A legtöbb autós megfeledkezik ezekről ősszel: aztán már kész is a baj

Pénzcentrum2019. október 12. 07:00

Még ugyan nem hajlik abba az idő, de megállíthatatlanul közeleg a tél: ilyenkor a szervezetünk mellett nagyon fontos az autónkat is felkészíteni. És itt nem csak a gumicseréről van szó, sokkal több mindenre kell odafigyelni ahhoz, hogy a hidegben is biztonságosan közlekedjünk. A Pénzcentrum egy szakértővel vette végig a tennivalókat.

Bár most egy időre visszatért a vénasszonyok nyara, azért éjjel és hajnalban már nem ritka a fagypont körüli hőmérséklet - és ugye az egyik napról a másikra is képes betörni az igazi tél. Hogy mindenki hazaérjen, érdemes különös figyelemmel felkészíteni az autónkat a zimankóra. Korántsem elég azonban a kereket lecserélni. A többi fontos teendőről egy autószerelő beszélt a Pénzcentrumnak.

Első körben nyilván a legfontosabb a téligumi: itt érdemes megnézni a DOT-számot, hogy kiderüljön, mikor gyártották a kereket, 7-8 évnél öregebbet nem érdemes feltenni már. Fontos a proflmélység is: a minimális érték 1,6 milliméter, de én azt szoktam mondani, hogy 1,8-2 körül már érdemes megfontolni, hogy felszereljük-e a szezonra a gumit

- magyarázta György András. A nyári kerekeket pedig műanyag zsákban érdemes tárolni, fektetve, hogy a futófelület ne deformálódjon el.

Szoktam még javasolni a szokásos téli kellékek ellenőrzését, beszerzését: jégkaparó, puha sörtéjű kefe a takarításhoz, zárjégoldó is elkellhet, és biztos, ami biztos valamilyen kis hólapát is jó, ha van nálunk. Fontos a szélvédőmosó folyadékot is lecserélni télire! Emellett nem árthat egy pokróc sem az autóban, ki tudja, mikor üt be a kemény havazás, és jön az SMS, hogy üljünk át egy másik autóba...

- sorolta a műhelyvezető. A fagyállót is ellenőrizni kell: legalább -30 fokig fagyálló folyadékot kell venni, ugyanis túl alacsony fagyáspontúnál fennáll a veszély, hogy befagy a hűtő, károsodik a motor. Illetve elsőre furcsának tűnhet, de a szaki kiemelte az ablaktörlők ellenőrzését is.

Szerintem mindenki tudja, milyen borzasztó, amikor az ablaktörlő csak elmaszatolja a latyakot a szélvédőn. Ez nem csak idegesítő, de nagyon balesetveszélyes is! Apropó szélvédő: ellenőrizni kell az ablakfűtést is, ha a hátsóban nem melegítenek a szálak, akkor azonnal érdemes cserélni, hiszen így nem olvasztja le a jeget, nem tünteti el a párát a rendszer, nem lehet kilátni.

A szakértő elmondta, hogy a szélvédőt belülről is érdemes lemonsni ablaktisztító-folyadékkal, így csökkenthetjük a szembejövő forgalom fényének a vakítását. Ha a klíma szűrője eltömődött, gyorsabban párásodik az ablak, így ezt sem árt kitisztíttatni. Az ajtók befagyása is gond szokott lenni, ezt úgy lehet megelőzni, hogy szilikonnal kezeljük az ajtótömítőket. A zárakat sem árt gyakrabban olajozni a fagyás ellen.

Ha már itt tartunk, fontos beállíttatni a fényszórókat is! Ezt nem is feltétlenül magunk, hanem a többiek miatt: hiszen télen rengeteget vezetünk sötétben, rossz fényviszonyok mellett, a rosszul beállított fényszórók elvakítják a szembejövőket, ami rendkívül balesetveszélyes.

Ez a legfőbb hibaforrás

Télen az egyik legnagyobb hibaforrás kétség kívül az akkumulátor: ha kicsit nehezebben indul az autó, érdemes ellenőrizni a töltési szintet, és ha szükséges, rátölteni. A sarukat meg kell tisztítani, és valamilyen kenőanyaggal védeni a korróziótól.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

Emellett György András azt javasolja, hogy ha ebben az időszakban esedékes az olajcsere, akkor érdemes jobb minőségűt venni télire.

Fontos ügyelni az olajszintre is, ne centizzük ki, hiszen hidegben a motorolaj besűrűsödik - ameddig fel nem melegszik a motor. Tartsuk észben, milyen észben tartani, épp milyen fajta olaj van a tartályban. Ugyanis ha szintetikus motorolajat töltünk a félszintetikusra vagy ásványi alapúra, az javítja a minőséget, fordítva viszont lerontja.

Nem árt gondolni a korrózióvédelemre is, hiszen ahogy a szaki is fogalmazott:

az karosszéria egyik legnagyobb ellensége a téli sós latyak.

Érdemes tehát a hibákat kijavíttatni, a kezdődő rozsdásodásokat "megfogni" még a tél előtt. Nem árt, ha valamilyen waxot vagy más védőanyagot is felviszünk a fényezésre. Ugyanilyen fontos az alvázvédelem is: mindenképp ajánlott valamilyen korrózióvédővel kezelni az autó alját. Ha nagyon latyakos az idő, érdemes időnként lemosni, vagy legalább leöblíteni az autót, külön ügyelve a kerékjárati ívek belsejére és az alvázra - tette hozzá György András.

Címkék:
utazás, autó, baleset, tél, vénasszonyok nyara, olajcsere, felkészítés, karosszéria,