Szánthó Péter • 2021. május 17. 13:26
Hivatalos: nyártól három szakaszban lehet majd pályázni elektromos autó vásárlására. A felhívásból kiderült, hogy 12 millió forintos értékhatárig az állam 2,5 millió forint támogatást (maximum a vételár felét) ad az autókra, a 12 milliós és 15 millió forint közötti elektromos személyautókat vásárlók pedig 1,5 milliós állami hozzájárulást igényelhetnek. Alább összeszedtük a fontosabb információkat, és az is kiderült, hogy még új Teslára is jut majd az állami ingyenpénzből.
Megjelent az újabb elektromos autó támogatás pályazati kiírása az IFKA honlapján: az újabb ciklust már a Dacia Spring hétfő délelőtti bemutatóján is megemlítették, a hivatalos dokumentumok pedig nem sokkal ezt követően fel is kerültek a részletek. A dokumentumból kiderült, hogy a mostani támogatási ciklus keretösszege 3 milliárd forint, ebből a számítások szerint 1200-2000 darab elektromos járműre ad majd támogatást az Innovációs és Technológiai Minisztérium.
Ahogyan korábban is, az új gépjárművek mellett bizonyos feltételek mellett a kereskedők tesztautóit is meg lehet majd vásárolni a program keretein belül. Az e-autós támogatásra magyarországi lakhellyel rendelkező magánszemélyek, illetve magyarországi székhellyel, telephellyel vagy fiókteleppel rendelkező civil szervezetek, egyesületek vagy felsőoktatási intézmények pályázhatnak. Magánszemélyek egy, a szervezetek, intézmények pedig maximum öt autóra adhatnak be támogatási kérelmet.
Autót vennél? nézz körül a finanszírozási lehetőségek között a Pénzcentrum kalkulátorában!
A pályázati portálon található „Regisztrált kereskedők listáján” szereplő kereskedőtől beszerzett elektromos gépjármű beszerzéséhez nyújtható támogatás az alábbiak szerint:
Tisztán elektromos személygépjármű (max. ötszemélyes, M1):
- 1 millió és 12 millió forint közötti vételárig: 2,5 millió forint, vagy a vételár maximum 50 százaléka a támogatás mértéke.
- 12 millió 1 forint és 15 millió forint közötti vételárig: 1,5 millió forint, vagy a vételár maximum 50 százaléka a támogatás mértéke.
Tisztán elektromos személygépjármű (hét-vagy többszemélyes, M1):
- 1 millió és 14 millió forint közötti vételárig: 2,5 millió forint, vagy a vételár maximum 50 százaléka a támogatás mértéke.
- 14 millió 1 forint és 17 millió forint közötti vételárig: 1,5 millió forint, vagy a vételár maximum 50 százaléka a támogatás mértéke.
Itt érdemes megjegyezni, hogy az elektromos autós támogatás kombinálható másmilyen támogatással is! Így pedig ha egy nagycsaládos vásárolna 7 személyes elektromos járművet, akkor ő mindét támogatásra jogosult lehet: jelenleg magyarországon egyetlen modell, a Nissan e-NV200-as felel meg a kritériumoknak. Erről itt írtunk részletesebben!
A felhívásban kiemelik azt is, hogy a gépjármű megrendelésefeltétele a pályázat benyújtásának, mely nem lehet korábbi, mint jelen pályázati kiírás megjelenésének napja.A gépjármű megrendelése és a pályázat befogadása nem jelenti a támogatás automatikus odaítélését. Az elektromos gépjármű nem vehető át a Támogatói Okirat hatályba lépése előtt.
A pályázatok benyújtására 2021.06.14. 8:01 perctőlszakaszosan,illetvea rendelkezésre álló forrás kimerüléséig van lehetőség az alábbi időszakokban:
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
- 1. szakasz: 2021.06.14. és 2021.07.02. között, erre egymilliárd forint a forrás.
- 2. szakasz: 2021.08.09. és 2021.08.27.között, szintén egymilliárdos forrással.
- 3. szakasz: 2021.10.11-től a keret kimerüléséig, de legkésőbb 2022.06.01-ig. Ide is egymilliárd forintot szánnak, ileltve azt az összeget, ami az első két szakaszból esetleg megmaradt.
A szakaszos lebonyolításra vélhetően azért volt szükség, mert legutóbb az elektromos autós pályázat megnyitását követően gyakorlatilag másfél napon belül ki is merült a keret. Pályázat a fenti időszakokban a pályázati portálon, az elektromobilitas.ifka.hu oldalon keresztül nyújtható be, ügyfélkapus azonosítást követően az adatlapok kitöltésével, és a szkennelt dokumentumok csatolásával
Az IFKA külön kiemelte, hogy ideiglenes ügyfélkapus regisztráció nem elegendő pályázati adatlap hitelesítéséhez és beküldéséhez. Az ideiglenes ügyfélkapu regisztráció lejártával megszűnik a hozzáférés a pályázati felülethez. A lejárt, elfelejtett ügyfélkapus jelszóból eredő jogvesztéssel kapcsolatban a Támogatónak nem áll módjában méltányosságot gyakorolni.
Már Teslára is jár 1,5 millió támogatás
A múlt héten jelentette be a Tesla, hogy elindult a hivatalos magyarországi értékesítés, a Pénzcentrum pedig a gyártó autóinak hivatalos hazai árlistáját is megszerezte.
Kiderült, hogy a Model 3 legalapabb változata 14 999 999 forintba fog kerülni itthon, tehát a mostani kiírás értelmében erre az autóra pont jár még 1,5 millió forintnyi állmi támogatás, így pedig 13,5 millióért is lehet majd Teslát venni Magyarországon.
Az alap Model 3 fehér színben fér bele a 15 milliós keretbe, 18 colos felnikkel, az alap fekete belsővel. Illetve nincsenek benne olyan funkciók, mint az "Enhanced autopilot", vagy az ennél sokoldalúbb teljes önvezető képesség. Ám ezeket a funkciókat utólag is fel lehet oldani (1,4 millió, vagy 2,8 millió forintért), amelyhez elég a pénz kifizetnünk közvetlenül a Teslának. Nem tudni, hogy a magyar hatóságok hogy viszonyulnak majd az ilyen kiskapukhoz,
de ha valaki bevállalja a legalapabb Model 3-at, akkor a támogatással gyakorlatilag ingyen megkaphatja a kisebbik autopilot-csomagot.
De nem csak a Tesla igyekszik a támogatás mértékéhez belőni az árait: legutóbb szinte minden gyártó igyekezett az akkori felső határ (11 millió forintig járt a maximális, 2,5 milliós támogatás) alá belőni. Vélhetően most is rengeteg elektromos modell árcéduláját írják majd újra, hogy beférjen a 12 millió alatti ársávba.