Pénzcentrum • 2019. április 18. 14:02
Egekben a benzin ára, így most duplán körültekintőnek kell lennie annak, aki kocsit szeretne venni. Hiszen már azt is fontos nézni, hogy mennyit fogyaszt az autó 100 kilométeren. A német autóklub most összeszedte kategóriánként a leggazdaságosabb autókat, mutatjuk a 40-es listát!
A héten átléptük a lélektani határt: 400 forint felett van a benzin és a dízel ára is. Súlyos ezrekkel költhetnek többget az autósok. Aki autóvásárlás előtt áll, jobb, ha kétszer is meggondolja, melyik típust választja. Hiszen egy jó kocsival súlyos ezreket lehet spórolni, hiszen nem mindegy: 6,1 litert, vagy 8-at eszik a verda 100 kilométeren.
Hogy ne kelljen böngészni egyesével a katalógusokat, az ADAC rendre összegzi az adott időszak leggazdaságosabb autóit. A listát kategóriánként is szétszedték, hogy még átláthatóbb legyen az összegzés.
A kisautóknál a Volkswagen UP! a nyerő, az 1.0 TSI OPF move up! modell ugyanis 5 litert eszik 100 kilométeren, miközben 113 gramm szén-dioxidot bocsát ki kilométerenként. A második a Skoda Citygo 1.0 Green tec Active, ami csak egy decivel eszik többet 100-on, és ez a legolcsóbb kocsi a kisautók listáján. Harmadik a SEAT Mii 1.0 Start & Stop Style 5,2 literrel.
Az alsó-középkategóriában a SEAT a király: a Leon 1.0 TSI Reference 5,3 litert eszik 100-on. De a legolcsóbb ebben a 10-es listában a Skoda Rapid 1.0 TSI Active, aminek az ára újonnan 5,2 millió forintról indul, és a modell 5,4 litert eszik 100-on. A harmadik a VW Gilf, szintén egy literes TSI motorral szerelve, ez 5,6 litert fogyaszt.
A középkategóriában is a VW-csoport egyliteres TSI-je viszi a prímet: az ezzel szerelt Skoda Octavia 5,4 literes fogyasztással került az élre. A második a Volkswagen Passat egy 1,5-ös TSI motorral, amely 6 liter benzint eszik meg 100 kilométeren. A hatmadik, jócskán lemaradva a Mercedes C180-as, a maga 6,5 literjével. Az ADAC szerint a top10-es listán a "legéhesebb" kocsi a Skoda Kodiaq, ami a teszt alatt 7,3 litert fogyasztott - mondjuk, ez egy kisebb SUV, úgyhogy bocsánatos bűne.
A két legfelsőbb kategóriát összesítő listában is a Skoda veri magasan a mezőnyt az 1,5-ös TSI motorjával: a Superb 6,1 litert fogyasztott 100 kilométeren, amivel jócskán megelőzte a második VW Arteont (amiben szintén a 1,5 literes TSI van). A harmadik helyezett Audi A6-os is eltávolodott már az első kettőtől: 7,4 literes fogyasztásával egyébként csak azért tudta megelőzni a BMW 520i-t, mert annak egyetlen grammal volt több a szén-dioxid kibocsátása. Ugyanennyit evett mág az Audi A7-es is egyébként. A legtöbbet az összekerékhajtású, automataváltós Volvo V90-es fogyasztotta, 8,7 litert. De csak 2 decivel teljesített jobban a Porsche 718 Cayman is.
JÓL JÖNNE 2,8 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 2 809 920 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 62 728 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 12,86%), de nem sokkal marad el ettől az MBH Bank 62 824 forintos törlesztőt (THM 12,86%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
A németek egyébként kielemték, hogy az adatokat 15 ezer kilométer megtétele után nyerték ki.
Nincs megállás a drágulásban
Aki gazdaságos autót vesz, az a jövőre is gondol, hiszen napjainkban eléggé kiszámíthatatlan, mikor szállnak el a benzinárak. A mostani árnövekedés annak a tükrében még súlyosabb, hogy a benzin több mint 50 forintos emelkedésnél tart 2019-ben, miközben a dízel körülbelül feleekkora mértékben drágult. A drágulás mögött három fő okot érdemes kiemelni, ezek:
- az olajárak mozgása,
- a dollár/forint árfolyam változásai,
- az üzemanyagok iránti kereslet és kínálat eltérő alakulása.
A drágulás folyamata tehát meglehetősen összetett, az autósokat azonban valószínűleg jobban érdekli, hogy a legmagasabb benzinár 2012-ben realizálódott, akkor egy liter átlagosan 451 forintba került, ez a szint pedig már nincs messze. Sőt, egyre inkább hasítunk errefelé!
Sőt, a Pénzcentrum legútóbb körbenézett, mi a helyzet a kornyező országokban. Kiderült, hogy az osztákoknál például olcsóbb az üzemanyag, mint nálunk. Ezzel szemben Szlovákiában, Szlovéniában és főleg Horvátországban nagyobb a drágaság, mint nálunk. A 95-ös benzinárunkhoz egyébként Szerbia van a leginkább közel, nálunk azonban a Dízel nagyon drága, a legdrágább az általunk vizsgált országok közül. Literéért átszámítva ugyanis 446 forintot kell kiperkálni déli szomszédunknál.