NapiCsárt • 2019. szeptember 16. 14:12
Arányaiban sokkal kevesebbet autóznak a magyarok, mint az európai átlag - derült ki a statisztikákból. Ellenben a tömegközlekedést nálunk veszik igénybe az egyik legnagyobb arányban az összes megtett utaskilométerhez képest. Szép-szép, de mindemellett Budapest igen rosszul szerepelt az európai dugóranglistán - egy átlagos autós tavaly majdnem egy hetet tötyörgött a torlódásban.
Bár a budapesti dugókat látva úgy tűnhet, hogy az emberek még a mosdóba is autóval mennek, az Eurostat frissen közölt adatai szerint nem ilyen rossz a helyzet. Az uniós hivatal a különféle közlekedési eszközökkel megtett kilométereket hasonlította össze, és kiderült, hogy a 2017-ben megtett magyar kilométerek 70 százalékát autóval teljesíteték. Ez soknak tűnhet, ám a többi adatot megnézve látható, hogy
A listát a litvánok vezetik, náluk 91,1 százalék volt az autóval megtett kilométerek aránya, utánuk Norvégia (89,5%) és Portugália (88,8%) következik. A régiót tekintve Szlovéniában autóznak a legtöbbet, a kilométerek 86,5 százalékát így tették meg. Horvátországban ugyanez az arány, 84,3 százalékos, és a románoknál is valamivel több, mint 80 százaléknyi.
Hozzánk hasonlóan keveset furikáztak 2017-ben a csehek (73,3%) és a szlovákok is (74,4%).
Összességében az uniós polgárok jelentős hányada az autót részesíti előnyben: átlagosan a kilométerek 83,3 százalékát tették meg így, 8,8 százaléknyi ment el a tömegközlekedésen, és 7,9 a vonatokon.
Inkább a tömegközlekedés
Európa élvonalában vagyunk a tömegközlekedésben megtett kilométerek tekintetében is, az utazások 22,1 százaléka volt ilyen: nálunk többet csak a törökök (28,2%) és az észak-macedónok (22,2%) zötykölődtek a buszokon, trolikon.
A legkevésbé a hollandok vették igénybe a tömegközlekedést, csak 2,9 százalékniy kilométert tettek meg így, és az Egyesült Királyságban sem szívesen pattantak buszra, csak 5,1 százalékos az arány.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
Az Eurostat külön mérte a vonatközlekedést is, amit svájcban vettek a legtöbben igénybe (19,7%), és az osztrákok is szívesen pattantak vonatra (kilométereik 11,9 százalékát tették meg így). Magyarország ebben a tekintetben a középmezőnyt foglalja el: az utaskilométerek 8,9 százalékát tették meg vonatokon honfitársaink 2017-ben.
Mégis rengeteget ülünk a dugóban
Annak ellenére, hogy az európai átlaghoz képest több mint 10 százalékkal kevesebbet autóznak a magyarok, Budapesten tavaly egy átlagos autós majdnem egy hetet, 162 órát ült a dugóban. A statisztikák szerint a magyar főváros a 13. helyen van az európai dugó-ranglistán, megelőzve olyan nagyvárosokat, mint Manchester, Barcelona, Lisszabon vagy Amszterdam.
A listán Róma áll az első helyen 254 órával (10,5 nappal), nem sokkal maradt le Dublin sem a maga 246 órájával - ami szintén több, mint 10 nap -, harmadik helyen pedig holtversenyben Párizs és Rosztov áll 237 órával (9,8 nappal).