Pénzcentrum • 2020. február 4. 11:25
Hihetetlen, de igaz: már azzal is kb. öt órával kevesebbet ülsz a dugóban Budapesten, ha a szerdai napokon egy órával később indulsz útnak délután. Az egyik térképes cég adataiból az is kiderült, hogy 2019-ben egy átlagos pesti autós több mint 6 napot ácsorgott a zsúfolt utakon.
Majdnem egy hetet (6 napot és 7 órát) szívott a dugóban egy átlagos budapesti autós tavaly a Tomtom friss statisztikái szerint. A térképszolgáltató cég adatai alapján összességében 37 százalékosra mérték a pesti utak zsúfoltságát, ennyivel több autó közlekedik rajtuk az ideálisnál. Ezzel a magyar főváros a 48. helyen áll a 416 város adatait összefoglaló világranglistán. Európai sem állunk túl jól, a magyar főváros a 19. helyen van a 73 viszgált, 800 ezer fölötti népességű városból.
Összesen több mint 426 ezer kilométernyi út dugóstatisztikáit összegezték, és kiderült, hogy a legjobb nap forgalom szempontjából 2019-ben december 24-e volt, amikor csak 7 százalékos volt a zsúfoltság a pesti utakon: ezt nagyon nem kell magyarázni, karácsonykor sokan otthon ünnepeltek ahelyett, hogy autóba ültek volna.
Az összegzésből kiderült, hogy a budapesti autópályaszakaszok zsúfoltsága valamivel mérsékeltebb a többi úthoz képest, csak 15 százalékos volt az átlag 2019-ben - a többi pesti úton 42 százalékot mértek.
Őrület, mennyit számít egy óra
Az is látható, hogy aki a csúcsforgalomban indul el Budapesten, az reggel, illetve este is 20 percet áll átlagosan a dugóban egy amúgy 30 perces út esetében. A Tomtom azt is közölte, hogy melyik időszakban a legdurvább a forgalmi helyzet a fővárosban: aki el akarja kerülni a gigadugót, az szerdán délután 5 és 6 óra között ne üljön autóba - ekkor 73 százalékos átlagos zsúfoltságot mértek az utakon. Holtversenyben szintén első ebben a tekintetben a csütörtöki nap ugyanezen időszaka.
Bár szinte mindenki tudja, hogy ha csúcsidőn kívül autózunk, akkor nem kell annyit dugóban állni, de így a számok nyelvére fordítva méginkább sokkoló, mennyit is számít egy óra plusz-míusz a budapesti forgalomban:
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
A reggeli csúcsok messze a hétfőn a legrosszabbak: 7 és 8 óra között bőven 70 százalék fölötti a zsúfoltság Budapest útjain. Ez a kedden-szerdán-csütörtökön 64-67 százalék között mozog, pénteken viszont sokan elengedik, hogy korán beérjenek dolgozni: még a legdurvább reggeli dugóban is csak 51-53 százalékos a terheltség. Ellenben sokan pénteken korán lelépnek a melóból, legalábbis a forgalmi adatok szerint a délutáni csúcs előbb kezdődik, és 1-2 órával tovább is tart. Ennek köszönhetően ugyan már 2 körül 54 százalék fölötti az átlagos zsúfoltság, de a legdurvább időszakban is csak 63 százalékos.
Lesz még rosszabb?
A cég 2017 óta közli a forgalmi adatok összegzését, így megnéztük azt is, hogy mi változott a magyar fővárosban két év alatt. Hát, 2017-ben még csak 31 százalékos volt a zsúfoltság a pestu utakon, és csak 16-17 perc ácsorgásra kellett számítani a csúcsidőben egy-egy 30 perces út alatt. A Tomtom szerint 2 éve még csak 124 órát (5 napot és 4 órát) szívott a dugóban egy átlag autós - ez tehát több mint egy nappal nőtt 2019-re. 2018-ban 35 százalék volt az átlag zsúfoltság, egy autós pedig abban az évben 5 napo és 22 órát tötymörgött átlagosan a forgalomban.