Pénzcentrum • 2020. június 17. 05:30
Egyelőre egy modell van a piacon, amelyikre igénybe lehet venni az e-autós és a nagycsaládos támogatást is. A Nissan modellje ugyan nem fér bele a maximális támogatási keretbe, de 3 milliót így is igénybe lehet rá venni, ha valakinek 3 gyereke van, amivel jogosult a nagycsaládos autótámogatásra. Bár a támogatási keretet két nap alatt elkapkodták, de iparági forrásaink szerint hamarosan több pénzt fognak invesztálni a pályázatba.
Kevesen tudják, de lehet kombinálni a nagycsaládosoknak hétszemélyes autókra szóló 2,5 milliós támogatását a most élesedett új e-autós programmal, amely keretében 11 millió forintos vételárig 2,5 millió forint, 11 és 15 millió forintos árcédulájú autó vásárlása esetén pedig 500 ezer forintos támogatást igényelhetnek a vevők. Ez nem újdonság egyébként, már az előző e-autós támogatási ciklusban is össze lehetett vonni a két kedvezményt, amivel összesen 4 millió forintnyi állami ingyenpénzt lehetett igényelni olyan elektromos autóra, ami hétszemélyes - már persze, ha nagycsaládos az autóvásárló.
Bár a támogatási keretet két nap alatt elkapkodták, de iparági forrásaink szerint hamarosan több pénzt fognak invesztálni a pályázatba. Hétfőn Kaderják Péter államtitkár is elmondta, az igénylések kiértékelése után dönthetnek a rendelkezésre álló támogatási keretösszeg növeléséről. Szóval nem feltétlenül kell csüggedni, érkezhet még keret a programba, és igénybe veheted akár mindkét támogatást is.
Kinézted álmaid autóját, de szűkös a keret? Válogass a hitelek között a Pénzcentrum kalkulátorában!
Azonban a magyar piacon egyelőre csak egy modellre lehet elviekben lehívni az 5 milliós támogatást a nagycsaládos e-autóvárálóknak: jelenleg egyedül a Nissan e-NV200 Evalia rendelkezik a kritériumoknak megfelelő paraméterekkel, azaz 7 üléssel és tisztán elektromos meghajtással. Bár több elektromos furgon is kapható itthon (pl. a Renault Kangoo ZE, és az e-NV200 is rendelhető ebben a kivitelben), de ezek a modellek csak 2-3 személy szállítására alkalmasak, hiszen inkább haszongépjárműnek szánták őket. A PSA-csoport év végén készül piacra dobni elektromos furgonjait, ezek közül a Citroen SpaceTourerről tudni, hogy kapható lesz 7 ülésesként, de az árcédula egyelőre nem ismert.
Érdemes egyébként figyelni, mert nem mindegy, hogy az autó zöld rendszámos, vagy tisztán elektromos hajtású: hiszen nem csak a villanyautók kaphatnak zöld rendszámot, hanem a plug-in hibridek is, ám utóbbiakra nem jár az e-autós támogatás. Ilyen hajtású modellekből akad bőven hétszemélyes, ám ezek a technológia miatt elég drágák. Ilyen a Volvo XC 90 például, ami plug-in hibrid hajtással 24,5 millióba kerül, szóval aki ilyesmi autóban gondolkodik, annak vélhetően nem sokat számít az a 2,5 milliós nagycsaládos támogatás.
Ennyi kedvezmény jár a 7 személyes elektromosra
No, de vissza a Nissanra, amelyre mindkét támogatás lehívható: kérdés, hogy az e-autós értékhatárt a 2,5 milliós nagycsaládos autós kedvezménnyel együtt, vagy nélküle számítják. Ennek kapcsán a Duna Autó kereskedelmi és marketingigazgatója, Markó Zoltán a Pénzcentrumnak felvázolta a lehívás menetét:
- magyarázta Markó Zoltán, majd kitért arra is, hogy egyelőre a potenciális célközönségből találtak rá a Nissan 7 személyes elektromos modelljére, mert csak tavaly kezdték el tisztán elektromos hajtással gyártani. Ezt igazolják egyébként a Datahouse 2019-es adatai is, amelyeket még az év elején küldtek meg a Pénzcentrumnak: az összesítés szerint tavaly csak 29 darab hétüléses elektromos Nissan állt forgalomba Magyarországon.
- ismertette a kereskedelmi és marketingigazgató. Annak kapcsán, hogy mennyire bonyolult eljárás mindkét támogatást igényelni Markó Zoltán azt mondta, nincs szükség pályázatíróra, ezt már mindenki saját maga meg tudja oldani. Magánszemélyként be kell nyújtani az igényt a nagycsaládos kedvezményre és beküldeni a pályázatot az IFKA-ba. Az elektromos autós pályázat beadása ügyfélkapun, vagy cégkapun keresztül lehetséges. Hozzátette, számos segédanyag elérhető, például a Duna Autó is összeállított mindkét pályázathoz egy-egy útmutatót, amelyekben minden fontos információ benne van.
Jöhet az áresés?
Az új, értékhatáros e-autós támogatás több hazai forgalmazót is arra sarkallt, hogy levigyék a modellek árát, hogy beférjenek a 2,5 milliós támogatási sávba. Látható, hogy az e-NV200-asnál sem kellene sok engedmény ahhoz, hogy az is beficcenjen 11 millió forint alá, és járjon rá a 2,5 milliós elektromos autós támogatás is, így összesen 5 milliót lehetne lefaragni a vételárból, a nagycsaládosoknak 10 millió forintért lehetne egy elektromos 7 személyese.
Év végéig kedvezményesek az autóhitelek! Nézz szét a Pénzcentrum kalkulátorában!
A Nissantól nem idegen az árvágás: nemrégiben a Leaf árát vágták meg annyira, hogy pont járjon rá a 2,5 milliós e-autós támogatás. Az 1,8 millió forintos kedvezménnyel, és a 2,5 milliós állami támogatással már 8 190 000 forintért is hozzá lehet jutni egy új elektromos Nissanhoz - amelyet egyébként a Pénzcentrum is tesztelt, elég jó kis gép!
Szóval benne van a pakliban, hogy a hétszemélyes e-NV200-nál is hasonlóképpen járnak el, valljuk be, nem lenne rossz, ha összesen 5 millió forintnyi állami támogatást is igénybe lehetne venni.
Ezekre az e-autókra pörögnek rá a vevők
Arra is kíváncsiak voltunk, hogy a 19 márkát felvonultató Duna Autónál mire számítanak, melyik elektromos modell lehet a legnépszerűbb a mostani pályázati kiírásban. Markó Zoltán elsőként vázolta, hogy a nagycsaládos modellekre irányuló, 5-10 százalékos keresletnövekedés mértékét nem látják reálisnak az e-autó támogatás igénylésének esetében.
Hozzátette, a keresletet ugyancsak előrelendítheti, hogy a mostani támogatás jókora (55%) mértékben segíti a taxis vállalkozásokat. Mint ismertette, a bejelentés óta beérkezett érdeklődések alapján a Nissan Leaf, Kia E-Niro és Hyundai Ioniq Electric szerezheti majd meg a részesedés többségét, ugyanakkor a kisautók között egyre nagyobb népszerűségre tesz szert a Renault Zoe is.
Vannak ellátási nehézségek?
Markó Zoltántól azt is megkérdeztük, hogy mi a helyzet a nagycsaládos autók szállítási határidejével - korábbi interjúnkban kijelentette, hogy a gyártók nem számítottak ekkora keresletre, így a szállítási határidők is hosszabbak lettek. Most, majdnem egy évvel a kedvezmény bevezetése után a Duna Autó kereskedelmi- és marketingigazgatója arról számolt be, hogy a nagycsaládos megrendelések hatására a Duna Autónál közel 10 százalékkal nőtt az értékesítés mértéke.
- vázolta Markó Zoltán, majd hozzátette: "a szállítási határidő modellenként és felszereltségenként lényegesen eltérhet, ezért azt tudjuk ajánlani a potenciális vevőknek, hogy érdeklődjenek ez ügyben márkakereskedéseinkben!"
Jó, de mégis miből?
Sok családnak még így is szüksége lehet további tőkebevonásra, ha úgy dönt, megvenné az e-NV200-ast. A lízing mellett kézenfekvő lehet egy autóhitel - főképp, mert év végéig kedvezményes THM-el lehet őket felvenni a kormányzati intézkedés jóvoltából. A Pénzcentrum kalkulátorában megnéztük, milyen feltételekkel lehetne felvenni 2 millió forintot, 72 hónapos futamidőre. A legjobb ajánlatot a CIB Bank adta, ott a THM-plafon után 34 796 lenne a havi törlesztő, és a kedvezményes időszak lejártával 7,75 százalék lenne a THM. A Raiffeisen a plafon után 34 783 forintos törlesztőt kínál, a THM pedig jövőre 8,07 százalék lesz majd. Érdemes megemlíteni a Budapest Bank ajánlatát is, 2021-től (ha csak meg nem hosszabbítják a kedvezményes időszakot) 36 880 forint lenne a részlet, 9,35 százalék pedig a THM.
Megnéztük azt is, hogy ugyanennyi futamidőre 5 millió forintot milyen feltételekkel lehetne felvenni. A CIB-nél jövőre 86 991 forint lenne a törlesztő, 7,75 százalék pedig a THM. A Raiffeisen 86 957 forintos törlesztőt ígér 8,07 százalékos THM-el, illetve az Erste ajánlata sem rossz, 90 504 forintos törlesztőt és 9,11 százalékos THM-et ígérnek 2021-től. További ajénlatokért kersd fel a Pénzcentrum kalkulátorát!