tempóban – csupán 13,7 évre emelkedett.

A leggyakoribb hazai autómárka továbbra is az Opel, ebből a típusból csaknem félmillió, pontosan 494 604  fut a hazai utakon, átlagos életkoruk 16,5 év. Ennél valamivel kevesebb a Suzuki  járművek száma,  427 787  darab, ez a flotta 15,7 éves. A harmadik legtöbbet vásárolt márka a Volkswagen 391 587  példánnyal, átlagéletkoruk 16,6 év. A legfiatalabb flottát a Toyota mondhatja magáénak 12,6 éves átlaggal, a legkorosabbak a Fiatok csaknem 17, egészen pontosan 16,9 éves átlaggal.

A hazai autóállomány életkora feltehetően tovább fog emelkedni, az új autók árának emelkedése, megnyúlt várakozási idő miatt.

JÓL JÖNNE 2,8 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 2 809 920 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 62 728 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 12,86%), de nem sokkal marad el ettől az MBH Bank 62 824 forintos törlesztőt (THM 12,86%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

Ami a gyártók versenyét illeti: a Suzuki visszavette a vezetést a Toyotától, harmadik változatlanul a Ford, a negyedik helyet viszont a KIA átvette a Skodától. A cseh márkára igencsak jön fel a Volkswagen is. A modellek versenyében viszont a jó ideig piacvezető Sutuki Vitara nem tudta visszaszerezni első helyét: ugyanis a magyarok kedvenc autójaként is emlegetett típusból januárban és februárban 870 darab kapott magyar rendszámot, ami csak a második helyre elég.

A forgalmazó cégek várakozása szerint az idén még nem lehet számítani az újautó-eladások növekedésére.

Címkék:
autó, állomány, kocsi, suzuki, gépjármű, jármű, elöregedés,