Veszik a magyarok ezeket a kocsikat, mint a cukrot: utolérjük az osztrákokat?

Pénzcentrum2020. június 17. 13:58

Magyarországon 1,9 százalékos volt már tavaly az e-autók részesedése az újonnan eladott, valamint a forgalomba helyezett autók között, és ez az arány csak nőhet. Így hazánk a bekerülhet a világ vezető országai közé, ami az e-autó eladásokat illeti - bár egy ideig még valószínűleg nem érhetünk Norvégia nyomába, ahol minden második eladott kocsi elektromos. Lássuk, hol tart Magyarország az e-autó eladásokban és mi lehet a norvég titok.

Habár világszerte drasztikusan nőnek és rekordokat döntögetnek az elektromos járművek eladási számai a legnagyobb autópiacokon, a személygépjármű piacon még mindig a belső égésű motoros kocsik dominálnak. Az elektromos járművek mindössze 2,6 százalékot tettek ki a személygépkocsik, és kisteherautók eladási statisztikáiban a múlt évben úgy, hogy ez az arány pusztán nyolc országban volt 5 százalék vagy annál magasabb a világban.

Norvégia toronymagasan vezet a maga 56 százalékos eladási statisztikájával, de Izland (17,8%), Hollandia (15%), Svédország (11,4%), és Finnország (6,9%) is feltornászta magát a TOP5-be a Statista adatai alapján. Az elektromos autók térhódítása tehát elég jelentős volt Európa északi felén. Kína - ahol az elektromos járművek piaca eladott darabszám tekintetében messze a legmagasabb - a 7. helyet szerezte meg Portugália (5,7%) után a maga 5,6 százalékával. Ezen túlmenően mindössze egy országnak, Svájcnak sikerült az új eladásokban az elektromos járművek arányát 5 százalék fölé tornászni:

Loading...

A TOP20-as listán nem csak Ausztria (3,5%), Belgium (3,2%), Németország (3%), vagy Franciaország (2,8%) szerepel Európából, hanem a 18. helyre felkúszott Magyarország is, a magunk 1,9 százalékos arányával. A 2019-es adatokhoz képest még nagyobb előrelépés várható azonban e téren, hiszen rendkívül népszerű az e-autó támogatás itthon, és vannak olyan modellek is, amelyekre kétféle támogatást egyszerre lehet érvényesíteni, és így akár 5 millió forint is lefaragható a vételárból.

Ma még a magyar autópiacnak összességében 1,5-2 százalékát teszik ki az elektromos autók eladásai. Habár jelenleg kicsi ez a szegmens, gyors növekedési potenciált látunk benne - az állami támogatás révén akár meg is duplázódhat magához képest a részesedése. Hiszen az autógyárak is felismerték az igényt a tisztán elektromos autók iránt, tavaly óta például meg is kétszereződött a kínálat. Jelenleg az általunk forgalmazott 19 márkából 6-nak van összesen 9, 11 millió forint alatti vételárú elektromos modellje

- mondta el Markó Zoltán, a Duna Autó szakértője, aki azt is elmondta, nemcsak a vásárlási kedvezmény és az egyre bővülő kínálat, hanem az is előrelendítheti a keresletet hazánkban, hogy a mostani támogatás jókora (55%) mértékben segíti a taxis vállalkozásokat.

Norvégiát utolérni csak utópisztikus vágyálom?

Az, hogy Norvégiában minden második eladott autó elektromos főként a nulla károsanyagkibocsátású járművek forgalombahelyezésének támogatására épül. Az ország nagy hangsúlyt fektet a zéró emissziós közlekedésre való áttérésre, ennek érdekében a kormányok már 1990-es évektől hoztak rendelkezéseket, hogy ezt meggyorsítsák. Az ösztönző szabályozásokat, támogatásokat fokozatosan vezették be. A norvég parlament 2025-re szeretné elérni, hogy az összes eladott új gépkocsi nulla károsanyagkibocsátású legyen.

Ehhez azonban nem elég támogatni a vásárlást, bár kétség kívül annak is nagy szerepe van, hanem más kedvező intézkedésekkel, fejlesztésekkel is vonzóvá kell tenni az elektromos autókat. Például Norvégiában eléggé kiterjedt a töltőállomás hálózat, így nem kell attól tartani, hogy nem érünk el autóval egyik töltőponttól a másikig, de 2020-2021-ig még számos olyan kedvezmény marad hatályban, mint az ingyenes, vagy kedvezményes parkolás, komphasználat, alacsonyabb adóterhek. Ez utóbbi szinte minden modell esetében olcsóbbá teszi az elektromos változatot a benzinesnél.

Azonban ez a rendszer nem minden országban lenne működőképes, és nem növelné így az új autók között az elektromos járművek eladási arányát. Ehhez kell az, hogy Norvégia egy elég jól prosperáló ország - ironikus módon nagyrészt éppen az olajból származó bevételei miatt - így meg tudja tenni, hogy ekkora kedvezményeket adjon. Aztán az is kell hozzá, hogy a lakosság meg tudja engedni magának, hogy a hosszú távú előnyöket szem előtt tartva lecserélje a korábbi benzines autóját elektromosra.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

Sokan még így is kölcsönből vesznek új autót

Hiába, hogy sok elektromos személygépkocsit az e-autó támogatással akár 5 millió forintért meg lehet venni újonnan, sok háztartásnak nincs zsebből ennyi pénze, mégis szeretne élni a kedvezménnyel és a környezetkímélőbb modellt vásárolni. Ebben az esetben igényelhetnek autóhitelt, amelyeket most év végéig ráadásul kedvezményes THM-el lehet felvenni

A Pénzcentrum kalkulátorában megnéztük, milyen feltételekkel lehetne felvenni 2 millió forintot, 72 hónapos futamidőre. A legjobb ajánlatot a CIB Bank adta, ott a THM-plafon után 34 796 lenne a havi törlesztő, és a kedvezményes időszak lejártával 7,75 százalék lenne a THM. A Raiffeisen a plafon után 34 783 forintos törlesztőt kínál, a THM pedig jövőre 8,07 százalék lesz majd. Érdemes megemlíteni a Budapest Bank ajánlatát is, 2021-től (ha csak meg nem hosszabbítják a kedvezményes időszakot) 36 880 forint lenne a részlet, 9,35 százalék pedig a THM.

Megnéztük azt is, hogy ugyanennyi futamidőre 5 millió forintot milyen feltételekkel lehetne felvenni. A CIB-nél jövőre 86 991 forint lenne a törlesztő, 7,75 százalék pedig a THM. A Raiffeisen 86 957 forintos törlesztőt ígér 8,07 százalékos THM-el, illetve az Erste ajánlata sem rossz, 90 504 forintos törlesztőt és 9,11 százalékos THM-et ígérnek 2021-től.

További személyre szabható ajánlatok a Pénzcentrum kalkulátorában!

Címkék:
hitel, eladás, kocsi, adásvétel, e-autó, elektromos, elektromos töltőállomás, ingyenes parkolás vége, autógyárak magyarországon, elektromos autó állami támogatás, kicsi kocsi, emisszió,