10-ből 2 magyar így indul el a Balatonra: autós baleset lehet belőle

Pénzcentrum2018. július 26. 18:00

A nyaralni induló magyarok ötöde olyan gumiabronccsal indul el nyaralni, amelynek profilmélysége nem éri el a 3 mm-t, 16 százaléka pedig még júliusban is téli gumival közlekedik. Ez mégis javuló tendenciát mutat a tavalyi felmérés eredményéhez képest, amikor a magyarok 18 százaléka bevallottan havas útra tervezett kerekeken autózott a kánikulában - derült ki egy friss felmérésből. Az abroncsoknak a forró aszfalt mellett az egyre gyakoribbá váló heves esőzéseknek is ellen kell állniuk. 

Az Apollo-Vredestein csapata július első napjaiban több mint 1500, magyar rendszámú autót vizsgált meg egy olyan Balaton-parti és környéki területen, ahová az autósok többsége nyaralni jár. A vizsgált gépkocsik 

  • 16 százalékán még júliusban is téli gumi volt,
  • ötödük olyan gumiabronccsal indult el nyaralni, amelynek profilmélysége nem érte el a 3 mm-t,
  • 15 százalékuk pedig az előírt abroncsnyomásnál alacsonyabb értékkel közlekedett.
A gumiabroncs mindössze négy tenyérnyi felületen érintkezik az úttal. Ezen a területen kell a gépjármű vonó és fékezőerejét közvetítenie az útra, és ezen a felületen kell az autó stabilitását biztosítania. Ha az abroncsok úttal érintkező felülete nem megfelelő minőségű, akkor a gumiabroncs ezeket a feladatait nem tudja ellátni

- fogalmazott Mikolai Béla, az Apollo Vredestein Kft. szakértője a vállalat közleményében. Hozzátette. hogy

ha 25 °C feletti hőmérsékletnél még mindig téli gumival közlekedünk, egy hirtelen fékezés esetén számítanunk kell a fékút növekedésére, arról nem is beszélve, hogy a téli gumi miatt az autó fogyasztása is nő. Ha pedig a gumiabroncs profilmélysége nem haladja meg a 3 mm-t, a fékút növekedése mellett azzal is számolnunk kell, hogy egy hirtelen jött esőben alacsony sebességnél is bekövetkezhet a vízenfutás, amikor hirtelen irányíthatatlanná válik a gépkocsi.

Nyaralás előtt tájékozódjunk!

Ha nyaralni indulunk, a megszokottnál jóval több figyelmet kell szentelnünk az abroncsnyomásnak és a profilmélységnek. Már 5 százalékkal alacsonyabb nyomás is befolyásolja a jármű irányíthatóságát, ez különösen igaz abban az esetben, ha nem egyedül, hanem családostul és csomagokkal megrakodva vágunk neki az útnak. Az is negatívan befolyásolja a jármű irányíthatóságát, ha a hátsó tengelyekre kopottabb abroncsokat szereltetünk fel, mivel a hátsó tengely támasztja meg az autót kanyarokban. Az alacsonyabb profilmélység miatt csökken az abroncsok tapadása, ráadásul a csomagok miatt a jármű súlypontja is megváltozik. 

Normál esetben egy átlagos 15 collos gumiabroncs nyomása 2,3-2,5 bar között tekinthető ideálisnak. Természetesen ez az érték függ a pontos mérettől, illetve a jármű és a gumiabroncs típusától is. Ahhoz hogy a nyaralás során, az átlagosnál nagyobb terhelés mellett is biztonságban tudjuk az abroncsokat a légnyomását előzetesen legalább 20-25 százalék-al meg kell növelni. Az ideális értékek megtalálhatóak az autók kezelési könyvében, illetve az abroncsgyártók weboldalain is 

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

- mondta Mikolai Béla.

Címkék:
utazás, autó, nyaralás, Balaton, baleset, nyár, nyári gumi, magyar, abroncs, gumi,