NapiCsárt • 2018. július 5. 17:12
Az Eurostat friss statisztikája szerint 1 000 főre viszonyítva, átlagosan Magyarországon van a második legkevesebb számú személygépjármű. Mindez azt jelenti, hogy hazánkban 2016-ban csupán 338 autó jutott ezer lakosra. Az éllovasokhoz képest mindez egyébként megközelítőleg fele annyi járgányt jelent, de az EU-s átlag (505) is nagyon távolinak tűnik.
Az Európai Unióban átlagosan 505 autó jutott 1 000 lakosra 2016-ban - derült ki az Eurostat friss statisztikájából. A tagországok közül a lista élén Luxemburg végzett, ahol átlagban 662 autó jutott 1 000 lakosra, míg a második helyett Olaszország (625), a harmadikat pedig Málta vitte el (615).
Óriási különbségekkel, az éllovasoktól csúnyán elmaradva Magyarország hátulról a második helyet szerezte meg, ami azt jelenti, hogy hazánkban 2016-ban 1 000 főre számolva, átlagosan 338 autó jutott. Ez majdnem feleannyi, mint ami az éllovasok fel tudnak mutatni. Az adatokkal kapcsolatban azt is érdemes továbbá megjegyezni, hogy a román adat 2015-ös, így az évről évre erősödő tendenciák miatt keleti szomszédunknak valójában nem volt ekkora lemaradása két éve.
A listán egyébkén a szlovákok is előttünk végeztek, ott 390 személygépjármű jutott 1 000 lakos, nyugati szomszédunknál, Ausztriában azonban ugyanez a szám már 550 volt. A helyzetet tovább súlyosbítja hazánkban, hogy még a relatíve kevés autó nagy része is rendkívül öreg. 2017-re például a hazai személyautók átlagéletkora már 13,9 év volt. Fontos ugyanakkor azt is kiemelni, hogy az Eurostat adatai 2016-ra vonatkoznak, és az utóbbi időben jócskán megszaladt az új autók eladásának száma hazánkban.
Így cserélheted le az autód fillérekből
Korábbi, "Lecserélnéd a családi verdát? Ezzel a módszerrel fillérekből sikerülhet" c. cikkünkben írtunk arról, hogy már egy középkategóriás gépkocsi megvásárlásához is legalább 4-5 évnyi teljes jövedelmünket kell felhasználnunk, ha átlagos bérből élünk, hiába növekednek a bérek. Éppen ez az oka annak, hogy jellemzően inkább külső forrás bevonásával, vagy egyéb konstrukció segítségével oldják meg a magyar családok az autóvásárlást - hívták fel a figyelmet a Pénzcentrum megkeresésére a Bank360szakértői. Mint elárulták, ha nem elég a saját forrás, leginkább
- autólízing
- és autóhitel jöhet szóba,
- de egyre többen érdeklődnek egy harmadik megoldás, az úgynevezett tartós bérlés iránt is.
Mivel mindhárom finanszírozási formának megvannak a maga előnyei és hátrányai, így érdemes alaposabban is górcső alá venni az egyes konstrukciók legfontosabb ismérveit. Így bárki könnyedén megtalálhatja a számára legmegfelelőbb megoldást.
KATT! Autóhitel kalkulátor - Találd meg a legjobb kölcsönt vásárláshoz!
Autólízing
Akár használt, akár új autót szeretnél, a pénzügyi lízing működőképes megoldást nyújthat. Lízingelésénél az autó nem kerül egyből a tulajdonodba. A vállalt futamidő alatt rendszeresen fizeted a vételár kamattal terhelt törlesztőjét, majd a futamidő végén választhatsz, hogy kifizeted a vételár fennmaradó részét és a tulajdonodba kerül a már használt autó, vagy visszaadod a lízingcégnek és esetleg egy új autó lízingelésébe kezdesz, vagy más megoldás után nézel. Ez a nyílt végű pénzügyi lízing. A zárt végű pénzügyi lízing esetében a futamidő végén ki kell fizetned a maradványértéket és az autó a tulajdonod lesz.
A lízingelés előnyei
- A futamidő végén saját autód lehet.
- Ha nem szeretnéd megtartani az autót, elkezdheted egy másik lízingelését.
- Jellemzően gyors elbírálás.
- Használt és új autót is lízingelhetsz, a finanszírozás már 300 000 forinttól is kezdődhet.
- Idősebb autókat is lízingelhetsz, legfeljebb 18 éves korig.
A lízingelés hátrányai
- Kell hozzá önerő, ami legalább az autó árának 20 százaléka.
- A futamidő maximum 7 év lehet, így a törlesztőrészlet egy nagyobb összegű autó esetében igen magas.
- Nem feltétlenül kerül a tulajdonodba az autó, így el sem tudod adni, ha már nem használod.
- Az üzemeltetés költségeit neked kell fizetned, mint üzembentartónak.
- Bizonyos esetekben az autó fedezetként szolgál.
Tartós bérlés
A tartós bérlés, vagy más néven operatív lízing magánszemélyek részére az utóbbi években vált egyre népszerűbbé a céges térnyerés után. Ebben az esetben tényleg csak havi díjat fizetsz egy új autó használatárét, majd visszaadod a flottakezelő cégnek, akitől bérelted. A bérleti díj alapja jellemzően az autó nettó vételára.
A tartós bérlés előnyei
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
- Akár rövidtávon, pár hónapra is bérelhetsz egy új autót, azaz tényleg úgy cserélgetheted az autódat, mint egy mobiltelefont.
- Nem te fizeted a biztosítást.
- Kárrendezést is a flottakezelő intézi.
- A szervizek és a gumicsere és a flottakezelő feladata.
- Nem kell önerő.
- Kicsi a rajtad lévő felelősség.
A tartós bérlés hátrányai
- Az autó sohasem lesz a tulajdonod.
- Akár kaucióra is szükség lehet.
- Átlagos fizetéshez képest kifejezetten magas a bérleti díj.
- Évente megtehető kilométerek számát korlátozzák.
Szabad felhasználású személyi kölcsön
Amióta a hitelkamatok a padlón vannak és a havi törlesztő kifizetése is könnyebnek tűnik az emelkedő bérek miatt, úgy vesszük fel a személyi hiteleket, mint a cukrot. Nem is csoda: a legtöbb személyi kölcsön mára kiszámítható lett és szabad felhasználású, ami azt jelenti, hogy autót is vehetünk a megigényelt összegből.
A személyi kölcsön előnyei
- nincs szükség önerőre
- nincs szükség fedezetre
- akár 10 millió forintot is igényelhetsz
- mindössze jövedelemigazolásra van szükséged
- használt vagy új autót is vehetsz
- a kocsi a saját tulajdonod
- ha marad a hitelből a vásárlás után, a fennmaradó összeget a forgalomba helyezésre költheted
- nagyon olcsók lettek a személyi kölcsönök
A személyi kölcsön hátrányai
- Meg kell felelned a hitelminősítésen
- Az autóval kapcsolatos összes költség téged terhel, mint tulajdonost
- Az autó eladása is a te feladatod
Mennyi az annyi?
Az előnyökből és a hátrányokból látszik, hogy a három finanszírozási forma között igazából az egyik legfontosabb eltérés a konstrukciók rugalmasságban van. Míg a tartós bérléssel gyakorlatilag szinte minden felelősség alól mentesülsz,
Természetesen az árérzékenység is sokat számít, elsöprő többség keresi például a használt autókat nagyjából 3 millió forintig és ehhez mérten keresnek pénzügyi lehetőségeket. Nézzünk néhány példát ehhez az összeghez:
- Lízing esetén a 3 millió forintos vételárnál például a Budapest Banknál 600 000 forintos önerőre is szükséged lesz. A futamidő 72 hónap, az autó gyártási éve 2010, a CASCO pedig beépített a konstrukcióba. A kalkuláció szerint így a havi törlesztőrészlet 57 304 forint lesz, a THM 21,93 százalék. Hasonló konstrukciót néztünk meg a CIB lízingkalkulátorával: az önerő 600 000 forint, a törlesztőrészlet pedig 47 624 forint havonta CASCO-val változó kamatozás mellett, ha 60 hónapra fixálsz, akkor már 54 455 forint. Érdemes körülnézni a különböző autómárkáknál is, hiszen időről időre belefuthatsz akcióba, és 0 százalékos THM mellett lízingelhetsz a gyártótól új autót. Korábban a Renault, most pedig a Nissan kínál ilyen lehetőséget, persze jelentősebb önerő mellett.
- Tartós bérlés esetén magasabb díjakra számíthatsz, hiszen itt új autót kapsz és gyakorlatilag minden költség bele van építve a havi díjba. Az általunk megvizsgált néhány szolgáltatónál modelltől és futamidőtőé függően havi nettó 59 990 forinttól egészen a több százezer forintos bérleti díjig terjedt a skála, de átlagosan 100 000 forint körül tudsz bérelni alsó-közép kategóriás autót.
- A legjobb személyi kölcsön felkutatásához érdemes a Pénzcentrum kalkulátorát használnod. A szintén 3 millió forintos hitelösszegre és 72 hónapos futamidőre leadott kalkuláció alapján látható a rangsoron, hogy a legjobb ajánlatot jelenleg a Cofidisnyújtja, itt a THM 8,90, a törlesztőrészlet havonta 53 418 forint. Érdemes lehet még megfontolni a CIB Bank ajánlatát: Előrelépő személyi kölcsöne 11,73 százalékos THM és 57 322 forintos törlesztőrészlet mellet vehető igénybe. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, futamidő, stb.) keresd fel a Pénzcentrum autóhitel-kalkulátorát.
A Bank360 szakértői a Pénzcentrum megkeresésére azt is kiemelték, hogy a szabad felhasználású személyi kölcsön esetében a vételár száz százalékát rendezheted hitelből, ha nem lenne elegendő megtakarításod a vásárláshoz. A hiteligényléshez nem szükséges önerő, mindössze rendszeres jövedelmet kell igazolnod.
Az összehasonlításból látszik, hogy a legnagyobb szabadságot és kockázatmentességet a tartós bérlés adja, igaz, borsosan meg kell fizened az árát. Ráadásul, ha ragaszkodsz ahhoz, hogy a kocsi a tulajdonodban legyen és később el tudd adni, csak a lízing vagy a személyi kölcsön jöhet szóba. A két finanszírozási forma nagyjából megegyező költségek mentén vehető igénybe, azonban a személyi kölcsönök mellett szól, hogy jóval rugalmasabban felhasználható a hitelösszeg, hiszen nem csak az autóra költheted, illetve nincs szükség több százezer forintos önerőre.
- mondta el a Pénzcentrumnak Veres Patrik, a Bank360 munkatársa.