Pénzcentrum • 2018. november 26. 05:45
Kiderült, mikor érdemes használt autót venni, milyen korú autóval járhatsz a legjobban. A Pénzcentrum most négy nagy gyártó (Ford, Opel, Skoda, Volkwagen) közkedveltebb modelljeinek átlagárait vette górcső alá, hogy kiderüljön, mikor éri meg kocsit venni. Meglepő dolgokat hámoztunk ki a statisztikákból!
Egy autó megvásárlása nagy, komoly döntés, ami sok előkészületet igényel, hiszen jó esetben éveken keresztül fogjuk hajtani a családi batárt. A magyarok inkább a használt kocsikat preferálják, no de abból sem mindegy, hogy milyen időset veszel. Az biztos, hogy amint kigördült gyárból, rögtön csökkenésbe kezd az autó piaci értéke - nem is kicsit. No, de mikor csökken annyit, hogy megérje megvenni? Hogy ez kiderüljön, rengeteg adatot kértünk ki a Használtautó.hu-tól, ők pedig összesítették évekre lebontva, hogy átlagosan mennyi pénzért hirdették az oldalon a négy nagy gyártó (Ford, Opel, Skoda, Volkwagen) közkedveltebb modelljeit.
Összességében megtudtuk, hogy a legérdemesebb 4-5 éves autót venni, ugyanis ekkor a kocsi még viszonylag új, mégis az áruk átlagosan az új ár háromnegyedére esik vissza. A gépkocsik értéke egyébként nagyjából 8-9 éves korukra feleződik meg. Egy 20 éves kocsi pedig az eredeti árának nagyjából 10 százalékáért lehet eladni. A vizsgált négy autógyártó modelljei például 1 éves korukban átlagosan 5 643 083 forintért árulták a Használtautón, a 2 éveseket csupán 27 ezerrel olcsóbban, viszont a kocsik 4 éves korukrban már átlagosan csak 3 903 190 forintba kerültek, az ötödik évre pedig 3 367 900-ba. Máris spórolták több mint másfél milliót, és azért valljuk be, bár nyilván akadnak leharcoltabb darabok is, de azért egy 4-5 éves autó sem számít annyira öregnek, akár még 10-15 évig is kiszolgálhatja a családot!
A kisautók tartják az árukat
A kisebb, városi "szaladgálós autók" mindig is nagyon népszerűek voltak Magyarországon, és még az értékükből sem veszítenek sokat az évek alatt. A Ford Fiesta átlagára például 200 ezer forinttal nőtt 2014 és 2018 között. Ez idő alatt csak 2017-ben jött egy új modellgeneráció. Összességében azonban elmondható, hogy a vizsgált négy évben 1,2 millió forint körül alakult a Fiesták átlagára, ennyiért manapság is lehet nagyon jókat kapni, kevés kilométerrel.
A Skoda Fabia nagyjából tartja az átlagárát, az adatokon látszik, hogy 2015-ben jött ki az új modell, akkor hirtelen 30 ezer forinttal, 1 023 693 forintra ugrott meg az autók átlagára 989 812-ről, de 2018-ra ez visszaesett 916 628 forintra. A négy éves átlaggal számolva Fabiából már kifejezetten jót vehetsz 980 ezer forintért, ez ugyanis a "középárfolyam".
A Volkswagen is nyerő ötlet
A hazánkban is közkedvelt Volkswagen Golf immár a nyolcadik generációját tapossa, plusz az 5-ös szériával jött a Golf Plus és a Sportsvan. A legérdekesebb jelenség az 1-es és 2-es modellek esetében ment végbe 2014 és 2018 között: ugyanis a régi Golfok ára igencsak felment. Az 1974 és 1983 között gyártott, első modell ára nem hogy csökkent, de nőtt is az évek alatt: a 2014-es 479 313 forintról egészen 515 833 forintig kúszott fel az átlagár. Mindez vélhetően annak tudható be, hogy az autónak egyfelől nagy kultusza van, másrészt pedig a 30 év fölötti kocsikat már oldtimer minősítéssel is lehet vizsgáztatni, ami egy csomó előnnyel jár, mint például az olcsóbb kötelező.
A sorozat egyik legkedveltebb modelljét, a négyest pedig már átlagosan 693 ezer forintért meg lehet vásárolni, ez már egy a mai igényeknek is megfelelő, korrekt autó, amihez viszonylag olcsó az alkatrész is. A rákövetkező, ötös sorozatból pedig másfél millióért már kaphatsz egy jót.
Passatban a titok!
A VW másik közkedvelt modellje a Passat, ebből egymillió alatt a legjobb vételnek az 1998 és 2006 között gyártott ötödik generációs tűnik, amely átlagban 860 ezer forintba kerül az egyel újabb, 2006 és 2017 közötti hatosért már egy millióval többer kell fizetni. Utóbbi brutális áresésen ment át, hiszen 2014-ben még 2 517 000 forintért árulták őket.
A legnagyobbat szemmel láthatóan a 8-as Passat ára zuhant az elmúlt 4 évben: 2015-ben még 9 247 572 forintba került, 2018-ban pedig már átlagosan csak 6 202 178 forintért hirdetik őket. Ugyanez elmondható a 7-esről, amely 6 073 800 forintos árról esett vissza 2018-ra 3 770 398 forintra. Szóval, ha viszonylag új autót akarsz venni, ezeket válaszd! Rengeteget spóroltál, hiszen nem újonnan vetted meg, de mégis egy kifejezetten jó kocsit vezethetsz évekig!
A hasonló kategóriájú Skoda Superb is tartja az árát: a 2014-es, 3 240 615 forintos átlagár csak az idő közben kijött új modellek miatt nőhetett 3 479 343 forintra. A szintén középkategóriás Ford Mondeo sem veszített sokat értékéből az évek alatt: a 2014-es, 1 484 881 forintos átlagára kevesebb mint 200 ezer forintot emelkedett 4 év alatt, pedig idő közben jött ki "vérfrissítés". Ha ilyen kocsit szeretnél venni, akkor nagyjából 1,6 millióra kalkulálj, ez az átlagos áruk az adatok szerint.
Öreg Opel, sose kop el!
Természetesen nem hagyhattuk ki a magyarok egyik, ha nem a legkedveltebb autóját, az Opel Astrát. A Használtautó adatai alapján az Astrák közül az egyel ezelőtti, 2009-2015 között gyártott J-szériának csökkent a leginkább az ára 2014 óta: 3 413 336 forintról indult, négy évvel később pedig már csak 2 801 785 forintért hirdetik őket a portálon. Vélhetően a hazai utakon G Astrából fut a legtöbb, ezeket 1998 és 2004 között gyártotta a cég. Ár-érték arányban is ezek tűnnek a legjobbnak, ugyanis a 4-es Golfokhoz hasonlóan a G Astra is ki tudja elégíteni a mai, szerényebb igényeket. A G ára sokat esett az elmúlt négy évben, vélhetően azért, mert azóta 3 újabb modellt is a piacra dobtak. Míg 2014-ben még átlagosan 743 695 forintért hirdették ezeket a kocsikat, napjainkban már 615 145 forintra csökkent az átlagáruk. Az egyel későbbi, H-sorozat már duplaennyibe kerül, most 1 260 708 forintos átlagáron hirdetik őket. Ezek is jó vételek, ha évekre tervezel!
Figyeljünk a finanszírozásra is!
Hiába találunk egy használt, ám jól karban tartott, még hosszú évekig biztonsággal használható autót, ha nem engedhetjük meg magunknak, hogy pusztán önerőből megvásároljuk azt. Az alacsony kamatkörnyezet miatt azonban most érdemes elgondolkodni a hitelfelvételen. Autóvásárlásra kapóra jön a személyi kölcsön, hiszen azt bármire fel lehet használni, és fedezetre sincs szükségünk. Ugyanakkor mindenki csak addig nyújtózkodjon, ameddig a takarója ér!
Persze ezzel együtt is kifejezetten fontos, hogy azt a konstrukciót válasszuk, amely leginkább passzol az igényeinkhez. Hogy kiderítsük, hol, és mennyiért lehet most pénzhez jutni, a Pénzcentrum kalkulátorához fordultunk. A beállításoknál elsőre 1 millió forintos hitelösszeget, és 3 éves futamidőt adtunk meg. Ebben a konstrukcióban a Cofidisnél már havi 30 788 forintos törlesztőre leszerződhetsz. De nem jársz sokkal rosszabbul a K&H Banknál sem, ahol havi 31 102 forintos törlesztővel kalkulálhatsz; míg a CIB Banknál 31 280 forintos, az MKB Banknál 31 292 forintos törlesztőt ígér ugyanez a konstrukció.
Elvégeztük a kalkulációt 2 millió forintos hitelösszeg, és 72 hónapos futamidő mellett is. Ebben az esetben a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót a K&H Bank nyújtja, náluk 34 571 forintos törlesztőt ígér a 8,27%-os THM; de nem sokkal marad el ettől a CIB Bank ajánlata sem, amely esetében 34 947 forintos törlesztővel számolhatunk havonta. Emellett érdemes még megemlíteni a Raiffeisen Bank, az MKB Bank, a Budapest Bank, valamint az ERSTE Bank konstrukcióját is.
Ha pedig van megtakarításod, vagy egyszerűen egy igazán olcsó verdára vágysz, akkor elég lehet 400 ezer forintnyi banki segítség is. Ekkora összeget, 36 hónapos futamidőre már havi 13 070 forintos törlesztőrészlettel hazavihetsz az MKB Banktól (THM 14,23%), de nem sokkal marad el ettől a CIB Bank 13 123 forintos törlesztőt (THM 11,73%) ígérő ajánlata sem. Emellett érdemes még megemlíteni a K&H Bank, a Cetelem, valamint a Raiffeisen Bank konstrukcióját is.