Pénzcentrum • 2018. október 15. 11:00
Lassan, de biztosan közeleg a tél, november elejére már a 30 napos előrejelzések is hűvös reggeleket jósolnak. Ezt pedig egyet jelenthet: ideje beszerezni a téli gumiabroncsokat, hogy 7 fok alatt is biztonságosan közlekedj! No de milyet érdemes venni? Mennyiért? Szerencsére a német autóklub, az ADAC évről vére górcső alá veszi, melyek a legjobb abroncsok a piacon. Mutatjuk az eredményeket!
A német autoklub minden évben gazdaságos-, középkategóriás- és prémiumkategóriás gumikat tesztel, két méretben. Az ADAC-nál minél alacsonyabb pontot kap egy abroncs, annál jobb volt a teljesítménye.
Az alsó középosztály legjobbjai
Idén a németek a 205/55 R16 H-os szabványméretű kerekeket vették górcső alá - ezek a többi mellett a Volkswagen Golf gyári méretei is. A dobogóra csak prémiumkategóriás abroncsok kerültek, méghozzá sorrenben:
- Continental WinterContact TS 860 (2,2),
- Goodyear UltraGrip 9 (2,2)
- Dunlop Winter Sport 5 (2,3)
Az értékelés szerint az első két helyezett ugyanolyan mutatókat produkált a vizsgált körülmények között, a harmadik Dunlop pedig az ADAC szerint azért kapott egy tizeddel rosszabb értékelést, mert nedves úton egy fokkal rosszabbul teljesített, mint vetélytársai.
A Continental darabja az ADAC táblázata szerint 110 euróba (35600 forint), a másik kettőért pedig 106-ot (34300 forint) kérnek a kereskedők.
Kielégítő teljesítmény
A legjobb besorolásról éppenhogy lecsúsztak az alábbi abroncsok:
- Kleber Krisalp HP 3 (2,6)
- Michelin Alpin 5 (2,7)
- Nexen Winguard SnowG WH2 (2,7)
- Fulda Crystal Control HP 2 (2,8)
- Vredestein Snowtrac 5 (2,8)
- Bridgestone Blizzak LM 001 Evo (2.9)
- Nokian WR D4 (3,0)
- Yokohama BluEarth Winter V905 (3,1)
- Kumho WinterCraft WP51 (3,3)
- Giti Winter W1 (3,5)
- Pirelli Cinturato Winter (3,5)
Az ADAC megjegyzésében kifejtették: a Kleber és a Kumho nedves körülmények között teljesített alul, a Michelin, a Nexen, a Fulda, a Bridgestone és a Yokohama a hóban maradt alul. A Giti és a Pirelli sazáraz úron hagyott kívánnivalót maga után, a Nokiannak pedig a kopásállóságával volt baj.
Ezek 71 és 104 euró (23-33 ezer forint) között mozognak a németek összesítése szerint.
A legrosszabbul a Semperit Speed-Grip 3 és a Laufenn Fit Fit LW31 teljesített, előbbi "elégséges" osztályzatot kapott, utóbbi viszont még ezt sem ugrotta meg - ezeket az ADAC sem javasolja megvételre.
Ezeket vedd kisautóra
A másik tesztelt méret a 175/65 R 14 T volt, amely kisebb autókra jó - a németek egy Ford Fiestán próbálták ki őket. Ebben a kategóriában két kereket emeltek ki, ezek egyaránt 2,1-es pontszámot kaptak:
- Continental WinterContact TS 860 (2,1)
- Dunlop Winter Response 2 (2,1)
Ezek között hajszálnyi különbséget tapasztaltak a tesztelők, a Dunlop azért lett csupán második, mert azzal többet fogyasztott a tesztautó. A felsrolt kerekek darabja 71-72 euróba kerül, nagyjából 23 ezer forintba.
Kielégítő osztályzatot nyolc abroncs kapott:
- Firestone Winterhawk 3 (2,6)
- Nokian WR D4 (2,7)
- Goodyear UltraGrip 9 (2.8)
- Debica Frigo 2 (2.9)
- ESA + Tecar Super Grip 9 (2,9)
- Sava Eskimo S3 + (2,9)
- Vredestein Snowtrac (2,9)
- Pirelli Cinturato téli (3,1)
A Firestone a főbb tulajdonságait tekintve éppenhogy lemaradt a legjobb osztályzatokról, a Debica, a Sava és a Vredestein azért már jóval több kívánnivalót hagytak maguk után, a Nokian, a Goodyear és az ESA a hóban nem teljesített olyan jól, mint az előttük végzett kerekek. A Pirelli száraz utakon nem muzsikált jól.
Az ADAC által korrektnek ítélt abroncsok darabja 44 és 74 euró (14-24 ezer forint) között mozog, az ESA a legolcsóbb, a Pirelli a legdrágább.
Ezekre érdemes figyelni
Bár jogszabály nincs arról, hogy kötelező lenne téli abroncsot használni, de az előírás Magyarországon, hogy 1,6 milliméteres profilmélységnél már le kell cserélni a kereket. A Magyar Gumiabroncs Szövetség szerint nem érdemes bizonytalan, kétes eredetű, például ismeretlen távol-keleti importból származó abroncsokat vásárolni. Ne vegyünk használt gumiabroncsot sem, még akkor se, ha szemmel láthatóan jó állapotban vannak.
Zsebbenyúlós lehet a váltás
A fentiek alapján tehát négy gumiabroncs mérettől és márkától függően akár százezres tétel is lehet - és akkor még a felszerelést, nem számoltuk bele, és ha még új felniket is akarsz, akkor a kétszázezret is bőven átlépheted.
Persze, ha lesz olyan, aki felszereli a kocsidra az új gumikat: ugyanis a szerelőket is elérte a munkaerőhiány, érdemes jóelőre bejelentkezni. A gumicsere ára pedig nagyban függ a szolgáltatás színvonalától, nehéz átlagos tarifát meghatározni, de nagyságrendileg tízezer forint körül lehet, és az alacsonyabb bérköltségek miatt vidéken a fővárosinál akár 20-30 százalékkal olcsóbban is lecserélhetik a gumikat.
Csereérettek a gumik, de nincs rá pénzed?
Mint fentebb írtuk, az új, márkás téli gumi szett, illetve a felszerelés elég költséges, de 250 ezer forintból például egy új szett felnit is tudsz venni a gumik mellé! A Pénzcentrum személyi kölcsön kalkulátora szerint ekkora összeget, 2 éves futamidő esetén, már havi 12 395 forintos törlesztővel felvehetsz az OTP-nél, de nem sokkal marad el ettől a Budapest Bank 13 221 forintos törlesztőt, illetve a Provident 16 164 forintos törlesztőrészletet ígérő konstrukciója sem. További bankok ajánlataiért (illetve a konstrukciók pontos részleteiért) keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát.