Most kell élelmes autósnak lenni: így spórolhatsz egy rakat pénzt idén tavasszal

Pénzcentrum2019. január 17. 14:30

Ugyan rengeteg pénzbe kerül egy új szett téli abroncs, de néhány tanácsot megfogadva jelentős összeget faraghatsz a költségeken. Mutatjuk, mikor éri meg a legjobban téli kerekeket venni, és azt is megtudhatod, mi a baj a négyévszakos gumikkal!

Egy autót felgumizni rettenetes összegekbe kerülhet, de egy kis előrelátással sokat spórolhatsz. Erre a téli szezonra ugyan már nem nagyon vesznek téli gumit az autósok - kivéve persze a speciális eseteket, mint például egy defekt -, de ha ezt a szezont még pont kibírja a kereked, akkor a szakértők szerint érdemes tavasszal megvenni a következő garnitúra gumit.

A kereskedők ugyanis - hívta fel a figyelmet a német autóklub, az ADAC - jellemzően a tavasz beálltával elkezdik kiszórni a készleten maradt téli kerekeket. Egyfelől azért, mert deficites raktározni a következő szezonig, másrészt pedig jön a nyári szezon, kell a hely a melegebb időre való abroncsoknak a raktárban. Ugyanakkor a németek szerint az idő melegedésével nem egyenesen arányos a leárazás is: ez egyfelől függ attól, hogy mekkora készleteket halmozott fel a kereskedő, másrészt pedig az sem mindegy, hogy milyen kemény volt a mögöttünk álló tél, mennyi ideig húzódott el a hideg idő.

Ha bizonytalan vagy a vásárlás előtt, nem tudod, milyen gumit érdemes venni, ajánluk figyelmedbe az alábbi cikket, amelyben az ADAC legutóbbi tesztjét mutattuk be!

Az ADAC arra is felhívta a figyelmet, hogy sok autós úgy próbál spórolni a gumicserén, hogy négyévszakos kerekeket használ - ők jellemzően csak akkor vesznek új gumikat, amikor a régiek már majdnem tövig koptak. Ez azonban nem a legjobb megoldás, legalábbis az autóklub szakértői azt mondták, a minden évszakra jó gumikat csak azoknak az autósoknal ajánlják, akik mérsékeltebb éghajlaton élnek, nem mennek se síelni a nagy hidegbe, se nyaralni a 40 fokba. Ugyanis ezeket a kerekeket nem speciálisan egyik, vagy másik évszakra tervezték - és az ADAC tesztjein sem voltak túl meggyőzőek. A négyévszakos abroncsok ára értelemszerűen nem függ a szezontól - tették hozzá.

A nyári kerekek esetében is a szezonváltáskor lehetnek valamekkora árcsökkenések, de az ADAC megjegyzi, hogy Németországban például nincs törvényileg rögzítve, hogy kötelező a téli gumi használata - egyébként Magyarországon sincs -, így a nyáriakra egész évben tapasztalható valamennyi kereslet. A kedvezményeket szerintük inkább akkor kell keresni, ha egy új terméket dob piacra valamelyik gyártó, esetleg egy kerék továbbfejlesztett változatát.

Az ADAC szakértői szerint, ha megfogadod az alábbiakat, akkor sokat spórolhatsz a gumikon:

  • Ne akard gyorsan letudni a gumiabroncs-kérdést, tájékozódj, gyűjts árakat.
  • Ne csak márka alapján vásárolj! Olykor a kevésbé neves gyártók termékei is ugyanolyan jók, mint a világmárkás kerekek, viszont olcsóbbak is. Számos teszt elérhető - például az ADAC is rendre csinál ilyeneket -, ezekből megtudhatot, hogy teljesített az általad kiválasztott gumi.
  • Bár a télieket tényleg olcsóbb tavasszal, vagy nyáron megvenni, ugyanez nem feltétlenül igaz a nyári gumikra.
  • Óvatosan a használttal: bármennyire is olcsóbb, de könnyen megégetheted magad velük, ráadásul egy hibás, vagy régi abroncs még balesetveszélyes is lehet. Az ADAC tesztjei szerint a 3 évnél öregebb gumik minősége már jelentősen romlik. A gyártási dátumot az abroncs oldalfalán találod.

Melyik a nekem való téli gumiabroncs?

Mielőtt megvásárolnánk a számunkra szimpatikus téli abroncsot, érdemes kikérnünk egy szakértő véleményét. Nem feltétlenül kell a legdrágább abroncsot választanunk, először gondoljuk át vezetési szokásainkat, stílusunkat és a bejárt utak minőségét, majd ez alapján keressük meg a legjobb ár-érték arányú abroncsot. Érdemes lehet még megnézni az európai abroncsmatrica értékeket, valamint az abroncstesztek is megfelelő iránymutatást adhatnak.

Az adott autóra szerelhető méreteket természetesen a járműgyártó adja meg, viszont téli abroncs esetén a terhelési és a sebességindexet is fontos kiemelnünk. Mivel az autó súlya nem változik, a terhelési index nem lehet kisebb, mint a gyári elsőszerelt abroncsé. Sebességindexben ugyan eltérhetünk lefelé, de azt jól látható helyen, a műszerfalon, matricával kell jelezni. (A járműgyártók az újabb autók menürendszerébe már stílusosan beépítettek egy sebességhatár átlépésére figyelmeztető menüpontot. Ne felejtsük el a téli abroncsok felszerelésével egy időben ezt is átállítani!)

Téli abroncsoknál szintén elengedhetetlen a megfelelő profilmélység, hiszen ez a lamellák megfelelő működéséhez szükséges. Nem véletlen, hogy az alpesi országokban 4 mm a minimális profilmélység a téli abroncsok esetében. A hólánc mellett figyeljünk erre is, ha síelni indulnánk.

Csereérettek a gumik, de nincs rá pénzed?

Akármennyire is igyekszel spórolni, azért azt be kell látni: egy autót felgumizni még akkor sem olcsó mulatság, ha jutányos áron szerzed be az abroncsokat, de 250 ezer forintból akár egy új szett felnit is tudsz venni a gumik mellé! A Pénzcentrum személyi kölcsön kalkulátora szerint ekkora összeget, 1 éves futamidő esetén, már havi 12 395 forintos törlesztővel felvehetsz az OTP-nél, de nem sokkal marad el ettől a Budapest Bank 13 201 forintos törlesztőt ígérő konstrukciója sem. További bankok ajánlataiért (illetve a konstrukciók pontos részleteiért) keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát.

Címkék:
vásárlás, autó, spórolás, téli gumi, gumiabroncs, teszt, adac,