Pénzcentrum • 2019. szeptember 19. 05:55
Valóban megéri akár 30-40 forinttal is többet fizetni literenként a prémiumként kínált üzemanyagokért? Valóban van érezhető hatásuk, jót tesznek az autónak, vagy csak simán átcimkézve adják el nekünk a normál benzint, dízelt? Ennek járt utána a Pénzcentrum, illetve azt is megtudtuk, lehetséges-e, hogy a kútoszlop több benzint számlázzon ki, mint amennyi a kocsink tankjába belefér.
Gyakorta merül fel a kérdés, hogy valóban megéri-e többet fizetni a prémium üzemanyagokért, mint a sima benzinért, vagy dízelért. Sokan humbuknak, lehúzásnak tartják, mások viszont csak ilyet tankolnak. A dolog nem ennyire fekete-fehér, a Pénzcentrum utánajárt, megéri-e a prémiumok jelentette pluszköltség. Arra is kíváncsiak voltunk, hogy az ország legnagyobb piaci szereplői milyen üzemanyagokat kínálnak, és szerintük miért érdemes a prémiumtermékeket választani a sima benzin, vagy dízel helyett.
Kezdjük az alapoknál
Mind a benzin, mind a dízel kategóriában találkozhatunk prémium üzemanyagokkal a hazai töltőállomások döntő többségén - a két termékcsoportot pedig érdemes különválasztani egymástól.
- magyarázta a Pénzcentrum megkeresésére Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára. A szakember ismertette, hogy az említett adalékok többek között javítják a kopásállóságot, csökkentik a károsanyag kibocsátást, tehát jobb hatásfokkal működik tőlük a motor. A prémium minőségű benzinek hatása első sorban a modern, nagyteljesítményű benzinmotorok esetében érzékelhető, de többi motornak is jót tesz a magasabb oktánszámú, és adaléktartalmú benzin.
- mondta Grád Ottó.
A gázolajok esetében a prémium termékek cetánszáma magasabb, vagyis nagyobb teljesítményűek és ezek is magasabb arányban tartalmaznak adalékokat.
- hívta fel a figyelmet a főtitkár.
Mit mond a szaki?
A Pénzcentrum megkérdezett egy motortisztítással, és üzemanyagrendszerekkel foglalkozó szakembert is, mi a véleménye a prémium üzemanyagokról. Grád Ottóhoz hasonlóan ő is elmondta, hogy a titok az adalékanyagokban rejlik:
- emelte ki a szerelő. Hozzátette, ha valaki mondjuk 2-3 havonta, tisztítás céljából tankolna prémiumot, akkor tanácsos ezt inkább egy hosszabb, főképp autópályás út előtt megtenni.
- húzta alá.
No, de mennyi az annyi?
A statisztikákat elnézve kijelenthetjük, hogy a magyarok nagyon rákaptak a prémiumtermékekre: a Magyar Ásványolaj Szövetség legfrissebb adatai szerint 2019 első hat hónapjában több mint 657 millió liter 95-ös benzin fogyott Magyarországon, illetve 51,2 millió liter prémium benzint tankoltak a MÁSZ tagvállalatoknál. Utóbbi esetében ez 18,5 százalékos növekedést jelent 2018 hasonló időszakához képest.
Dízelből 1 milliárd 68 millió liter fogyott az első hat hónapban az említett vállalatoknál, prémium gázolajból pedig több mint 101 millió liternyit vettek. A nagyobb arányban adalékolt dízelek növekedése 4,8 százalékos volt az egy évvel korábbiakhoz képest.
Az üzemanyagok árai még az egyes hálózatok töltőállomásai között is változhatnak. Az ezeket összesítő hazai honlap, a Holtankoljak.hu adatai szerint ezen cikk megírásakor (szeptember 18-án) Magyarországon a sima 95-ös benzin átlagára 382,4 forint volt literenként, a gázolajé pedig 408,8. Ne feledjük, ebben benne vannak a diszkont kutak, illetve például az autópálya melletti, méregdrága töltőállomások is.
Ezzel szemben a prémium benzinek mintegy 35 forinttal kerülnek többe átlagosan a mezei 95-ösnél, literenként 417,4 forintot kérnek ezekért Magyarországon átlagosan. A prémium dízel és a sima között is nagyjából ekkora különbség tapasztalható - ezekért az üzemanyagokért átlagosan 444,4 forintot kell fizetni literenként. A Pénzcentrum megkérdezte a legnagyobb hazai piaci szereplőket, hogy ők milyen prémiumtermékeket kínálnak, és ezek mivel tudnak többet az általuk árult "sima" üzemanyagoknál.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
Ezeket kínálják a nagy kútláncok
A MOL válaszában kifejtette, hogy az EVO 95 Benzin és az EVO Diesel mellett prémiumként az EVO 100 Benzin Plust és az EVO Diesel Plust kínálják a kutakon. Emellett 205 kúton ECO+ autógázt is lehet tankolni, bizonyos töltőállomásokon pedig a fuvarozó és mezőgazdasági haszongépjárművekre optimalizált XXL Diesel termék is megtalálható, ahogy a MOL Racing Fuel versenybenzin is.
A Pénzcentrumnak küldött tájékoztatásuk szerint az EVO Plus üzemanyagokat stabil motortisztító tulajdonságuk és csúcsteljesítményük miatt éri meg választani. Akomponensek képesek hatékonyan eltávolítani azokat a szennyeződéseket, amelyek a motorban lerakódtak a kevésbé kifinomult üzemanyagok használata miatt.
A Shellnél öt különféle üzemanyagot kínálnak: normál üzemanyagként a FuelSave 95-ös oktánszámú benzin és Shell FuelSave dízel kapható. A prémium kategóriához tartozik a Shell V-Power kétféle benzin üzemanyaga - a Shell V-Power (95-ös oktánszámú) és a Shell V-Power Racing (100-as oktánszámú), illetve a Shell V-Power diesel. Emellett LPG is kapható számos magyarországi Shell töltőállomáson.
A vállalat közölte, hogy minden Shell üzemanyag tartalmazza az úgynevezett Dynaflex-technológiát, amely megtisztítja a motort a lerakódásoktól, illetve csökkenti a súrlódást az erőforrásban. Azonban a prémium benzinekhez háromszor több ilyet adnak, mint a normál 95-öshöz - mint írják, a Scuderia Ferrari F1-es csapat 99 százalékban ugyanolyan összetételű üzemanyagot használ, mint a kutakon is kapható Shell V-Power. A vállalat prémium dízele szintén megnövel arányban tartalmaz adalékokat. Azt a Shell is külön kihangsúlyozta, hogy mind az új, mind a régi autók benzinmotorjaira jó hatással vannak a prémium üzemanyagok.
Az OMV ugyan nem válaszolt a megkeresésünkre, de a honlapjuk tanúsága szerint a normál benzin és dízel mellett háromféle prémium üzemanyagot is kínálnak a kutakon. A "sima" termékekhez ők is adnak a saját adalékanyagaikból a hatásfok javítása érdekében, de a prémium üzemanyagokban lényegesen több ilyen van. Benzinből árulnak 95-ös és 1000-as oktánszámú OMV MaxxMotiont is, amelyekről azt írják, hogy a korróziógátlás és a megnövelt motorhatásfok mellett a károsanyag kibocsátást is csökkentik. A magasabb cetánszámú MAxxMotion Diesel ismertetőjéből kiderül, hogy a többi mellett optimalizálja az égési folyamatokat, és -40 Celsius-fokig megbízhatóan indul vele a kocsi télen is.
A Lukoilnál csak négyféle terméket tüntettek fel a honlapon, a TOP 95 Benzin és a TOP Diesel mellett ugyanezek Extra változatát kínálják. A prémium üzemanyagokról azt írják, hogy a normál üzemanyagokhoz képest is dinamikusabb vezetési élményt biztosíthatnak, valamint extra védelmet a motornak.
Csalás a benzinkutakon?
Rendre szárnyra kapnak olyan történetek az interneten, amelyek szerint valakinek több üzemanyagot számlázott ki a töltőállomás, mint amennyit valójában - a kocsija órája szerint - tankolt. Erre is rákérdeztünk a piaci szereplőknél, akik szerint ez már csak a Mérésügyi és Műszaki Biztonsági Hatóság ellenőrzései miatt sem valószínű - az állami szervezeten kívül maguk a kúthálózatok is rendszeresen ellenőrzik a berendezéseket.
- írta le a folyamatot a MOL. Szélsőséges esetekben leállítják a meghibásodott kútoszlopot, a javítás után pedig a hatóság újra hitelesíti a berendezést.
A Shell szerint ráadásul az autóknak nem hitelesített, hanem névleges a tank űrtartalmuk, ez tévesztheti meg sokszor az autósokat.
- tette hozzá a vállalat, majd pedig arról is tájékoztattak. hogy a fogyasztóvédelmi törvény szerint a vásárlói panaszokat az ügyfélszolgálat kezeli. Miután a panaszt kivizsgálták (erre 30 nap áll rendelkezésre), azt vagy jóváhagyják, vagy elutasítják. Ha a panaszt jóváhagyják, a Shell orvosolja a problémát.