Pénzcentrum • 2021. szeptember 13. 09:58
Egyre több jármű koptatja a budapesti utakat és ez elsősorban az agglomerációs települések folyamatos növekedésének köszönhető. A főváros körüli falvak és városok mágnesként vonzzák a lakosokat. Budapesten és Pest megyében húsz éve még együttvéve 2,83 millió ember élt, ám tavaly ez a szám már felment 3,04 millióra.
Ha a válság vagy a pandémia miatt a stressz-szintünk még nem szökött az égbe, akkor a dugók rendre tesznek róla, hogy a napunk ne teljen el minden feszültség nélkül. A fővárosban reggel és késő délután kész művészet nyugodtan közlekedni - írja a Növekedés.hu. Ez a helyzet pedig egyre súlyosbodik, hiszen egyre több ember él a fővárosban, és egyre több az autó is.
Ugyan, amikor a koronavírus beindult tavaly év elején, volt pár hét, amikor hosszú idő után először nyugodtan és könnyedén lehetett közlekedni a városban, de ezek az ideális közlekedési viszonyok hamar a múlté lettek. Az autós közlekedés most népszerűbb, mint valaha. A kontraszt főleg akkor óriási, ha a mai állapotokat a 2000-es helyzethez viszonyítjuk, azóta ugyanis Pest megyében és Budapesten több mint 400 ezerrel nőtt a forgalomban lévő személyautók száma.
Személygépkocsik száma Közép-Magyarországon (2000-2020)
2000 | 2005 | 2010 | 2015 | 2020 | |
Budapest | 559 100 | 596 280 | 573 315 | 597 337 | 690 560 |
Pest megye | 268 279 | 383 518 | 418 010 | 464 435 | 585 684 |
Közép-Magyarország | 827 379 | 979 798 | 991 325 | 1 061 772 | 1 276 244 |
A külső kerületek úthálózata persze nem erre az óriási autó mennyiségre lett kitalálva. Amikor a II. kerület és a XII. kerület útjait kialakították, még nem számítottak rá hogy a budai ingatlanok tele lesznek olyan családokkal, ahol jóformán minden családtagra jut majd egy kocsi. A fővárosi közlekedés egyik állatorvosi lova a Budakeszi út, amelyen keresztül reggelente és késődélután a komplett Zsámbéki-medence akar be és kiközlekedni a városból. A 2x1 sávos út ráadásul annyira igénybe van véve, hogy viszonylag gyakran kell felújítani az egyes szakaszait, ami csak még jobban lebénítja a közlekedést.
A parkolók se tudják tartani az iramot az egyre növekvő autóállománnyal. Volt olyan rendőr, aki lapunknak elárulta: a fővárosban a szomszédok között rendre visszatérő konfliktus-forrást jelent a parkoló-helyek elfoglalása. A felállás a jövőben pedig minden bizonnyal csak romlani fog. Persze vannak tervbe vett fővárosi fejlesztések, amelyek igyekeznek kezelni a fennálló helyzetet, de ezek inkább tűnnek tűzoltásnak mint valódi átfogó probléma-kezelésnek. Ám amíg a nagyszabású tervek nem valósulnak meg addig minden bizonnyal évekig csak romlani fog a helyzet.