Pénzcentrum • 2018. szeptember 20. 05:47
Soha nem volt még ennyi autó a magyar utakon, mint most. Mindegy, hogy magánszemély vagy vállalkozó, az autóvásárlás most szinte mindenkinél ott van a célok között. Persze a számolgatás is megy fejben, hogyan éri meg a legjobban egy új autóra szert tenni? Készpénzért; esetleg hitellel magánszemélyként; vagy a céges lízing lesz a nyerő? Segítünk eligazodni a különböző konstrukciók költséges útvesztőjében.
Nincs egyszerű helyzetben az, aki el akarja dönteni, hogyan éri meg legjobban egy új autó vásárlása, amit a mindennapokban is használna. Cégek és magánszemélyek részére is megannyi finanszírozási lehetőséget nyújtanak a pénzintézetek, legyen szó akár hitelről vagy lízingről, és persze készpénzzel is vásárolhat az, akinek nem jelent problémát több millió forint kifizetése.
Cégként könnyebb?
A vélemények ugyan élet- és anyagi helyzettől függően megoszlanak, de a többség szinte biztos a cég nevére történő vásárlásra szavaz, tekintve, hogy bizonyos konstrukciókkal leírható a cégautóadó, visszaigényelhető az áfa és az amortizációs költségekkel sem kell foglalkozni.
- vázolta a piaci gyakorlatot a Bank360 szakértője.
Hogy mit is jelent ez a gyakorlatban? Nos, lízingeléskor a cég nem vásárol autót, az a finanszírozó tulajdonában van. Ez a finanszírozó lízingbe adja az autót használatra bizonyos futamideig a cégnek. A vállalkozás tehát mindössze az üzembentartó, de a tulajdonos az lesz, aki lízingbe adta az autót. A futamidő alatt a lízingelő cég kamattal terhelt lízingdíjat fizet a használatért cserébe havonta, amely folyamatosan csökkenti az autó vételárát. A zárt és a nyílt végű konstrukció közötti különbség pedig az, hogy
- a futamidő végén zárt végű finanszírozás esetében a fennmaradó összeget (maradványértéket) megfizeti a cég, és az autó átkerül a tulajdonába. Jellemzője a zárt végű pénzügyi lízingnek, hogy a kamatot és az értékcsökkenést a vállalkozás elszámolhatja, új és használt autóra is igénybe vehető, az autó pedig bekerül a vállalkozás könyveibe.
- a nyílt végű pénzügyi lízing mondhatni még kedvezőbb feltételeket kínál az áfakörös cégeknek. Mivel szolgáltatás igénybevételéről van szó, visszaigényelhető lízingdíjra eső áfarész, ha a vállalkozás céljaira használjuk az autót, a kamatrész pedig költségként elszámolható a nyereséges cégeknél. Ráadásul kedvezőbb a kamatozás, mint a zárt végű pénzügyi lízing esetében, mivel a beszerzési ár áfatartalma nem része a lízingtőkének, így nem is kerül bele a kamatszámításba. A futamidő végén a vállalkozásnak nem kell megvásárolnia az autót, hanem visszaadhatja azt a flottakezelőnek. Vagy kicserélheti egy másik járműre.
A fentieket konkrét példával is illusztrálták kérésünkre a Bank360 szakértői; a Pénzcentrum megkeresésére elmondták, "hétmillió forintos vételárnál, lízingbeadótól függően, nagyjából 1 400 000 forintos önrésszel kell számolnia a cégeknek 60 hónapos futamidő alatt. A havi törlesztőrészlet ebben az esetben 108 758 forint, a THM 6,42 százalék az 5 600 000 forintos finanszírozott összegre egy új autó esetében." Felhívták arra is a figyelmet, hogy
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
Mi a helyzet magánszemélyként?
Aki cég nélkül, magánszemélyként venne autót, szintén nem marad magára, ha finanszírozást keres. Szintén elérhető a pénzügyi lízing vagy akár a hitel is, ezen belül a szabad felhasználású személyi kölcsönök azok, amelyek jól jöhetnek autóvásárláskor. Lízingelni használt autót ugyanis csak elvétve lehet, így ha kevesebbet, például 3-4 millió forintot költenénk csak egy használt autó megvásárlására, előnyösebb egy személyi kölcsön.
A Pénzcentrum kalkulátorát használva gyorsan megláthatjuk, hogy 4 millió forintot 60 hónapra nettó 250 000 forint feletti jövedelemmel és fizetés-átutalással a Cofidistől érdemes elsősorban felvenni, ahol 6,9 százalékos THM-mel lehet a miénk az összeg; a törlesztőrészlet pedig 78 623 forint. Szintén érdemes szemügyre venni a Sberbank és a K&H Bank ajánlatát: előbbi 7,72 százalékos THM-mel és 79 309 forintos törelsztőrészlettel, míg utóbbi 8,02 százalékos THM-mel és 80 133 forintos törlesztőrészlettel várja a hiteligénylőket.
>>>További bankok ajánlataiért keresd fel az Autóhitel-kalkulátort!<<<
Szituációtól függ, mi lehet a jó megoldás
Könnyen belátható tehát, hogy cégként a nyílt végű pénzügyi lízing lehet a nyerő, ha vissza tudjuk igényelni az áfát, míg például használt autó vásárlásához lehet, hogy jobban megéri inkább egy személyi kölcsön. A választást persze alaposan fontoljuk meg, és ne felejtsük el, hogy mindig érdemes egy hitelkalkulátort is használni, ha a banki ajánlatokat hasonlítanánk össze.