Pénzcentrum • 2021. december 28. 13:02
Nehéz éven vannak túl a magyarországi autószerelők, vállalkozásaikat a koronavírus-járvány különösen megviselte. Az elöregedő szakmából sokan kiestek, átmentek más területre dolgozni, több munkatársukat pedig épp a Covid miatt veszítették el - írta meg a Világgazdaság kedden.
„A miénk volt a kevés olyan szakma egyike, amelynek a járvány alatt is folyamatosan működnie kellett. Hiszen bár sokan letették a karantén alatt a kocsijukat, és kevesebb jármű volt az utakon, mások épp ekkor vették elő az autójukat, például a nyugdíjasok” – mondta a lapnak Spindler Tibor, az Autószerelők Országos Egyesületének (AOE) elnöke. Szerinte nehéz megmondani, hogy hány autószerelő működik az országban.
A hivatásosak száma 10 ezer körül van, de nagyon sokan feketén, bejelentés és engedélyek nélkül dolgoznak. Sok műhely egyébként magánból társas vállalkozássá alakult át, hogy át tudja vészelni a járványt.
Igen magas az autószerelők átlagos életkora. Egy meghalt iparostársam műhelyét például a család nem tudta továbbvinni, ezért bezárták. Nagyjából háromezer olyan autószerelő hiányzik ma az országból, aki tud és akar is dolgozni. A szakképzési törvény viszont nem segíti az utánpótlást, a fiatalok is inkább a gyárakba mennek el összeszerelőnek, nem pedig a szervizekbe, műhelyekbe
– árulta el Spindler Tibor. Elmondása szerint a műhelyek igen leterheltek, ezért egyes, nem sürgősségi munkákat már csak két-három hetes határidővel tudnak vállalni. Az olyan problémát persze soron kívül előreveszik, amely miatt nem közlekedhet az autó.
Az okmányok érvényességének a veszélyhelyzeti meghosszabbítása miatt sok olyan autó van az utakon, amelyet évek óta nem látott szerelő.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
Most is jönnek olyan kocsik, amelyeknél rettenetes dolgokat látunk, és nem merjük őket kiengedni újra forgalomba, mert életveszélyesek” – mondta az elnök. A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint egy év alatt 9,1 százalékkal emelkedtek a járműszerelési költségek Magyarországon. Az AOE elnöke ezt azzal indokolta, hogy az infláció őket sem kímélte, ezért kellett beépíteniük a drágulást az áraikba.
Míg néhány éve még három-négy gyártó más-más árain lehetett válogatni az alkatrészek között, most már annak is örülünk, ha valamelyik üzlet egyféle lengéscsillapítót le tud szállítani a korábbiaknál jóval drágábban. Uniós összevetésben egyébként még mindig a sor végén kullogunk az autószerelési díjak alapján” – húzta alá.
Az AOE elnöke nem számít arra, hogy 2022-ben nagy változás lenne a szakmában, bár most, az év végén és a jövő év elején jóval nagyobb lehet a terhelés. Egyrészt az ünnepek alatt sokan elővették az autójukat, azokat át kellett vizsgálni, az év első hónapjaiban pedig várhatóan pótolják az eddig halogatott műszaki vizsgáztatást is.