MTI • 2018. július 9. 15:30
A külföldi nyaralásra induló magyar családok után újjab csoportról derült ki, hogy rosszul járhatnak a forint mélyrepülésével. Az április vége óta tapasztalható forintgyengülés jelentősen megdrágítja ugyanis a külföldről importált használt autókat, ami miatt sok vásárló inkább kivár, bízva a magyar deviza visszaerősödésében - közölte a Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesülete (MGOE) hétfőn.
A közleményben emlékeztetnek: április 20-án az euró középárfolyama még 310,49 forint volt, július 2-án azonban már átlépte a lélektani 330-as határt, ami 6 százalék feletti gyengülést jelent. Bár a forint ezt követően ismét erősödésnek indult, a július 5-én érvényes 324 forintos középárfolyam még mindig 4,3 százalékos különbség a kiindulóponthoz képest. Borka J. Balázs, a MGOE kommunikációs vezetője a közlemény szerint elmondta, a magyarok többsége 700 ezer és 2 millió forint közötti áron keres használt autót, amit euróövezeti országból történő import esetén a gyenge forint átlagosan 42-120 ezer forinttal drágít meg.
Azon kereskedők számára, akik korábban szerezték be a járműveiket, és készletet halmoztak fel, a forintgyengülés nem okoz problémát, de aki most vásárol, az 7-9 százalékkal többet kénytelen fizetni, mint akár egy hónappal ezelőtt - mutatott rá a szakember. Azt is hozzátette: az emelkedő beszerzési költség idővel megjelenik az árakban, vagy ha a kereskedő a magyar piacon nem tud már árat emelni, akkor a profitja csökken vagy akár el is tűnik. A rendelésre történő import esetén - ami a drágább, prémium autók behozatalára jellemző - a forint gyengülése azonnal érezteti a hatását. Az ilyen gépjárműveknél az árfolyamváltozás miatti drágulás mértéke akár 2 millió forint is lehet, amely összeg Borka J. Balázs szerint kivárásra késztethet sok vásárlót.