Pénzcentrum • 2020. február 21. 05:45
Teljesen átformálja a kormány az elektromos autók támogatási rendszerét, Palkovics László miniszter szerint támogatni fogják a kisebb, olcsóbb modellek térnyerését, ez pedig arra enged következtetni, hogy valamilyen sávos támogatási rendszert fognak kidolgozni, amely keretein belül a kisebb vételárú e-autókhoz nagyobb mértékben fog hozzájárulni az állam. Ennek kapcsán az egyik legnagyobb villanyautós közösség vezetője a Pénzcentrumnak azt mondta, remélik, hogy az új rendszerben a bürokrácia is csökkenni fog a támogatás körül. Azt is kiemelte, hogy eddig pont a legolcsóbb modellek esetében nem lehetett 100 százalékban igénybe venni a másfél milliós támogatást.
Egyelőre nem sok minden derült ki az új állami e-autó támogatásokról: az biztosnak tűnik, hogy folytatódik a program, aminek az aktuális pályázata májusra pörög ki. Az eddigi nyilatkozatok alapján úgy tűnik, hogy az új pályázaton nem lesz egységes a támogatás mértéke - eddig ugye a beszerzés időpontjában érvényes bruttó eladási ár 21 százalékát, de legfeljebb 1,5 millió forintot fizetett ki az állam, 20 millió forintos értékhatárig.
Azonban Palkovics László innovációs és technológiai miniszter az új klímavédelmi akcióterv kapcsán arról beszélt, hogy megreformálják az elektromobilitás ösztönzési rendszerét, nagyobb támogatását. Megteremtik annak lehetőségét, hogy a kis és olcsó autók nagyobb támogatást kapjanak. Ebből kiindulva tehát valamiféle sávos rendszert alakíthatnak ki, különféle értékhatárokkal.
- sorolta a lehetőségeket Pénzcentrum.hu megkeresésére Antalóczy Tibor, a Villanyautósok közösségének vezetője, aki szerint ha valóbantöbb állami támogatás jár majd az olcsó kisautókra, az igencsak hatással lehet az árakra.
Kedvet kaptál egy villanyautóhoz, de szűkös a keret? Válogass az autóhitelek között a Pénzcentrum kalkulátorában!
- mondta a szakértő.
A közösség azt reméli, hogy a magasabb támogatás mellet más változások is lesznek a rendszerben, mert a mostaniban szerintük túlzottan sok a bürokrácia, és a fölösleges papírmunka. Az ügyben levelet is írtak az illetékeseknek, amiben levezették, hogyan kellene egyszerűsíteni a rendszert.
Antalóczy Tibor arra is felhívta a figyelmet, hogy az eddigi rendszerben pont a legolcsóbb elektromos autókat választó vevők nem tudták kihasználni a teljes támogatást. Ennek oka a fentebb már említett, 21 százalékban maximált kifizetés:
- húzta alá a Villanyautósok vezetője.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 173 855 forintot 20 éves futamidőre már 6,54 százalékos THM-el, havi 141 413 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a K&H Banknál 6,64% a THM, míg a CIB Banknál 6,68%; a MagNet Banknál 6,75%, a Raiffeisen Banknál 6,79%, az Erste Banknál pedig 6,89%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
Ezek a legkapósabb modellek itthon
Sok magyar vásárló él a májusig pörgő, maximum 1,5 milliós támogatással: tavaly 1803 darab új elektromos autót értékesítettek a forgalmazók Magyarországon, ami rekordmértékű, 41 százalékos emelkedés az előző év azonos időszakához képest. A Vezess.hu összegzése megjegyzi, hogy számos, hivatalosan cégnévre kötött szerződés mögött is egyautós vásárlás áll, vagyis sokszor családi autóként szolgálnak ezek a járművek is.
Sokan nem is a környezetvédelem, hanem az állami támogatás és az egyéb kedvezmények miatt váltottak elektromos autóra: a magánszemélyek inkább az olcsóbb modelleket keresik, a forgalmazók adatai szerint a két legkedvezőbb modell összes, Magyarországon 2020-ban értékesíthető példányát már tavaly lefoglalózták. 2019-ben a TOP 5-be ezek az autók fértek be:
- Nissan Leaf - 453 db
- Volkswagen e-Golf - 356 db
- BMW i3 - 223 db
- Volkswagen e-Up - 181 db
- Hyundai Kona electric - 178 db
A forgalmazók tapasztalatai szerint folyamatosan emelkedik a vásárlók között a vidéki lakosok száma, köszönhetően annak, hogy nőtt az elektromos autók hatótávolsága. Egyúttal azt is jelezték, hogy egyre többen családi autónak veszik meg a tisztán elektromos hajtású személygépkocsikat.
MIndez azért lehetséges, mert egyre több a nagyobb hatótávú villanyautó is a piacon, amelyek már 300-400 kilométert is elmennek, ígypedig akár egyetlen autónak is alkalmasok lehetnek. Emellett egyre több helyen létesítenek töltőállomásokat, mára a keleti, illetve a déli országrész lefedettsége is megfelelőnek mondható.