Pénzcentrum • 2019. január 28. 11:37
A téli hidegben gyakran előfordul, hogy lemerül az autó akkumulátora. Ha távol vagyunk otthonuktól, ez nagyon kellemetlen lehet, a probléma azonban könnyen orvosolható. Ehhez csak az kell, hogy legyen a csomagtartóban egy bikakábel és találjunk is egy jóindulatú autóstársat. Igen ám, de bikakábelből sem mindegy, hogy milyet vásárolunk, így néha csődöt mondhat. Ilyenkor pedig jó, ha van nálunk egy, az autónkhoz passzoló akkutöltő. Ha pedig ez sem segít, jöhet a borsos árú akkucsere, vagy az elvontatás - de mennyibe is kerülhet nekünk egy befuccsolt akkumulátor? Mutatjuk a lehetőségeket.
Télen gyakran okoz kellemetlen meglepetéseket az autósoknal a lemerült akkumulátor. Legutóbb mi is beleszaladtunk egy ilyen esetbe, ráadásul még a bikakábel is csődöt mondott. Végül egy akkutöltővel sikerült egy óra alatt feltöltenünk annyira az akkut, hogy be tudtuk idnítani. Közben azonban akarva-akaratlanul felmértük a lehetőségeket, hogy mennyibe fog ez kerülni különböző forgatókönyvek esetén. Mert egy ilyen történésnek bizony magas ára is lehet, ha nem a legjobb megoldást választjuk.
Bikakábel - milyet vegyünk?
A legegyszerűbb és legolcsóbb megoldás a bikakábel. Télen szinte kötelező, hogy legyen az autóban. Nem mindegy viszont, hogy milyet veszünk. Az olcsó, pár száz forintos bikakábelekben kevesebb a réz, így a vezetőképessége is gyengébb. A minőségnek jelen esetben tehát ára van. Könnyen leellenőrizhetjük mi is, hogy milyen minőségű a kábelünk - egy vastagabb, nehezebb darabb több rezet tartalmaz - az enyém vékony volt.
Az árdifferencia nagy - mi is szétnéztünk különböző webshopokban, a pár száz forintos kábelektől kezdve találtunk 41 600 forintos bikakábelt is. Erre talán csak nagyon speciális esetekben lehet szükség, de hogy melyik is az igazán jó, arról megkérdeztünk egy szakembert.
Az akkusegely.com szakértője elmondta, simán előfordulhat, hogy a gyengébb minőségű bikakábel bizony nem ad le annyi áramot, amennyire az akkumulátornak szüksége lehet. Ráadásul néha csak idő- és üzemanyagpazarlás a bikázás, hiszen egy teljesen lemerült akkumulátornak már nem is segít. A szakértő szerint ugyanis a bikázás akkor hatékony, ha csak rá kell segíteni az indításra, de az akkumulátorban még van egy minimális szufla. A mi kocsink még köhögött, de a bikázás már így sem segített.
Menjünk biztosra - legyen egy töltőnk
Kicsit pénzigényesebb beruházás, de mindenképp érdemes töltőt is tartani az autóban. Az árdifferencia itt is jelentős, a 4000 forintos töltőktől kezdve találtunk egészen drágákat is. Az akkusegély munkatársától azt is megkérdeztük, hogy töltőből milyet érdemes választanunk. A szakember elmondta, hogy minden esetben vegyük figyelembe az autó akkumulátorának igényét, és ehhez szükséges töltőt vegyünk. Azt is elmondta, hogy annak, aki csak arra használja a töltőt, hogy az évi egy-két lemerülés után használja, felesleges drága akkutöltőt vennie, azon családok esetén viszont, akiknek több autója és esetleg motorkerékpárja van, elengedhetetlen egy nagy kapacitású töltő.
Ha még így sem indul
Előfordulhat, hogy az akkumulátor még töltésre sem reagál, ebben az esetben vagy elvontatjuk, vagy hívhatunk egy automentőt, aki a helyszínen kicseréli az akkumulátort. Mi is felhívtunk néhány ilyen vállalatot, hogy mennyiért segítenének. A Megmentő Autómentő például azt mondta, hogy 10 ezer forintért jönnek el bebikázni. Ez tehát csak bikázás, nem akkucsere!
A bikazas.com weboldalán ugyanez a szolgáltatás 8000 forint, de az akkumentő.hu oldalon azt ígérik, hogy 6500 forintos kiszállási díj mellett kicserélik az akkumulátort - amelyet szintén meg kell fizetni. Ráadásul ezen a helyen nem is a legolcsóbb akkumulátorokat ajánlotta a weboldal, így aztán egy helyi cserének akár 40 ezer forintot meghaladó ára is lehet. Viszont ha nem az akkuval van baj, akkor a vontatást Budapesten belül 10 ezer forintért vállalná egy általunk felhívott autómentő, hosszabb távra pedig 110 forintos kilométeráron dolgoznak. Olcsóbb megoldás, ha magunknak cseréljük az akkut.
JÓL JÖNNE 2,8 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 2 809 920 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 62 728 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 12,86%), de nem sokkal marad el ettől az MBH Bank 62 824 forintos törlesztőt (THM 12,86%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
Ha gyakran lemerül, akkor bizony meghalt az akku
Télen teljesen normális, ha hosszabb állás után lemerülhet az akkumulátor. Ha azonban melegebb időben is ezt csinálja, vagy akár rövid idő után is lemerül, akkor annak az akksinak annyi. Egy csere is drága lehet, a 14-15 ezer forintos ártól akár 30 ezres árú akksikkal is találkozhatunk a piacon. Erről is megkérdeztük hát a szakértőt, aki szerint a legfontosabb, hogy mindig az autónknak megfelelő akkumulátort válasszunk. Ha "az akkumulátor az autó alá van méretezve", az rendre probléma szokott lenni, az ár azonban itt sem elsődleges - egy olcsó akkumulátor is lehet jó, és egy drága is lehet rossz a szakember szerint.
Az élettartamról elmondta, hogy egy akkumulátornak 4-5 évet is bírnia kell, de ez szintén autó-illetve akkumulátorfüggő. Ennél hosszabb ideig azonban nem érdemes várni az akkucserével.
És még néhány jó tanács
A szakember elmondta, hogy 10 napos várakozás után bizony nem szabadna lemerülnie az akksinak - így esetünkben is igaz, hogy nem az akksi, hanem az ember volt a gyarló. Számos elektronikai eszköz, riasztó, központi zár, szintén lemerítheti az akkumulátort, de mi is sokat tehetünk azért, hogy az autó indításkor ne köhögjön, hanem szépen startoljon. Ilyen például az a trükk, amikor indítás előtt felkapcsoljuk a fényszórókat, hogy az akkumulátorban "beinduljon a kémia", ezután már könnyebben biztosítja a szikrát a robbanáshoz. Nem igaz tehát az a mítosz, hogy kétes töltöttségű akkumulátor esetén érdemes minden áramforrást lekapcsolni és úgy rástartolni, mert így kevesebb esély van a sikerre, mintha előtte "bemelegítenénk" az akkumulátort.