Szánthó Péter • 2021. május 13. 11:20
Rengeteg autóvásárlót próbáltak átverni egyetlen év alatt. Most egy egymillió autót vizsgáló kutatásból -amelyben magyarországi használt kocsik is terítékre kerültek - derült ki, hogy például a járművek harmadának volt valamilyen sérülése. Emellett még mindig divat a kilométeróra-tekerés, éilletve sok kereskedő levedlett taxikat, bérautókat hirdet úgy, hogy erről nem tájékoztatja a vevőket. Ha pedig egy használt jármű túl olcsó a többihez képest, duplán vigyázni kell! Hosszú pereskedés lehet a vége annak, ha bedőlünk egy csaló hirdetésnek.
Rengeteg buktatója van a használtautó vásárlásnak, főképpen akkor, ha az ember annyira nem ért hozzá. Avatatlan szemnek kevébé tűnnek fel az olyan rejtett hibák, amelyek később akár költséges javításhoz is vezethetnek. És sajnos rengeteg autóvásárlót igyekeznek átverni a nepperek, eladók, erről egy fiss kutatás eredményei is árulkodnak.
A CarVertical 2020 árprilisától egy éven át vizsgálta, melyek voltak a leggyakoribb átverések az autópiacon, a cégnél több mint egymillió autó történetét elemezték. A tanulmány 22 ország, köztük Magyarország adatainak felhasználásával készült.
Ebből kiderült, hogy az ellenőrzött autók közel egyharmadának (31%) volt már valamilyen sérülése.
A kutatás alapján minden hatodik vizsgált járműnek (16,7%) vissza volt tekerve a kilométerórája. A futásteljesítmény-csalás elsősorban az importált kocsik esetében volt jellemző. A tekeréssel a csalók akár negyedével is növelhetik egy-egy autó értékét. Ennek kapcsán azt tanácsolták, hogy alaposan nézzük át a kiszemelt autót, hiszen árulkodó lehet, hogy a beltér (ülések, kormánykerék, váltógomb) nagyon elhasználódik - ha ennek ellenére a kilométeróra állása alacsonynak tűnik, akkor ott bizony valami nincs rendben.
Autót vennél? Vesd össze a hitelajánlatokat a Pénzcentrum kalkulátorában!
A vizsgálaton több száz lopott autót találtak a 12 hónap alatt, amelyeket akár el is koozhatnak az új tulajdonostól, a pénzt pedig elég bonyolult visszaszerezni. Más csalók azzal buktak le, hogy úgy hirdettek taxiként, bérautóként futott kocsikat, hogy erről nem tájékoztatták a vásárlókat - ilyen gépjárműből mintegy 2000 darabot találtak.
Érdemes vigyázni az autók árcédulájával is. Ebben a helyzetben is érvényes az örökigazság:
ha valami túl szépnek tűnik ahhoz, hogy igaz legyen, az valószínűleg átverés.
Ha esetleg egy mélyen áron alul hirdetett autóba botlunk, akkor érdemes kiemelt alapossággal átvizsgálni, mivel ezek jellemzően importált kocsik, visszatekert kilométerrával, vagy egyéb rejtett hibákkal. Bár valóban előfordulhat, hogy valaki azért hirdeti bőven áron alul az autóját, mert nagyon gyorsan meg akar tőle szabadulni, de a legtöbb esetben inkább gyanakodjunk valamilyen átverésre.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
Hosszú per lehet a vége!
Hosszas pereskedéstől menthetjük meg magunkat, ha vásárlás előtt leellenőrizzük a kiszemelt autó előéletét, legyen akár 2, akár 22 éves. Ezt legkönnyebben az Ügyfélkapun keresztül tudjuk megtenni: a művelet teljesen ingyenes, ebben a cikkben megtalálhatod, hogy kell lekérni az adatokat!
Egy új, gyári állapotban értékesített gépkocsinál még a bírói gyakorlat szerint is joggal várhatja el azt a vásárló, hogy évekig ne kelljen nemhogy jelentős, de semmilyen meghibásodástól tartani. Használt jármű vásárlása esetén a használtságból eredő hibák nem alapoznak meg hibás teljesítést, hiszen ilyen dolog esetében az a kiindulópont, hogy az autóban a természetes elhasználódásból származó hibák lehetnek
- hívta fel a figyelmet korábban a Pénzcentrumnak Gombolai Éva, a D.A.S. Jogszervíz szakértője. Ellenkező esetben akár évekig tartó jogi vitába is csöppenhetünk, hogy pont kerüljön annak a végére, egy meghibásodás esetén mi fér bele a "természetes elhasználódásba". Ehhez akár szakértők bevonása is szükséges lehet a jogi szakember szerint.
Ne dőljünk be az alkalmi vételek csábító erejének. Kerüljük a sablonos megfogalmazásokat a szerződésben, egyeztessünk az eladóval, írjuk bele pár mondattal, hogy milyen állapotban van a jármű, milyen tájékoztatást kaptunk
- húzta alá Gombolai Éva. Hozzátette, mindez nem jelenti azt, hogy ne tartozna az autó eladója felelősséggel az esetleges hibás teljesítés miatt, hiszen ebben az esetben is él a kellékszavatosság. Tehát a vásárlás után is lehet helye sikeres reklamációnak, főképpen, ha időben minél közelebb vagyunk a szerződéskötés időpontjához.
Amikor probléma merül fel, azonnal lépjünk, jelezzük az eladó felé, és járjunk utána, hogy az igényérvényesítési határidők alapján milyen jogaink vannak. A használt jármű vásárlásának legnagyobb kockázata az, hogy azok miatt a fogyatékosságok miatt nem tartozik az eladó felelősséggel, amelyeket a vevőnek a jármű életkorára és használtsági fokára tekintettel a szerződéskötéskor számításba kellett vennie
- magyarázta a szakember, hiszen egy idősebb, többet futott autó esetében már a vevő is számíthat arra, hogy egyes alkatrészek már megadhatják magukat. Kivéve, ha az eladó ettől eltérően tájékoztatott bennünket, másban állapodtunk meg vele (például azt állítja, hogy a váltót nemrég újították fel, vagy a hengerfejtömítést kicseréltette), ezért is fontos pár mondatban beleírni az adásvételibe, hogy milyen állapotban van az autó.