Pénzcentrum • 2019. február 15. 05:50
Hamarosan fizetőssé válik az elektromos autók töltése a felkapott magyar töltőknél, ám ennek részletei még nem tisztázottak - mondta a Pénzcentrumnak Antalóczy Tibor. A Vilanyautósok közösségének vezetője szerint ugyanakkor még így is jóval olcsóbb lesz fenntartani az elektromos kocsikat, mint a dízeleseket, benzineseket. Ugyanakkor könnyen deficites lehet az autóvásárlás, ha nem figyelünk a nepperek trükkjeire!
A legtöbb autóst semmi negatívumot nem venne észre, ha elektromos autóra váltana - magyarázta a Pénzcentrumnak Antalóczy Tibor, a Villanyautósok közösségének vezetője, aki szerint még kényelmesebb is lett az élete, amióta e-autóra váltott.
- mesélte Antalóczy Tibor, aki szerint ugyanakkor nem csak a kényelem az e-autók nagy előnye a belső égésű motorokkal szereltekkel szemben, hanem a kedvező fogyasztás is.
Rengeteget spórol a benzinen
Például aki napi 200 kilométert megy, annak már olyan benzinköltsége van, amit ha kivált egy hatodannyiból üzemeltethető autóval, akkor éves szinten milliós nagyságrendeket spórolhat az üzemanyagon, a fenntartáson. Ugyanakkor nem tudott pontos választ adni arra a kérdésünkre, hogy nagyjából mennyibe kerül fenntartani egy elektromos autót, hiszen ez tipusonként változik:
A kötelező biztosítás díjszabásánál nincs semmi különbség az elektromos és a hasonló kategóriájú benzines, dízeles kocsik között.
Egyszerű a hajtás
Sokan azért is ódzkodnak a villanyautó vásárlástól, mert szerintük az ilyen kocsik javítása drágább a hagyományos erőforrással szerelt kocsikénál. Ugyanakkor Antalóczy Tibor szerint ez messze nem így van: valóban akadnak típushibák - mint például az Opel Amperának 150 ezer kilométer környékén elromló kormányzár-érzékelője -, de ezek "filléres tételek", jellemzően nem azok az alkatrészek romlanak el ezekben az autóban, amik az elektromos meghajtáshoz kapcsolódnak.
Magáról a hajtásrendszerről azt kell tudni, hogy végtelenül egyszerű: kevés mozgó alkatrész van benne, az elektronikai alkatrészeket pedig a gyártók a saját érdekükben is túlméretezik - hogy az autó várható élettartama alatt ne legyen nagy gond belőle. Nyilván vannak elszigetelt esetek, nagyobb problémák, akár akkumulátorhibák is, de ezek egyáltalán nem jellemzőek.
- fogalmazott a közösség első embere, aki szerint így az a korábbi félelem is alaptalan volt, hogy a villanyautókban 2-3 évente majd akkumulátorokat kell cserélni milliós összegekért.
Egyelőre maradnak a kedvezmények
Hazánkban pedig egyre jobban terjed a villanyautózás: a zöld rendszámos autók száma januárban lépte át a 10 ezret. Ebbe a kategóriába a teljesen elektromos kocsikon kívül a plugin-hibridek is beletartoznak (ezekben elektromos motor, és hagyományos erőforrás is van, az akksikat a hálózatról kell tölteni), illetve a hatótávnövelt elektromos autók is, amelyekben a benzinmotor csak áramot termel, nem hajtja a kocsit. Antalóczy Tibor szerint ugyanakkor jelenleg nagyjából 5 ezer darab tisztán elektromos meghajtású autó lehet ma forgalomban Magyarországon. A Villanyautósok közösségébe pedig jelenleg hozzávetőleg 1400 fő regisztrált be - tette hozzá.
A zöld rendszámos kocsik vásárlását az állami is igyekszik ösztönözni: a másfél milliós vásárlási támogatás mellett ezekre nincs regisztrációs adó, súlyadó, és átírási illetéket sem kell fizetni utánuk. Emellett parkolni is ingyen lehet a környezetbarát járművekkel, és ingyenes töltőhálózat is üzemel. A kedvezményekkel - és a gazdaságos üzemeltetéssel - valóban rengeteget lehet spórolni, de kérdés, hogy az állam meddig tartja fent a rendszert.
Antalóczy Tibor elmondta, hogy
JÓL JÖNNE 2,8 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 2 809 920 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 62 728 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 12,86%), de nem sokkal marad el ettől az MBH Bank 62 824 forintos törlesztőt (THM 12,86%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
Talán kiindulópont lehet a hazai kúthálózatok töltőinek árszabása: a Mol-nál például az AC-töltés 1990 forint, a DC pedig 2990 esetenként - függetlenül attól, hogy mennyi ideig tölt az autós. Ez a Mol informatikai rendszerének átmeneti hiányosságai miatt van, már jelezték, hogy változni fog a töltés árazása, ez csak egy átmeneti struktúra" - jelezte a Villanyautósok vezetője. Hozzátette, hazánkban még a Lukoil kutakon van lehetőség pénzért tölteni, itt percenként 100 forint a tarifa, ami szerinte egy eléggé eltúlzott árszint.
Emellett az is nagy probléma Antalóczy Tibor szerint, hogy a hazai töltőhálózat eléggé foghíjas: "az állam ígérgeti, immár vagy négy éve, hogy az ország átjárhatóságát biztosító, villámtöltő-hálózatot építenek. Legutóbb tavaly hangzott el például, hogy az autópályák mentén 80 kilométerenként fognak ilyeneket kihelyezni. Annak fényében, hogy évek óta nem történik szinte semmi, nagyon nehéz megmondani, hogy ez mikorra valósulhat meg." És ha még ez nem lenne elég, akkor jön közbe a bürokrácia is, ami csak gátja a fejlesztéseknek: a különféle engedélyeztetési eljárások és az áramszolgáltatók lassúsága is csak hátráltatja a telepítéseket, azok a cégek sem tudnak haladni velük, amelyek egyébként elkötelezettek az ügy mellett.
- jelentette ki a közösség szervezője, aki szerint, ha hirtelen kezdenék el bolygatni a rendszert, akkor az emberek bizalma megrendülne az elektromos, környezetkímélő járművekben, ami szintén senkinek nem lenne jó.
Könnyen rád sózhatnak egy működésképtelen kocsit!
Aki kedvet kapott egy elektromos autóhoz, és a használt piacon nézelődne, annak nem árt óvatosnak lennie! Ugyanis előfordulhat, hogy a nepperek egy olyan kocsit sóznak rá, amely 2-3 hónapon belül teljesen menetképtelenné válik. Ugyanis egyes országokban a Renault Zoékat például bérelhető akkuval árulták, így azt nem kellett megvenni hozzá. Az akku bérleti díját az új vevőnek is fizetnie kellene, de ha az autót külföldre viszik, akkor az akkumulátor kiváltás lenne az egyetlen legális megoldás. Ezt szokták az autókereskedők megspórolni.
- hívta fel a figyelmet Antalóczy Tibor. Ha valaki belefut egy ilyenbe, az drága mulatság lesz: új akksit ugyanis nem lehet venni az adott autóhoz, mivel a rendszer lesz letiltva. A feloldási díj nagyjából 8-10 ezer euró lesz, ezt kell megfizetni a kocsi árán felül.
Egyre több vevő tudja, hogy ezeket a Zoé-kat nem szabad megvenni a fenti probléma miatt, így a kereskedők igen kedvező áron próbálják elpasszolni az autókat, mielőtt letiltják őket.
Ugyanakkor más extra dolgot nem kell figyelni, ha valaki használt villanyautót vásárolna. Ugyanúgy az állapotot kell figyelni, mint ahogyan azt egyébként is tennénk, ha kocsit veszünk. "Ha az autó jó állapotú, kipróbáláskor is minden rendben van, és a kiírt adatok - akkukapacitás, hatótáv, fogyasztás - a kornak megfelelőek, akkor nagy probléma nem lehet" - mondta.