Berúgta az ajtót a jövő? Ezt tudja a Tesla önvezető rendszere városban, autópályán

Szánthó Péter2021. október 23. 16:00

Zajlik az élet a hivatalos Tesla márkaképviselet háza táján: megnyílt a szerviz, bővül a töltőhálózat és szép sorban érkeznek meg a magyar ügyfelek rendelései. Az autók önvezető rendszere is egyre okosabb, immár a városban is elboldogul. Alaposan leteszteltük, mire képes a Full Self Driving rendszer, és azt is megnéztük, mit tud a csúcskivitelű Model 3-as, ami 3,3 másodperc alatt futja a 0-100-at.

Egyre nagyobb a mozgolódás a hazai Tesla márkaképviselet háza táján: megnyílt Budapesten a hivatalos szervíz a Zay utcában, és már érkeznek is szépen sorban a magyar ügyfelek által megrendelt autók. A márka előretörését jelzi az is, hogy eközben a töltőhálózat is bővül: a már meglévő Supercharger állomásokhoz újabb oszlopokat telepítenek, valamint Budapest környékén hamarosan egy újabb saját töltőpontot húz fel a Tesla. Erre egyébként szükség is van, ugyanis egyre többször számolnak be hosszas sorállásról a Tesla-tulajok.

A hazai márkaképviselet megnyitása azt is lehetővé tette, hogy hivatalos tesztautót kérjünk a vállalattól, így kapva az alkalmon be is jelentkeztünk egy Model 3 Performance-ra. Az öt éve bemutatott Model 3-at vélhetően senkinek nem kell bemutatni, aki egy kicsit is érdeklődik az autózás iránt. Formavilágát tekintve ez is hasonlóan megosztó, mint a többi Tesla, ám kétség sem fér hozzá, hogy kifejezetten áramvonalas.

Az összkerekes Performance-változatot két motor hajtja, az öszteljesítmény 462 lóerő, ami 639 Nm nyomatékot ad le. Így pedig pillanatok alatt 100-on van, egészen pontosan 3,3 másodperc alatt. A Performance-csomag része még a 20-as felni, mögötte a performance fékek, a szénszálas légterelő, és a felfüggesztés is alacsonyabb a többi modellnél.

Az első kérdése mindenkinek az volt, hogy milyen vezetni: nos, mint minden elektromos autó, ez is drasztikusan gyorsít, városban, egy lámpánál gyakorlatilag azonnal elérhetjük a sebességhatárt - Chill módban, ha Sportba rakjuk, akkor még annál is előbb. Nem hazudtak, a sportosabb üzemmódban a sportosabb üzemmódban valóban nagyjából 3 másodperc alatt hozza a 0-100-at a kis szedán, ami a hatótávot tekintve városban simán elmegy 460-480 kilométert. Persze, ha nyomjuk neki, akkor éhesebb lesz, akárcsak a benzines társai.

A ráncfelvarrás egyik hozadéka, hogy elhagyták a króm díszítőelemeket, ehelyett a kilincsek és a többi alkatrész matt fekete bevonatot kapott. A küszöbön lévő Model 3 felirat plakettje is fekete alapszínű lett a könnyen koszolódó, karcolódó króm helyett. Emellett megérkeztek a LED-fényszórók is, amelyek még több fantáziát engednek a high-tech megoldásoknak. Például idővel akár egy szoftverfrissítéssel is érkezhet oylan extra az autóba, hogy a kamerák képe alapján alakítgatja a fénycsóvát, hogy ne vakítsuk el a szembejövőket.

A legnagyobb újítás, hogy mostmár alapfelszereltség lett a motoros csomagtérajtó - ami korábban nem is volt rendelhető a Model 3-ba. Így már az appon keresztül is tudjuk nyitni-zárni az amúgy 425 literes csomagtartót. Az orrában lévő csomagtartó kisebb lett az előző generációhoz képest, mert kellett a hely a hőszivattyúnak, ami többek között az akku teljesítményét javítja.

Mint fentebb már említettem, a Tesla folyamatosan bővíti a hazai töltőhálózatát, így már Budapest környékén kívül Szegeden, Debrecenben, Győrben, Miskolcon és Sormáson is működik már Supercharger. Amelyen gyakorlatilag egy fél óra alatt (kb. ameddig gyorsan beugrunk vásárolni) elég tekintélyes mennyiségű kilométert magába tud szippantani az autó.

Belül is puritán high-tech

Az autó belseje is csak apróságok tekintetében újult meg: másfajta görgők a kormányon, eltűnt a fényes zongoralakk betét, amely alatt egy hatalmas pakolórekesz rejtőzik. A vezeték nélküli töltőn két telefon is elfér, aki pedig kábelre dugná a mobilját, az 4 USB-C aljzat közül is választhat. A sentry mode és a menetrögzítő kamera felvételeinek tárolására a Tesla egy pendriveot is mellékelt a kesztyűtartóba,

A beltér fő eleme a 15"-os kijelző ahonnan gyakorlatilag mindent tudunk vezérelni, ez csattra ugyanaz, mint az előző verzióban. És bár elsőre furcsa, hogy a sofőr előtt nincsen semmi, de rövid idő alatt meg lehet szokni, hogy minden információ erről a tabletről jön. Maga a rendszer egy "átlagos" autóból átülve furcsának hathat, ám kb. negyed óra tanulmányozás után már szinte bárki tudja kezelni.

Címkék:
autó, autópálya, elektromos autó, tesla, teszt, vezetés, önvezető autó, autóteszt, supercharger,