Szánthó Péter • 2021. december 16. 14:31
Az e-autó forradalmat is megakasztotta a koronavírus-járvány: a legfrissebb becslések szerint megtörik az utóbbi évek tendenciája, és jövőre emelkedni fognak az akkumulátorok előállítási költségei. A Bloomberg szakértői szerint ez komoly válaszút elé állíthatja az európai gyártókat, akiknek a kibocsátási normák miatt muszáj nyomnia az elektromos autókat: vagy benyelik a drágulást, hogy teljesítsék a kvótát, vagy árat emelnek, ami elriaszthatja a vevőket.
Megfontolnád egy elektromos autó megvásárlását, ha ugyanannyiba kerülne, mint egy hagyományos belső égésű motorral hajtott, egyenértékű modell? Vélhetően sokaknak igen lenne a válasza a kérdésre, és a Tesla vezére, Elon Musk is így gondolja.
A vállalat 2020-as részvényesi gyűlésén a szupermilliárdos bejelentette, hogy az elkövetkező három évben egy 25 000 dollárba, tehát kb. 8,2 millió forintba kerülő elektromos autót akarnak piacra dobni, amely "egyenértékű" vagy "valamivel jobb" lenne, mint egy hasonló benzines autó. A Tesla ugyanis arra számít, hogy a fejlesztéseikkel drasztikusan csökkenteni tudják az akkumulátorok költségeit, amelyek még mindig az elektromos autók legdrágább alkatrészei.
Szeptemberben olyan hírek láttak napvilágot, amelyek szerint az új, olcsó Tesla 2023-ban kerülhet gyártásba - persze, ezt érdemes fenntartásokkal kezelni a mostani autóipari helyzetben. Sőt, Musknak már az is eszébe jutott, hogy mi lenne, ha nem lennének sem pedálok, sem kormánykerék az új kocsiban.
Egyre olcsóbbak az akksik, de megtorpant a folyamat
Annyi biztos, hogy az elektromos autók akkumulátorainak előállítási költségei az évek során drasztikusan lecsökkentek. A BloombergNEF legrissebb becslései szerint azonban ez a folyamat némiképp lelassult a nyersanyagárak emelkedése miatt.
Olyannyira, hogy a szakértők szerint, az akkumulátorok ára 2022-ben még emelkedhet is, mivel a nyersanyagok árai 2021 második felében ugrottak meg igazán. Pedig, ha csak az eddigi trendek alapján következtetnénk, akkor 2024-re az akksiárak 100 dollár/kWh alá is csökkenhetnének - csak hát közbeszólt a koronavírus okozta alapanyagválság.
Ez nehéz környezetet teremt az autógyártók számára, különösen az európaiaknak, amelyeknek növelniük kell az elektromos autó eladásokat, hogy teljesíteni tudják a flottáik uniós kibocsátási normáit. A gyártóknak most választaniuk kell a haszonkulcsuk csökkentése és a költségek áthárítása között, kockáztatva ezzel, hogy az emberek nem fognak elektromos autót venni
- értékelte a helyzetet James Frith, a BNEF energiatárolási kutatásainak vezetője.
A szakemberek számításai szerint az autókba szánt akkumulátorok inflációval kiigazított átlagára a 2010-es 1200 dollár/kWh körüli összegről idénre 132 dollárra csökkent. A tavalyi évhez képest pedig mintegy 6 százalékkal csökkentek az akksiárak. A friss becslés szerint jövőre nagyjából 135 dollár/kWh-ra fognak emelkedni az akupakkok előállítási költségei.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
Persze, ez az ár nem mindenhol ugyanaz a világban: a Bloomberg szerint az akkumulátorcsomagok ára idén Kínában volt a legolcsóbb, 111 dollár/kWh. Az Egyesült Államokban és Európában 40, illetve 60 százalékkal kerültek többe az energiatárolók.
Az árcsökkentés irányába billennek a gyártók?
Korábbi interjúnkban Szalai Zoltán, a Nissan vezető termékmenedzsere arról beszélt: ahogy az évek során csökkentek az akkupakkok előállítási költségei, a vállalatok vagy az autó árát is lejjebb vitték ezzel párhuzamosan, vagy ugyanazért a pénzért nagyobb kapacitású modelleket készítettek. Mivel még nem volt elég kielégítő a hatótávolsága a tömegek számára elérhető autóknak, ezért a legtöbben ezen fejlesztettek.
Szerintem már elértünk arra a pontra, hogy az emberek 95 százalékának elegendő a villanyautók kapacitása - az Ariya esetében mi 500 kilométert is el tudunk érni például. Így pedig fordulhat a mérleg is, és elindulhatunk abba az irányba, hogy csökkenjenek az árak, ne pedig minél több kilométert próbáljunk belepakolni az autókba
- magyarázta a szakember, aki a japán autógyártó legújabb csúcsmodelljének, az Ariyának a tervezésében is elég nagy mértékben rész vett.
A korábbi kutatásokból azt láttuk, hogy először kb. 300 kilométer volt az, ami egy normál fogyasztónak elégséges volt. Később már csak 500 kilométer környéki hatótávolság esetén fontolták volna meg az emberek a vásárlást. Ezt a szintet mostanra elértük, szerintem érdemben már nem fognak emelkedni az igények
- tette hozzá.