Pénzcentrum • 2019. november 20. 10:02
A fővárosi levegő minőségének javítása érdekében drasztikus lépésekre készül a vezetés. Korlátoznák a dízelautók használatát Budapesten
Dorosz Dávid, klímavédelmi ügyekért felelős főpolgármester-helyettes nyilatkozata szerint az elkövetkezendő 5 évben mindenféleképpen szeretnék valahogy korlátozni a dízelautók használatát legalább a belvárosban. Ez azt jelenti, hogy közel mindegy harmadik személyautótulajdonos készülhet a korlátozásra: a nagyjából 660 ezer fővárosi személyautó majdnem harmada, mintegy 200 ezer jármű dízelüzemű. Ezen túl Budapest majdnem 4200 busza közül közel 4000 szintén gázolajjal hajtott.
Dorosz Dávid a várható intézkedést nem volt hajlandó dugódíjnak nevezni, de azt mondta, hogy terveznek valamilyen díjat a belvárosba történő behajtásért. És bár a dugódíjat egyébként muszáj bevezetni (ezt vállalta Magyarország a 4-es metróért kapott uniós támogatásért), bevezetését jelenleg törvény tiltja, így annak módosítására lesz szükség. A tiltás szerint önkormányzat (személyautók esetében) díjat nem szedhet a közút használatáért, ez állami hatáskör - írja a gepjarmu-adasveteli-szerzodes.hu.
Annak ellenére, hogy a dugódíj bevezetéséről évek óta vitáznak, konkrét részleteket a mai napig nem lehet tudni. Az bizonyosnak látszik, hogy a dugódíjat területi alapon kell majd megfizetni, ám a pontos zónahatárok még nem lettek kijelölve. Előzetes elképzelések szerint a dugódíj mértéke kb. 1-2 buszjegynyi lenne, illetve szó volt arról is, hogy kezdetben ingyenes lesz a hétvégi és az éjszakai használat is.