Szánthó Péter • 2019. június 13. 05:55
Ezúttal a Renault divat-crossoverének ráncfelvarrott változata járt nálunk, hát elég vegyes tapasztalataink voltak. A tesztkocsiban ugyanis a 0,9 literes turbós benzinmotor volt, ami papíron ugyan 90 lóerős, de a valóságban már kevésbé dinamikus. Sőt, ha a fogyasztást is belevesszük a dologba, akkor már egy kicsit nagyobb a gond. Ellenben a belseje tök praktikus, szép, és még a csomagtér is bővíthető. A városba már-már tökéletes gépjármű lenne - a bajok 60-70 felett kezdődnek. Cikkünkből kiderül, hogy vajon a Captur méltó-e az Európa kedvenc divat-crossovere címre!
Valamiért megőrültek az európaiak a Renault Capturért, legalábbis 2017-ben rengeteget adtak el a kontinensen. Tavaly pedig Magyarországon ez a ráncfelvarrott kocsi volt a márka legnépszerűbb modellje a Clio után. Megnéztük hát, mit esznek rajta az európaiak, és mi jön be rajta a magyaroknak. Egy hétig nyomorgattuk a tesztkocsit és ki kell mondani, tényleg vannak előnyei a divat-crossovernek, ugyanakkor hiányosság is akad.
Kezdve azzal, hogy az alapmotor igen gyenge, de legalább cserébe sokat is fogyaszt. Igen, nem vicc: a 0,9 literes turbóbenzines Captur átlagosan 7,7-7,8 litert (!!) evett meg a kb. 600 kilométer alatt, amit megtettünk vele. Itt jegyezném meg, hogy a 4-es Golfom is nagyjából ekörül jár, csak az 1,6-os benzin - ugyan csak 10 lóerővel tud kb. többet, de ég és föld a különbség dinamikában.
Oké, egy 90 lóerős motorról beszélünk, de akkor sem reális az érték. Főleg, hogy főúton, autópályán elég lomha a jószág. Úgyhogy, aki jót akar magának, az ne ezzel a 0,9-es erőforrással vegye meg, hanem áldozzon kicsit többet a nagyobb, erősebb motorokra. Elég kiábrándító, amikor például az érdi emelkedőn már-már a padlólemezen is áttaposod a gázpedált, de csak nem akar növekedni a sebesség.
Elég menőn néz ki
Kívülről semmi baj a Capturrel: a kocsi valódi célcsoportját, a városi fiatalokat pont ilyen formavilággal lehet megfogni. A belsejét is átszabták az elődmodellhez képest, az ülések kényelmesek, és tök praktikus, hogy rendelhető hozzá gyári üléshuzat is, amit elég könnyen le lehet szedni kimosni. A kasztni formájából adódóan már látható, hogy nem valami nagy a csomagtér. Ellenben a hátsó üléssort előre lehet tolni, így lehet még helyet nyerni - és még így is el lehet hátul utazgatni szükségmegoldásként.
Kötelező biztosítás, és alkatrészek
Legolcsóbb kötelező biztosítás (éves fizetés, 26 éves vidéki férfi, 6 éves jogosítvánnyal): 56 993 forint/év
- Olajszűrő: 2900-5700 forint/darab
- Pollenszűrő: 2800-6800 forint/darab
- Féktárcsa: 13 600 - 21 600 forint/2darab
- Fékbetét: 7000 - 15 000 forint/2 darab
- Levegőszűrő: 5500 forint/darab
Árak forrása: internet, webáruházak
Az anyagokkal és a dizájnnal nincsen baj, teljesen korrektül néz ki minden, és minőségileg is oké a belső tér. Csak azt a nyamvadt "zongoralakkot" (a fényes, fekete műanyagot) felejtsék már el.
Tudniillik ez az egyik legborzalmasabb dolog, amit el lehet helyezni egy utastérben. Egészen 13 másodpercig szép, amikor megjelennek rajta az első pormacskák, ujjlenyomatok. Eztán konkrétan pokollá teszi az ember életét: tisztításának lelki hatásai felérnek egy lakástűzzel, vagy legalábbis a kínai vízcseppes kínzással. Hiszen vagy csíkos marad a tisztítószertől, vagy megjelennek az apró karistok, amitől szintén borzalmasan tud kinézni. Na, hát ebből az anyagból kapunk a Captur belsejébe egy jó darabot az érintőképernyő köré...
Viszont a kesztyűtartó konkrétan akkora, mint egy Lehel hűtő alsó fakkja, az a kihúzhatós. És azon az elven is működik. Ez egyfelől azért jó, mert nem verdesi a jobb 1-en ülő lábát az ajtó, ha kinyitja, másrészt pedig rengeteg hely van benne. Utánanéztem, kb. 8-10 liter, ami azért elég izmos egy kesztyűtartótól.
Kütyüzni lehet
A technikai extrákról elmondható, hogy megfelelnek annak a minimumnak, amit az ember elvár 2019-ben egy zsírúj autótól. Az érintőképernyős egység teljesen korrekt: reagál, gyorsan, pontosan, és még a Bluetooth is hasít a telefonon. Van még benne Android meg IOS szoftvertámogatás - ezt sajnos nem tudtam kipróbálni, mert az én kínai telefonomat nem támogatta a rendszer, pedig Android fut rajta.
Az egyetlen Achilles-sarka a dolognak a navigáció, ami ugyan a Tomtom szüleménye, de egyfelől egy kicsit lassú, másrészt mintha későn szólna az embernek, amikor kanyarodni kell. Konkrétan volt olyan, hogy eltévesztettem egy kanyart, mert a hölgy nem szólt időben, a nyilacska pedig azzal volt szinkronban, amit a nőszemély mond, tehát kb. 20-40 métert rá kell hagyni. Ez megoldható az Android/IOS rendszerrel, amellyel meg lehet osztani a képernyőn mondjuk egy Waze-t - már annak, ugye, akinek nem kínai mobilja van.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
Eco-mód meg minek van?
A menettulajdonságoktól már elkámpicsorodtam a cikk elején, elég az hozzá, hogy érezhetően ki van húzva a motorból a maximum. Ennek köszönhetően egyfelől kezdetben valóban remekül gyorsul, ámde benzinből a kompjúter szerint 7,6-7,8 litert evett 100 kilométeren - ami viszonylag reális, legalábbis ahogy a kúton számolgattunk tankolás után.
Ellenben élmény vele parkolni, köszönhetően a csúcsszuper szervónak, és a parkolóradarnak, tolatókamerának. A segédrendszerek is remekek, egyedül a tempomat esetében volt furcsa, hogy azt nem a multikormánnyal kell bekapcsolni, hanem a kézifék magasságában lévő billenőkapcsolóval. Ez nem csak értelmetlen, hanem bizonyos szituációkban veszélyes is.
Van még egy eco-mód is a kocsiban, ami kevesebb fogyasztást ígér. Ennél a motornál tényleg, de tényleg csak az nyomja meg az eco-gombot, akinek van ideje. Ugyanis még a fentebb elsírtaknál is erőtlenebb lesz tőle a gépjármű.
Összegzés
A Captur összességében egy divatos, jópofa autó, amely valóban alternatíva lehet a fiataloknak. Azonban, ha a fiatalok jót akarnak maguknak, akkor mindenképpen az erősebb benzin, vagy az ugyanekkora dízelmotort ajánlanám hozzá - ugyan vélhetően utóbbi sem megy sokkal jobban, de legalább csak 4,5-5 litert fogyaszt.
De a motoron, a vezetési élményen kívül tényleg semmi baj nincsen vele. Vélhetően nem ezzel a motorral lett Európa kedvenc nép-crossovere, minden másban azonban hozza a "nyugati" elvárásokat. Külön üdvözlendő, hogy két színben is rendelhető a kocsi, a mienk nagyon menő volt a piros-ezüst tető kombinációval.
Ha úgy van, egy 3-4 tagú család is el tud vele menni nyaralni, akár messzebbre is, több csomaggal. Persze létezik számos alternatíva is, de a Renault erőset húzott a Kadjar kistestvérével. Az európai eladásokat nézve nem is lőttek nagyon mellé.
A fapados modellek 3,6 millióról indulnak, ami a mai árak mellett teljesen korrekt árazásnak mondható. A mi tesztautónkat kevesebb, mint 4,5 millió forintért lehet elhozni, a határ pedig 5,65 millió a benzineseknél. Ha valaki dízelt akar, akkor majdnem 5,2 milliót kell fizetnie alsó hangon, a fullos felszereltség pedig listaáron 6,1 millió forintért vehető meg.
Nincs mese, pontozunk
A szerkesztőségben ismét körbement egy értékelőlap, amelyen az autót megjárt kollégák különböző szempontok alapján pontozták a Capturt- ugyanez a lap jár körbe a többi autótesztünknél is. A Captur eredménye:
- Hely mérete, kényelem: 3/5
- Praktikusság: 4/5
- Anyaghasználat, esztétika: 3,5/5 (könyörgöm, felejtsük el a fényes zongoralakkot...)
- Vezetési élmény, futásteljesítmény: 3/5 (a 0,9-es motorral)
- Kényelmi extrák: 4/5