Szánthó Péter • 2020. november 27. 11:30
Sok mindenben formabontó, mégis megosztó a Honda első olyan modellje, amit a kezdetektől fogva elektromosnak terveztek. A névválasztást nem bonyolították túl, egyetlen e-betű jelöli a típust, ami forradalmasítani hivatott az autózást. Mennyire szuperálnak a kamerás visszapillantók? Tényleg ilyesmi lesz a jövő autója? Kiderül a Pénzcentrum autótesztjéből.
Azt már megszokhattuk, hogy a japánok sokmindenhez gyökeresen másképpen állnak, mint a világ többi része: mindent, de tényleg bármit lehet automatából vásárolni, 2 percnyi vonatkésés miatt az egész vasúttársaság vezekel, a rajzfilmek pedig... Szóval miért pont az autózással lenne ez másképp? Erre a legjobb példa a Honda legújabb villanyautója, amit egyetlen e-betűvel jelölnek.
A formája eléggé megosztó, sokak szerint ocsmányak a gülüszemei, de kérdem én: mire számítunk az országból, ahol Tama, a macska több évig volt a Vajakama nevű vasúti megálló állomásfőnöke? A formavilághoz és az arányokhoz egészen gyorsan hozzá lehet szokni, sőt, idővel még azoknak is megtetszik, akik elsőre fintorogtak a Honda e láttán. Kifejezetten mókás, hogy elöl-hátul kör alakú LED-es lámpákat kapott, néha nehéz eldönteni, hogy jön-e, vagy megy - csak akkor dől el a kérdés, ha felkapcsoljuk azokat.
Az arányokkal egyébként semmi probléma, a 17-es kerekekkel egészen pogás az autó, amiről nem is mondanánk meg, hogy majdnem 4 méter hosszú. A rejtett kilincseken lenne még mit csiszolni: az elsők még hagyján, szépen kipattannak, ha az ember a kulccsal a zsebében közel megy, de a hátsó ajtókat kinyitni már nagyobb kihívás.
Kedvet kaptál a Honda e-hez, de szűkös a keret? Nézz körül a Pénzcentrum autóhitel kalkulátorában!
A legfeltűnőbb tulajdonsága, hogy nincs visszapillantó: a két kis szarvába van elrejtve a kamera, és ez szériatartozék. Mindeddig a jóval drágább Audi e-Tronban volt egyedül gyári felszereltség az ilyen visszapillantó-megoldás, ami egyfelől csökkenti a légellenállást, másrészt szélzajt sem kelt. Úgyhogy a Honda e sem túl hangos, még autópályás tempónál sincs komolyabb szélzaj belül.
Hamar 100-on van
Ami a technikát illeti: nálunk az Advenced modell járt, 35,5 kWh-s akksival, a villanymotor pedig hátul kapott helyet (a csomagtér rovására, ami így csak 171 literes). A teljesítmény 154 lóerő, amivel 8,3 másodperc alatt futja a 100-at a Honda e, úgyhogy, bár nem arra van, hogy száguldozzunk vele, de elég hamar, és dinamikusan elérhetjük a 145 km/órás végsebességet.
A hatótáv ezeken a kerekeken gyárilag 210 kilométer, ami a valóságban kb. 200-at jelent. Már ebből is látszik, hogy ez az autó nem arra való, hogy hosszasan autópályázzunk vele, viszont még "hülyegyerek-módban" is simán ki lehet hozni belőle 160-170 kilométert, még akkor is, ha sport módba billentjük a kapcsolót. Tesztünkön 18-20 kWh/100 kilométeres fogyasztást produkált a Honda e, vegyes használat mellett, de főképp városban haladva, fűtéssel. Mert a súlyelosztás és a villanymotor miatt kiváló menetdinamikát kapunk, vezethetőség tekintetében 10/10-es a Honda e!